Gå til innhold

Bestillinger på internett og fortolling

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Kan noen hjelpe meg?

Lurte på om jeg skulle bestille noen varer på internett. Varene har en god pris og bestilles fra USA eller England. Hvordan er det med fortolling? Må jeg fortolle varene inn i Norge før jeg får hente ut pakken? Hva kommer evt i tillegg til prisen på klærne (barnetøy) da? Det står ikke noe om dette på hjemmesiden som jeg tenkte jeg skulle bestille fra, så det hadde vært supert om noen visste.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan registrere deg slik at du kan fortolle varer på internet. Billigere enn om posten må gjøre det for deg (69kr tror jeg).

Koster varen mer enn 200NOK må du også betale moms.

Se mer på www.toll.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette skjønte jeg ikke :forvirra:

Om jeg bestiller klær for feks 1200,- (for å ta et eks over 1000,-), da må jeg betale moms på 288,- ikke sant? Men hva må jeg betale mer?? MÅ jeg fortolle klær, og hvordan "oppdages" det evt at jeg importerer varer.

Har bla bestilt bøker på nettet tidligere som jeg aldri har måttet fortolle, og disse har kostet over 200,- (men da er det jo mva-fritak). Burde disse vært fortollet? De kommer jo rett i postkassen min.....

Mulig jeg er litt dum her, men jeg vil finne ut av dette for å se om det blir billigere å bestille via nettet enn på andre måter.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når du bestiller varer på nettet som koster over kr 200 skal de fortolles!

Men de fleste varer betaler man bare 24% moms på!

Posten limer på en lapp om ufortollet gods når pakken ankommer postkontoret.Du kan alikevell hente pakken men har ikke lov til å åpne den før momsen er betalt! Men om kvitteringen på varen ligger oppi esken kan man jo åpne da!!!!

Det billigste er å fortolle selv over internett! Da bare registrerer du deg og får en kode.Lurt å gjøre dette en stund før varen kommer sånn at du kan bruke tingene med en gang dette er klart!!!

Tollvesnet tar ingen gebyrer for dette!

Du bare fører inn verdien med frakt og betaler det som det koster i moms!

Så må du melde et nr fra dette til posten slik at de ikke begynner å purre på at avgiften ikke er betalt!

Posten skal også ha et gebyr på 62 kroner tror jeg det var for å ha oppbevart denne forsendelsen om det er de den kommer gjennom!!!

Håper du ble litt klokere nå......men bare spør om det er noe!

Jeg har selv kjøpt en del stempelutstyr fra amerika og er kjempefornøyd med ordningen!!!

Klems Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ble litt klarere nå. Men er det virkelig toll på klær???

Trodde egentlig det bare skulle legges til mva. når en kjøpte klær via nettet fra utlandet. Noen som vet hvordan dette skal betales? Eller er det dette som er "fortolling"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

gå inn på www.toll.no

Hvis du ikke finner noe svar der, så anbefaler jeg å ringe tolldistriktet. Kjekt å avklare på forhånd, så du ikke får deg noen overraskelse når pakken kommer - og det blir dyrere enn om du hadde kjøpt det i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 år senere...

Hei!

Har bestilt meg treningsbh fra england. Tenkte å fortolle selv pakka da den koster over 200 NOK.

Har reg meg på toll.no og fått tilsendt brukernavn/passord.

Hva skjer nå ? Skal jeg kontakte posten/tollen FØR jeg får pakka å si at jeg fortoller selv? Hvordan går jeg fram nå?

Hjeeeelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt klarere nå. Men er det virkelig toll på klær???

Trodde egentlig det bare skulle legges til mva. når en kjøpte klær via nettet fra utlandet. Noen som vet hvordan dette skal betales? Eller er det dette som er "fortolling"?

Ja, det er toll på klær. En av de få varene det fortsatt er toll på.

Derimot er det verken toll eller moms på bøker, så det forklarer hvorfor du ikke har betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er toll på klær som er produert utenfor EU/EØS. Så på klær fra USA må du betale toll ja. Vet ikke nøyaktig hva dte er på barneklær, men toll på klær ligger vanligvis mellom 7-8% og opp til 13-14% om jeg ikke husker feil.

Du kan fortolle selv om varens verdi er mellom 200 og 1000 kr. Er det over 1000 kr må spedisjonsfirmaet som frakter varene for deg (ev. posten) fortolle.

Ang. spm ditt om hvordan det "oppdages" at du importer varer: Alle som tar varer inn til Norge plikter å oppgi dette til Tollvesenet. Så de som frakter varene dine gir forsendelsen din et godsnummer, og Tollvesenet får så beskjed om at det er kommet en sending inn til Norge med dette godsnr. Dette nr er unikt for hver enkelt forsendelse. Når du fortoller varene vil du få et løpenr. som er ditt bevis på at varen er fortollet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...