Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pinlig spørsmål, men jeg har ikke greie på økonomi og gjeld. Jeg er nylig ferdig med studiene, leier i kollektiv og har ingen annen gjeld eller har noen eiendom/bil etc.

Planen var jo å begynne å tilbakebetale på studielånet nå, men så kom jeg over denne artikkelen: http://www.abcnyheter.no/node/77922, og her leser jeg blant annet: "For studenter som nylig har avsluttet studiene, er det ikke lønnsomt å begynne å nedbetale Lånekasselånet. Det er meget sannsynlig at disse personene senere vil stifte gjeld. Da er det bedre å spare seg opp egenkapital til å dekke toppen av huskjøpet, enn å bruke dem på å nedbetale lånet i Lånekassen."

Hæ? Betyr det at jeg kan la være å betale ned på lånet foreløpig, og heller spare til leilighetskjøp? Når må jeg da begynne å betale på studielånet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan utsette betaling av studielånet et visst antall ganger, selv om rentene fortsetter å løpe. Det er veldig praktisk å kunne benytte seg av det når man plutselig må bruke hele bufferkontoen, er arbeidsledig eller i andre krisesituasjoner.

Skrevet

Man kan utsette betaling av studielånet et visst antall ganger, selv om rentene fortsetter å løpe. Det er veldig praktisk å kunne benytte seg av det når man plutselig må bruke hele bufferkontoen, er arbeidsledig eller i andre krisesituasjoner.

Ja, det skjønner jeg jo, og er klar over. Men jeg reagerte her på at utsettelse av innbetaling (ettersom jeg skjønner) skulle være en vanlig og smart ting å gjøre for å spare penger til boligkjøp. Synes det hørtes lurt ut ifht til at jeg jo ønsker å spare opp egenkapital så raskt som mulig ;)

TS

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis mulig; jatakk begge deler ;)

Bankene krever jo stort sett egenkapital ved kjøp av bolig, så du bør begynne å spare penger til bolig. Selv om bankene tar med studielånet ditt i beregningen når de vurderer hvor mye lån de er villige til å gi, ser de ikke veldig negativt på studielånet. Dette fordi studielpnet har ganske spesielle betingelser (mulighet for utsettelser, rentefritak ved lav lønn, ingen arver lånet dersom du dør osv).

På den annen side: renten på lånet starter å løpe i det betalingsfrie året, så det kan lønne seg å betale ned litt. Har du fått en svært godt lønnet jobb, samtidig som du bor billig, kan det derfor lønne seg å gjøre begge deler. Hvis ikke: opprett en BSU-konto og fyll den, og spar så mye du kan utenom også.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje de mente at det var bedre å spare til huskjøp enn å betale ned hele studielånet?

Jeg vil ikke anbefale å be om betalingsutsettelse på studielånet hvis du ikke er nødt. Jeg har selv utsatt mange ganger fordi jeg har vært i en økonomisk klemme der det var deilig å slippe studielånet. Men nå har jeg brukt opp alle betalingsutsettelsene jeg kan få, så om jeg havner i økonomisk knipe igjen så står jeg litt fast. Jeg skulle ønske jeg hadde vært mer sparsom med å bruke opp betalingsutsettelsene mine. Dessuten har det rentet seg så veldig at det har tatt år og dag før jeg har fått begynt på selve nedbetalingen av lånet, hittil har jeg kun betalt renter og ingen avdrag.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg misforsto altså rett - er tydeligvis ikke vanlig/mulig å utsette innbetaling av studielån for å spare egenkapital. Kommer ikke til å be om betalingsutsettelse, og fortsetter i tillegg å spare på BSU og på høyrentekonto. Så blir det kanskje huskjøp etter hvert :)

Gjest Spinell
Skrevet

Takk for svar!

Jeg misforsto altså rett - er tydeligvis ikke vanlig/mulig å utsette innbetaling av studielån for å spare egenkapital. Kommer ikke til å be om betalingsutsettelse, og fortsetter i tillegg å spare på BSU og på høyrentekonto. Så blir det kanskje huskjøp etter hvert :)

Nei, det de mener i artikkelen er vel at man bør starte oppsparing av egenkapital til bolig i den betalingsfrie perioden etter at studiene er avsluttet.

I mitt forrige innlegg skrev jeg "det betalingsfrie året". Det går vel ikke lenger et helt år før man må begynne tilbakebetalingen nå.

Når den betalingsfrie perioden er over bør man, som andre også har nevnt, unngå å søke betalingsutsettelse såfremt man kan.

Skrevet

Nei, det de mener i artikkelen er vel at man bør starte oppsparing av egenkapital til bolig i den betalingsfrie perioden etter at studiene er avsluttet.

I mitt forrige innlegg skrev jeg "det betalingsfrie året". Det går vel ikke lenger et helt år før man må begynne tilbakebetalingen nå.

Er det ikke bare sju måneder eller noe? Man rekker jo ikke å spare opp store summer i løpet av de månedene, med mindre man går rett ut i en veldig bra betalt jobb.

Men jeg skal spare så godt jeg kan, jeg :)

Skrevet

Jeg tror kanskje de også tenker på at mange som går ut i jobb får litt sjokk når de ser hvor mye de skylder og gjerne vil betale ned så fort som mulig, altså mer enn betalingsplanen tilsier. Man skal selvsagt betale på lånet sitt, og det er en dårlig ide å kaste bort betalingsutsettelser man kanskje trenger senere, men hvis man har noe til overs bør de spares til egenkapital, ikke brukes til ekstra nedbetaling av studielånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...