Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og har skikkelig vondt i mangen etter diverse stress med Lånekassa.

Jeg har fått støtte fra dem til mitt første studie år, og også det andre (er en BA grad), men jeg ble syk under 2. studieår, skikkelig syk, (vil ikke gå inn på hva her), ble operert og lå på sykehuset en stund, skolen mente det beste var og ta hele 2 året på nytt, da det ble mye jobb og ta igjen de andre og jeg fortsatt var svak en stund etter.

Så jeg fikk dekket 2. studieår en gang til, pga. legeerklæring. De vet jo ikke hvor syk jeg faktisk var. Jeg valgte å ta en pause etter 2. året for å bruke tid på fysioterapi og bygge opp *kroppsdelen* etter operasjonen, dette var ikke noe jeg måtte, men følte nødvendig, var jo også litt psykisk utmattet etter alt.

Så nå får jeg beskjed fra de at siden jeg er mer enn et år forsinket i utdanningen har jeg ikke rett til støtte :tristbla:

Så da får jeg jo ikke tatt det siste året mitt??? Er liksom avhengi av støtte og vil jo fullføre.

Jeg har skikkelig lyst til å fortelle de HVOR syk jeg har vært, hvor alvorlig det var, ikke akkurat noe "føler meg litt uggen og er litt skolelei" Såvidt de gidder å svare på mail, tar jo en evighet og få svar også.

De sier at jeg "kan søke" men jeg kan jo ikke takke ja til skoleplassen også sier de nei til å gi meg støtte, og de virker veldig negative og jeg tror ikke jeg får støtte utifra hvordan de skriver.

Hva søren skal jeg gjøre? Noen andre som har erfaring på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du støtte fra lånekassen det året du brukte for å trene deg opp igjen?

• Liker 2
Skrevet

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Forsinkelse/ "Du kan likevel ha rett til støtte dersom forsinkelsen skyldes fødsel, sykdom, eller at du har nedsatt funksjonsevne og har blitt forsinket fordi undervisningsopplegget ikke var tilpasset funksjonshemmingen din."

På meg virker det som om du kan ha rett til mer støtte(med forbehold om at du ikke har ligget etter med utdanning før denne perioden).

Jeg ville rett og slett ringt lånekassen og forklart saken på en ordentlig måte. Det er jo som du sier, forklar dem hvor alvorlig det faktisk var. I tillegg er det lettere å få ordentlig svar når du snakker med en "virkelig" person. På mail tror jeg det til tider går særdeles fort i svingene hos Lånekassa.

Sjekk også om du kan ha rett til å få omgjort deler av lånet til sykestipend: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Sykdom/ Om ikke annet så vil du jo få litt mindre lån å betale tilbake.

Skrevet

takk for svar, ja skal ta også ringe de.

Jeg fikk støtte for 2. året, som ble avbrutt og da ikke fullført pga. operasjonen, jeg begynnte på 2. året igjen høsten rett etter og fullførte det, etter det var det jeg tok et års pause.

Er mye bedre nå, så vil ta ferdig det siste året. Jeg trodde da uansett det var lov og ta pauser i utdannelsen, vil ikke lånekassen at man skal fullføre? Det er vel best for alle parter vil jeg tro, men de gjør det jo så vanskelig. ts

Skrevet

Pauser i utdannelsen påvirker ikke retten til støtte, så lenge du ikke har mottatt penger under pausen. Så om du har fått støtte i tre år men fullført to, så ligger du akkurat på grensa og skal få lån ettersom du er ett år forsinket og ikke MER enn ett år. Sørget du for å få noe av støtten da du var syk omgjort til sykestipend? I så fall skal ikke den delen heller telle som forsinkelse, så vidt jeg vet.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke stoppet utbetalingen av studiestøtte det året du var syk, og heller ikke tok noen eksamener det året, så er du jo ett år forsinket. At du har tatt pause bryr de seg ikke om, det de bryr seg om er om du består eksamen i forhold til støtten du får.

Lånekassen forstår ikke ting av seg selv, du må gi de beskjed (og dokumentasjon) på hva som har skjedd, og helst mens du er syk. Det nytter ikke å si "jamen, jeg var jo syk"... Dokumenter at du var syk! Ring dem for å finne ut nøyaktig hva du må gjøre, så ordner det seg sikkert. :)

Skrevet

Kinkig...

Støtter rådene gitt ovenfor, men vil bare legge til at du må passe på å be om alle vedtak og løfter i skriftlig form! Jeg har selv brent meg på det i forhold til lånekassen; en hyggelig saksbehandler som klarerte både det ene og det andre, men det hjalp ikke da jeg fikk kontrabeskjed på et senere tidspunkt fordi jeg ikke hadde dokumentasjon på dette.

Skrevet

Ok, takk for svar alle.

Så flott og høre at de ikke bryr seg om pauser. På meg viker det som de bryr seg veldig om at jeg har tatt pause.

Men OK, da får jeg bare sende inn en søknad og håpe på det beste da, problemt mitt blir jo at jeg da må takke ja til skole plass, og får et stort problem om de sier nei til støtte. Men tja... ikke noe jeg vil mer enn å fullføre skolen, så får vel heller ta opp forbrukslån eller noe om de sier nei.

Jeg fikk ikke noe støtte da jeg hadde pause. Jeg har fått støtte for 3, men kun fullført 2, men de har jo mottat alt av legeerklæring etc. for det ene 2. året som jeg ble syk. Så alt er dokumentert, de vet at jeg var syk

Huff, syntes dette er skikkelig vanskelig! Virker som de ikke vil gi meg mer støtte 1. fordi jeg var syk et år eller kanskje "syk" i deres øyne, og 2. fordi jeg atpåtil tok pause.

Takk for svar :) Føler meg litt bedre, skikkelig kjedelig situasjon, føler meg litt uglesett av de. Men skal bare søke og håpe på det beste. ts

Skrevet

Nå er du nesten litt paranoid her, TS. ;) Slapp helt av! Lånekassen ugleser deg virkelig IKKE, Lånekassen er ikke et individ som sitter og dømmer folk og deres handlinger. LK handler bare utifra de reglene alle skal forholde seg til. De reglene sier at du kan være mer forsinket enn 60SP og likevel få støtte hvis du kan dokumentere sykdom. Les mer om dette på LKs nettsider (om sykdom) sånn at du vet nøyaktig hva de trenger.

Får du avslag, så klager du. LK jobber mye på automatikk, så selv om du har dokumentert alt for en stund siden kan det ha gått i glemmeboka deres, og du må gi dem beskjed! Det er ditt ansvar. Ingen grunn til å få panikk om du får avslag i første omgang.

For å gjøre det enklere kan du jo ringe mens søknaden behandles og spørre om de trenger dokumentasjonen på nytt? :)

Lykke til, dette ordner seg, det blir bare litt papirarbeid rundt det, men sånt funker det norske byråkrati! :)

Skrevet

I tilegg krever de nå at jeg skal betale over 6000 3 ganger i året. Herregud, det klarer jeg bare rett og slett ikke!!

Er det noen andre her som betaler så mye?

Skrevet

Kjæresten min betaler ca 9000, mener jeg det var han sa.

Men du betaler ikke avdrag på lånet så lenge du får støtte, og det skal du ha krav på, etter deres egne regler. Be om å få utsette denne innbetalingen (som har forfall 15.08), og så slipper du å betale det neste året når du har fått innvilget støtte.

Skrevet

I tilegg krever de nå at jeg skal betale over 6000 3 ganger i året. Herregud, det klarer jeg bare rett og slett ikke!!

Jeg betaler nærmere 9000. 6000 er slett ikke uvanlig. Men nå må du ikke la deg stresse, ring Lånekassen og ordne opp i dette i stedet for å få panikk over noe som sannsynligvis er en feil.

Skrevet

6000 er da helt vanlig innbetaling til lånekassen, men du trenger ikke betale når du får støtte, det ordner de på egen hånd så lenge du søker om utsettelse av denne betalingen. men husk at studielånet en gang skal tilbakemetales, og da er 5-9000 ganske vanlig.

Gjest MorAase
Skrevet

Jeg betalte relativt sett mer. Men jeg avlgte å betale hver eneste måned for å en jevn belastning i økonomien. Men det er noe du må gjøre på eget initiativ.

Skrevet

Problemet her er ikke at du var syk, men at du finansierte "opptreningsperioden" med støtte fra lånekassen. Det har du egentlig ikke anledning til. Lånekassestøtte skal gå til utdanning, ikke til opptrening.

Tilbakebetaling på 18 000 i året er ikke så mye. Dersom du har jobb, har du råd til det. Har du ikke jobb kan du ha krav på utsettelse/rentefritak.

Du bør prøve å søke lånekassen om fortsatt finansiering. Ikke legg ut i det vide og det brede om hvor syk du har vært. Det virker bare irriterende. Gjør kort rede for situasjonen, dokumenter og søk.

Skrevet

Problemet her er ikke at du var syk, men at du finansierte "opptreningsperioden" med støtte fra lånekassen. Det har du egentlig ikke anledning til. Lånekassestøtte skal gå til utdanning, ikke til opptrening.

SLik jeg har forstått det har ikke TS fått støtte det året hun hadde opptrening, kun det året hun var syk. Altså, hun ble syk i.l.a. 2 året og fullførte det ikke. Så tok hun 2. året om igjen, med støtte. Så tok hun pause et år, med opptrening. Nå vil hun ta 3. år, men får ikke støtte, sannsynligvis pga. en bagatell som er lett å fikse opp. :) Klassisk Lånekassen, de trenger ting inn med teskje, det er ikke vits å bli frustrert en gang. :)

Skrevet

SLik jeg har forstått det har ikke TS fått støtte det året hun hadde opptrening, kun det året hun var syk. Altså, hun ble syk i.l.a. 2 året og fullførte det ikke. Så tok hun 2. året om igjen, med støtte. Så tok hun pause et år, med opptrening. Nå vil hun ta 3. år, men får ikke støtte, sannsynligvis pga. en bagatell som er lett å fikse opp. :) Klassisk Lånekassen, de trenger ting inn med teskje, det er ikke vits å bli frustrert en gang. :)

Jepp, det er riktig :) Jeg fikk ikke støtte til opptrening såklart.

Jeg ble syk og opererte godt ut i 2. året, og var på sykehuset lenge, og meget redusert etterpå. Derfor måtte jeg ta 2. året på nytt høsten rett etter. Men var hele tiden meget redusert, beveget meg sakte, og slet med å lukke opp de tunge dørene på skolen blant annet, så jeg fullførte, men tok neste året et friår (helt uten noe støtte såklart) Men nå vil jeg begynne igjen, ta ferdig det siste året... ts

Skrevet

Og det får du nok fint til, hvis du bare kontakter LK hvis det oppstår problemer, i stedetfor å gi opp og ta et forbrukslån i stedet. :) Du kan også lese om sykdom på Lånekassens sider, kanskje du blir klokere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...