Gå til innhold

Skal ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir enda en tråd om kosthold og vektnedgang.

For tiden veier jeg 75 kilo og er 165 cm høy. Målet er 60 kg - er grovt bygd, så er slank på 60.

Prøver å gå en times tur hver dag, i det siste har jeg begynt å jogge halve turen, altså omtrent en halv time hver dag.

Jeg sliter med å slutte å spise godteri. Har bytta ut det meste med oliven, bananchips og røyk, men vet jo at dette heller ikke er særlig bra hver dag.

Slik ser en gjennomsnittlig dagsmeny ut:

Frokost - to skiver eller tre knekkebrød med smøreost eller gulost.

Kaffe latte fra deli/narvesen.

Brunsj - skive og te

Lunsj - tomatsuppe e.l. Jobber i barnehage, så deres varme måltid blir min lunsj.

Middag- skiver eller noe med bønner e.l.

Mellom disse måltidene blir jeg også gående og drikke masse te og småspise läkerol, en sjokoladebit, iskaffe, boller osv. Vet at om jeg kutter ut mye av dette er jeg sikkert nede noen kilo på kort tid, men det er så vanskelig! Sprekker alltid hvis jeg prøver, så trenger noe safe å munche på i en overgangsperiode.

Tips? Er så sliten og lei av å være tjukk. Tar imot all hjelp med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med sukkersuget forsvinner bare du kutter helt en liten stund :) må bare være strek akkurat den tiden.

Høres jo ut som du er godt i gang med både små måltider og gåturer. Jeg har god erfaring med å ikke spise etter 17-18 :)

Kanskje litt mer proteiner i dietten? Ser du skriver bønner, men du har ikke noe kjøtt (er du vegetarianer?) en variert kost er viktig!

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Skikkelig middag og mye mer grønnsaker...

Endret av kontorstol
Skrevet

Prøv å bytte ut godterismåspisingen med grønnsaker og frukt. Noe som er skikkelig godt er å kjøpe en kurv med bringbær/blåbær/jordbær, det er kjempegodt å sitte å småspise på og det er sundt og mettende ;) Bytt ut all godteri med frukt, grønnsaker med hjemmelaget dipp og nøtter. Det er ihvertfall mye bedre enn e-stoffene man får i seg ved godteri og pastill spising.

En annen ting kan også være å bytte ut sjokoladen med noe mørkere sjokolade, den inneholder mer av de stoffene som faktisk er bra for kvinner (hormonbalanse tror jeg, har ikke lest så altfor grundig på det).

Men ta det med ro, og ikke bytt ut godteriet helt ut, ha en fast dag i uka der du kan skeie ut med is, potetgull og godis. hvis ikke kommer man til å sprekke fortere enn fy.

Skrevet

Kutt ut småspisinga! Ofte det som gjør at man legger på seg..

Skrevet

Ja, er veggis. Får nok av grønnsaker på skiva og i middagen, da det ofte blir suppe, wok, grateng eller noe. Spiser ofte alfor mye også, for jeg lager meg alltid så god middag. Klarer ikke stoppe før jeg er helt sprengt.

Er frukt så bra å spise ubegrenset med da? Er vel mye sukker i det også. Går fort en hel boks med druer hvis jeg først setter i gang, f.eks. Bær er også godt å småspise ja, det skal jeg gjøre mer!

Er det forresten fleip eller fakta at dersom en skal drikke alkohol er det ikke noe vits i å trene den dagen? :sjenert:

Gjest Varpunen
Skrevet

Er den kaffelatten noe du må ha hver dag? Er det mulig å få lettmelk istedenfor helmelk (de pleier vel å bruke helmelk), eller kanskje det rett og slett frister med en god kopp te? Grønn te skal vel til og med hjelpe på forbrenninga.

Skrevet

Det er lettmelk i kaffen, ja. Og siden jeg drikker ca ti kopper te om dagen fra før av, så føler kaffen om morran er litt spesiell. Kunne jo evt gå over til svart kaffe, da.

Skrevet (endret)

Har bytta ut det meste med oliven, bananchips og røyk,

Bananchips er jo fryktelig usundt og den inneholder masse usundt fett, legg også merke til kcal.

Næringsinnhold per 100 gram vare: 527 kcal, 2,3 gram protein, 61 gram karbohydrat, 31 gram fett og 5 gram kostfiber.

Kims potetchips, per 100 gram: 530 kcal, 5 gram protein, 54 gram karbohydrat, 33 gram fett, 5,5 gram fiber og 2,4 gram salt.

Endret av baltazar
Skrevet (endret)

edit: dobbelpost.

Endret av baltazar
Skrevet

Det er lettmelk i kaffen, ja. Og siden jeg drikker ca ti kopper te om dagen fra før av, så føler kaffen om morran er litt spesiell. Kunne jo evt gå over til svart kaffe, da.

Den kaffen kan du bare fortsette med. De 2dl med lettmelk i den har du bare godt av :)

Spiser du nok proteiner? Kan være lett å få i seg for mye karbohydrater i forhold til proteiner, spesielt når man er vegetarianer. Hva med å feks bytte ut pålegget på skiva di med noe proteinrikt? Feks egg, cottage cheese (veldig godt med kanel og banan på som pålegg), bønnepaste, hummus.

Skrevet

Jeg gikk ned 3 kg på noen uker bare ved å spise mindre, å bytte til sunnere brød og pålegg. Å masse vann !

Før spiste jeg 5 brødskiver med ost og skinke, iløpet av en 8timers arbeidsdag. Spiste kl. 7, 9, 11 og halv 2.

Gikk ned til 3 brødskiver av typen Ingers rugbrød. Å kun magert pålegg. Kalkun og kylling skinke. Spiser nå brødskiver kl. 7 og 11. Og frukt og vann/te kl. 9 og halv 2.

Til middag spiser jeg mye rent kjøtt. Flatbiff av svin og kyllingfilet. Med grønnsaker og byggris :) Ikke mat etter kl. 19.

Dette hjalp meg mye, første uka var jeg konstant sulten å litt små-svimmel. Det gikk seg til å jeg gikk ganske fort ned i vekt.

Merket det fort på arbeidsbuksa :)

Lykke til !

Skrevet

Du burde prøve å spise mer skikkelig mat, og passe på at du spiser nok sundt fett og proteiner. Det er ikke rart at du synes det er vannskelig å slutte å småspise, du må jo være konstant sulten?

Skrevet

Neida, jeg spiser mer enn nok og er egentlig aldri ordentlig sulten - spiser før jeg rekker å bli det.

Proteiner og fett er ikke et problem, jeg får mer enn nok av det selv om jeg ikke spiser kjøtt. :) Men jeg skal iallefall kutte ut bananchipsen, trodde ikke det var så fælt.

Skrevet

Dette blir enda en tråd om kosthold og vektnedgang.

For tiden veier jeg 75 kilo og er 165 cm høy. Målet er 60 kg - er grovt bygd, så er slank på 60.

Prøver å gå en times tur hver dag, i det siste har jeg begynt å jogge halve turen, altså omtrent en halv time hver dag.

Jeg sliter med å slutte å spise godteri. Har bytta ut det meste med oliven, bananchips og røyk, men vet jo at dette heller ikke er særlig bra hver dag.

Slik ser en gjennomsnittlig dagsmeny ut:

Frokost - to skiver eller tre knekkebrød med smøreost eller gulost.

Kaffe latte fra deli/narvesen.

Brunsj - skive og te

Lunsj - tomatsuppe e.l. Jobber i barnehage, så deres varme måltid blir min lunsj.

Middag- skiver eller noe med bønner e.l.

Mellom disse måltidene blir jeg også gående og drikke masse te og småspise läkerol, en sjokoladebit, iskaffe, boller osv. Vet at om jeg kutter ut mye av dette er jeg sikkert nede noen kilo på kort tid, men det er så vanskelig! Sprekker alltid hvis jeg prøver, så trenger noe safe å munche på i en overgangsperiode.

Tips? Er så sliten og lei av å være tjukk. Tar imot all hjelp med takk!

Les om lavkarbo. Finnes bøker på nett. Du vil få sjokk når du leser. Jeg ser hva du spiser,og du lever farlig.

Går selv på lavkarbo,og gikk ned 4 kilo første mnd. Fikk ikke trimmet da,siden jeg hadde ødelagt fot, de som går en tur hver dag går ned mere. Kvinner litt mindre enn menn.

Skrevet

Bananchips og oliven inneholder masse kalorier, prøv å kutte opp gulrøtter og kålrot!

Og reduser brødinntaket. Kok/damp/wok grønnsaker og spis magert kjøtt. Det metter og fyller opp uten at det blir for mange kalorier av det.

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt, men masse grønnsaker. Jeg er ikke så tjukk at jeg vurderer lavkarbo heller, akkurat. Hva mener du med at jeg lever farlig?

Takk for mange hjelpsomme tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...