Gå til innhold

Kjøpe bruktbil

Bovary

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe "ny" bruktbil i prisklassen maks 130 000,-. Jeg har to biler for hånd; den ene er en Toyota Avensis 1,6, 2005-modell og har gått 170 000 km. Pris: ca. 100 000,-.

Den andre er en Toyota Corolla 1,4 D4D, 2007-modell som har gått 124 000 km. Pris: 130 000,-.

Begge er stasjonsvogn-modeller. Listeprisen på førstnevnte er høyere enn nr.2, på tross av at den sistnevnte er hele 2 år yngre. Har noen litt peiling på hvorfor?

Takk hvis det er noen bil-interesserte som har litt peiling som kan svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

En Avensis er en større bil enn en Corolla, og en god del dyrere i utgangspunktet.

Men med mindre du har skrevet feil, har du funnet en Avensis til en lavere pris enn Corollaen.

Siden du skal kjøpe stasjonsvogn vil jeg anta at du tenker bagasjeplass (og dermed også litt vekt). Da bør man også vurdere motorkraft og volum opp mot størrelsen på bilen.

Jeg ville ikke valgt en stasjonsvogn med motor mindre enn 1,6. Allerhelst minst 1,8. En Toyota Corolla 1,4 skal i følge min mann være noe av det u-sprekeste han noensinne har kjørt. Jeg har ikke prøvd den selv.

Ulempen med Avensisen er jo at den har gått et stykke. Fordelen er at den er billigere (hvis du har skrevet rett pris), og egentlig er "mer til bil".

Ulempen med Corollaen er at motoren er liten. Fordelen er at den har gått kortere og er nyere.

Måtte jeg valgt mellom dem utfra det du beskriver, ville jeg faktisk valgt den eldste. Dere bør også spørre etter servicehistorikk og undersøke hva som er skiftet av slitedeler, og generelt hvordan den tekniske tilstanden til bilene er. Kanskje ta en NAF-test?

Ut over dette er jo Toyotaer ettertraktede bruktbiler fordi de gjerne er driftssikre og med relativt få feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Avensis er en større bil enn en Corolla, og en god del dyrere i utgangspunktet.

Men med mindre du har skrevet feil, har du funnet en Avensis til en lavere pris enn Corollaen.

Siden du skal kjøpe stasjonsvogn vil jeg anta at du tenker bagasjeplass (og dermed også litt vekt). Da bør man også vurdere motorkraft og volum opp mot størrelsen på bilen.

Jeg ville ikke valgt en stasjonsvogn med motor mindre enn 1,6. Allerhelst minst 1,8. En Toyota Corolla 1,4 skal i følge min mann være noe av det u-sprekeste han noensinne har kjørt. Jeg har ikke prøvd den selv.

Ulempen med Avensisen er jo at den har gått et stykke. Fordelen er at den er billigere (hvis du har skrevet rett pris), og egentlig er "mer til bil".

Ulempen med Corollaen er at motoren er liten. Fordelen er at den har gått kortere og er nyere.

Måtte jeg valgt mellom dem utfra det du beskriver, ville jeg faktisk valgt den eldste. Dere bør også spørre etter servicehistorikk og undersøke hva som er skiftet av slitedeler, og generelt hvordan den tekniske tilstanden til bilene er. Kanskje ta en NAF-test?

Ut over dette er jo Toyotaer ettertraktede bruktbiler fordi de gjerne er driftssikre og med relativt få feil.

Takk for nyttige tips og info. Prisen stemmer faktisk! Og da jeg sjekket listeprisene for disse så ligger Avensis på 120 000,- mens Corolla på 116 000,- så det virker definitivt som vi får mest for pengene hvis vi går for Avensis. Jeg syns bare det låter mer fornuftig å kjøpe nyere bil og tenkte at 2007-modellen (Corolla) var smartest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags drivstoff går de på?

Hvis den ene går på diesel og den andre på besin, ville jeg valgt diesel-bilen, da dielelmotoren går bedre lenger.

(har selv hatt både diesel og besin på toyota biler som straks har gått 300 000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags drivstoff går de på?

Hvis den ene går på diesel og den andre på besin, ville jeg valgt diesel-bilen, da dielelmotoren går bedre lenger.

(har selv hatt både diesel og besin på toyota biler som straks har gått 300 000)

Interessant at du sier det! Takk for enda mer nyttig info. Corollaen går på diesel mens Avensis går på bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt ikke gått for en stasjonsvogn med 1,4 liters motor, uavhengig av om det er diesel eller ikke. En så liten motor er ikke brukbar til å trekke noe større enn en Polo med.

Jeg ville tatt Avensisen, kort og greit pga at den har litt større motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driftsmessig vil nok diesel-bilen bli billigere i drift.

Så du får veie ulempene mot fordelene, og se hva som veier tyngst :)

Er nemlig selv på jakt etter samme type bil i ca samme prisklasse :P

Men jeg venter til jeg finner en avensis med dieselmotor. Har behov for STORT bagasjerom; barnevogn + hund..

Men en annen ting er jo om du foretrekker å kjøre diesel eller bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 100 000,- er mye for en bil som har gått 170 000 km. Du må også tenke på slitasjeskader som du etter hvert må påberegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk innom Oslo bilauksjon, noter avtalenummeretnummeret på de aktuelle bilene og følge med på Nettauksjonen som varer i 24 timer. Det går kontinuerlig auksjoner hos Oslo Bilauksjon og hver søndag går det også Bilauksjoner på stedet.

Bilene som er Naf testet skal være et sikkert kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har en avensis 1.8, 05 mod. Fantastisk bil, men ville ikke hatt mindre motor. Syns ikke det var noe å si på den prisen. Var har gått over 200k nå og får igjen over 100000 for den ved salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en avensis 1.8, 05 mod. Fantastisk bil, men ville ikke hatt mindre motor. Syns ikke det var noe å si på den prisen. Var har gått over 200k nå og får igjen over 100000 for den ved salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...