Gå til innhold

Jesus

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lekebøll

Jeg tror på "noe" høyere enn meg selv (som mange kaller Gud, andre Allah, osv.).

Jeg legger ikke noe vekt på Jesus.

Til dere kristne: betyr det at jeg ikke er "riktig" troende i deres øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du beskriver deg jo som en troende, en som tror på noe. Du selv vet jo hva du tror på.

Ang. Jesus så står det i Bibelen " Jeg er vegen sannheten og livet, ingen kommer til Faderen uten ved meg"

"Alle som tok i mot han(Jesus),dem ga han rett til å bli Guds barn,de som tror på hans navn"

"..han(Gud)ga sin sønn for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt,men ha evig liv."

Jeg tror på Bibelens lære som Guds Ord og Bibelen fremholder helt klart troen på Jesus som vegen til Gud.

Hva du velger å tro er jo opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Hva du velger å tro er jo opp til deg.

Det vet jeg jo, men jeg lurte på om dere mener at jeg tror "feil".

Jeg "trenger" jo ikke Jesus - jeg tror likevel.

Hvorfor skal dette ha noe å si?

"..han(Gud)ga sin sønn for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt,men ha evig liv."

Dette for eksempel, tror jeg at peker tilbake på Gud, ikke Jesus.

Nå tror ikke jeg fordi jeg er redd for å gå fortapt, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tror på Jesus, tror jeg selvfølgelig at det er det riktige.

Jesus sier i Bibelen: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten gjennom meg."

Når det er sagt, har jeg full respekt for alle som ikke er enig med meg, og er livredd for å dømme andre. Det er nemlig ikke min jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Men hvorfor skal man bruke ledd, når man tror uansett?

Jesus må vel da "snakke for" Gud, - tror du han snakket for seg selv?

Jeg tror heller at det mentes at man må gå god for det Jesus stod for (eventuelt) - og ikke personen i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,det blir jo et gramatikalsk spørsmål,egentlig, om "ham" peker tilbake på Gud eller Sønn........ Har lest dette verset i flere oversettelser og i gresk/norsk NT og for meg ser det helt klart ut som om det peker tilbake på Sønn.

Versene etterpå lyder :"Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham.

Den som tror på ham,blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt,

FORDI han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn."John.3.17-18-

Så,ja, jeg er fortsatt overbevist om at det peker tilbake på ordet Sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK.

Hvorfor tror dere (tuji, ehu og eventuelle andre) at man ikke kan bli frelst med mindre man tror på Jesus?

Fordi jeg tror Bibelen er Guds Ord (inspirert av Gud) og Bibelen fremholder troen på Jesus som betingelse for frelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

ehu; det er greit, men hvorfor tror du at det er slik?

tuji; mm.

Men, hva om man har denne innstillingen, min ikke helt klarer å tro på at Jesus faktisk var Guds sønn?

Altså: at man er inneforstått med Jesus eventuelle funksjon, men at man ikke uten videre tror at Jesus som levde for 2004 år siden var Guds sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du om man tror at Jesus døde for våre synder, men ikke at han var Guds sønn?

Jeg klarer ikke å tenke meg at det går an. Det går ikke an å dø for at andre skal få tilgivelse uten å være guddommelig. Kun Gud har den makten til å overvinne døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

OK. Det er fair, tuji.

Men, du tror altså at andre som ikke tror fullt og fast på dette, ikke tror "riktig"?

Og, ikke ta hensyn til at du dømmer nå, det er ikke det jeg er ute etter. :)

Bare hva du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er det slik i at man ikke kommer til himmelen uten å gå veien om Jesus, fordi vi mennesker er så urene og fulle av synd at Gud ikke tar i mot oss uten at vi først er renset gjennom Jesu lidelser på korset...

Men jødene tror ikke at Jesus var Guds sønn etter som jeg har forstått, så de har vel funnet en annen vei inn i himmelen da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll
Etter hva jeg har forstått så er det slik i at man ikke kommer til himmelen uten å gå veien om Jesus, fordi vi mennesker er så urene og fulle av synd at Gud ikke tar i mot oss uten at vi først er renset gjennom Jesu lidelser på korset...

Åja.

Så dersom man tenker det samme, uten å bruke Jesus, så er det altså ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehu; det er greit, men hvorfor tror du at det er slik?

Mener du hvorfor jeg tror at Bibelen er Guds Ord ?

Skal prøve å forklare : Da jeg som ung valgte å tro på Jesus så valgte jeg også å tro at Bibelen var inspirert av Gud, at det var Han budskap til oss mennesker. Bibelens troverdighet er en veldig lang diskusjon, som omfatter troverdighet av gamle skrifter,brev og manuskripter som baserer seg på jødenes nedarvede skrifter (GT) og vitner som levde på Jesu tid (NT). Troverdigheten kan belyses utifra ikke-kristne skrifter fra samme tidsrom,arkologi,historie etc.

Boken "Evidence that demands a verdict -historical evidences for the Christian faith" av Josh McDowell tar for seg alle disse områdene på en grundig måte, men den er altfor omfattende til å siteres.

I Bibelen møter jeg en kjærlig Gud,som bryr seg om meg(og alle mennesker). Gjennom et "langt" liv har jeg stadig erfart at det stemmer det jeg leser. Men det går jo mest på en "indre bekreftelse" i meg, noe jeg tror, men som er vanskelig å forklare/bevise.

Det handler om hva jeg velger å tro. Og tro er en indre overbevisning, noe som stemmer med hva som kjennes rett i mitt indre.

Jeg forstår langt i fra alt som står i Bibelen, men jeg tror den er inspirert av Gud og at den formidler Guds budskap til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Det er fair, tuji.

Men, du tror altså at andre som ikke tror fullt og fast på dette, ikke tror "riktig"?

Og, ikke ta hensyn til at du dømmer nå, det er ikke det jeg er ute etter. :)

Bare hva du tenker.

Ja, jeg mener at dette er kriteriet for å kunne kalle seg kristen: å tro at man blir frelst hvis man tror at Jesus, Guds sønn, døde på korset for å gjøre opp for menneskenes synder.

Du bruker uttrykket "å tro fullt og fast". Jeg tror ikke alltid like fullt og fast, og det er rom for tvil i kristendommen. Jeg er like bra i Guds øyne også når jeg er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lekebøll

Mener du hvorfor jeg tror at Bibelen er Guds Ord ?

Nei, jeg mente hvorfor du tror at vi trenger Jesus.

Interessant å lese det du skriver, ehu.

Og ikke misforstå - jeg krever ingen "beviser" for din tro.

På samme måte som du føler at din tro er riktig for deg, føler jeg at min tro er riktig for meg.

Forøvrig så sier jeg ikke at Jesus ikke var Guds sønn. Jeg har lest sporadisk i blant annet boken "A Case for Christ" (lest?), samt diskutert dette en del ganger før, og jeg vet det ikke bare er oppspinn av fanatikere, hendelser som står nedskrevet i Bibelen.

Jeg vet mye av det har hold.

Jesus-skikkelsen betyr bare ingenting for meg.

Så jeg prøver å forstå hensikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Ja, jeg mener at dette er kriteriet for å kunne kalle seg kristen

Og du mener at kristendommen er den eneste riktige tro?

Du bruker uttrykket "å tro fullt og fast". Jeg tror ikke alltid like fullt og fast, og det er rom for tvil i kristendommen. Jeg er like bra i Guds øyne også når jeg er i tvil.

Men det er ikke de som tviler såpass at de ikke ønsker å kalle seg kristne - eller de som tror fullt og helt, men ikke sier seg enig i kristendommens rammer og regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Hva tror du på, Lekeball?

Nå tillater jeg meg å sitere meg selv fra noe jeg har skrevet på et annet nettsted om omtrent samme sak:

Jeg tror på Gud(...).

Ikke den Gud som er formet av kristne - jeg er ikke glad i religion, hverken kristen eller muslimsk.

Men, jeg tror - på Gud, Allah, Kraften, Energien, eller hva du nå ønsker å kalle det. Å kalle det "Gud" blir fort misvisende, i og med at dette navnet forbindes med kristendommen.  

Men, det er likefullt samme "Det" vi alle tror på.

...

Som sagt, så tror jeg på "Gud". Gud i hermetegn.

Jeg tror ikke på den assosiasjonen de fleste får når de tenker "Gud", men... det er litt vanskelig å forklare.

Jeg tror på noe større enn oss, krefter/energier - som gir en mening til alle hendelser.

Jeg tror ikke på Gud som (for-)dømmende, personifisert eller lagt i rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...