Gå til innhold

Støl som et h*lvet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trente meg en økt i går, for mage og rygg. Idag da jeg våknet måtte jeg omtrent rulle ut av sengen fordi jeg var så stiv og støl.

Jeg har veldig lyst å trene samme økten idag, men er det forsvarlig?

Jeg blir selvsagt litt bedre nå etter hvert som jeg beveger meg og gjør dagligdagse ting, men noen av øvelsene, egentlig alle,gjør jo supervondt når jeg prøver dem sånn smått i løpet av timene som går :sukk:

Jeg vil ikke ha noe kronisk heller, men etter tidligere erfaringer kan det hjelpe med trening. Eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter..

Skrevet

Du bør vente til i morra med å trene de samme muskelgruppene.

Du kan jo trene ben eller bryst f.eks i dag?

Skrevet

Du burde ikke anstrenge deg like mye i dag. Ta det rolig og tren moderat for å mykne opp musklene. Ta deg en runde på mølla eller sykkel?

Skrevet

Takker for svar :)

Jeg tok meg en Zumba -Abs,Buns and Thighs ;)

Det gjorde godt for sjelen det og selvom jeg hater å vente til imorgen på neste mage/rygg-økt..

TS

Skrevet

Jeg trente meg en økt i går, for mage og rygg. Idag da jeg våknet måtte jeg omtrent rulle ut av sengen fordi jeg var så stiv og støl.

Jeg har veldig lyst å trene samme økten idag, men er det forsvarlig?

Jeg blir selvsagt litt bedre nå etter hvert som jeg beveger meg og gjør dagligdagse ting, men noen av øvelsene, egentlig alle,gjør jo supervondt når jeg prøver dem sånn smått i løpet av timene som går :sukk:

Jeg vil ikke ha noe kronisk heller, men etter tidligere erfaringer kan det hjelpe med trening. Eller hva?

For noen få uker siden var det en som skrev inn her med nøyaktig samme problemstilling. Da spurte jeg om ingen hadde fulgt med på skolen. Alle burde ha lært dette i løpet av grunnskolen:

Når du bedriver hardere aktivitet enn muskulaturen er vant til vil du bli støl etterpå. Dette skyldes at det oppstår rupturer i muskulaturen. Hvis musklene får hvile til de ikke lenger er støle vil de bygge seg opp sterkere enn de var. Om du derimot trener selv om du er støl vil du bryte dem ytterligere ned, og løpe risiko for å bli overtrent.

Hvorfor er det så vanskelig for folk å skjønne at de skal lytte til kroppen sin? Hvis du kjenner deg skikkelig støl, så er ikke muskulaturen helt restituert, og da skal du gi den fred og ro.

Skrevet

For noen få uker siden var det en som skrev inn her med nøyaktig samme problemstilling. Da spurte jeg om ingen hadde fulgt med på skolen. Alle burde ha lært dette i løpet av grunnskolen:

Når du bedriver hardere aktivitet enn muskulaturen er vant til vil du bli støl etterpå. Dette skyldes at det oppstår rupturer i muskulaturen. Hvis musklene får hvile til de ikke lenger er støle vil de bygge seg opp sterkere enn de var. Om du derimot trener selv om du er støl vil du bryte dem ytterligere ned, og løpe risiko for å bli overtrent.

Hvorfor er det så vanskelig for folk å skjønne at de skal lytte til kroppen sin? Hvis du kjenner deg skikkelig støl, så er ikke muskulaturen helt restituert, og da skal du gi den fred og ro.

Men det er bare så forferdelig kjedelig å vente :sukk: Jeg får makk i ræven av å ikke kunne trene noe.

Jeg har tatt den treningsøkten flere ganger enn jeg kan huske, men det er en mnd tid siden sist, så jeg tok nok litt hardt i ja... :sjenert:

Skrevet

TS

Gjest Daenerys
Skrevet

Hør på kroppen din, den sier at du skal holde deg unna aktivitet knyttet til området. Du kan nok fint ta en joggetur eller en lang gåtur, men ikke tren samme muskelgrupper to dager på rad!

Gjest margrit
Skrevet

Sant nok, samtidig kan man redusere restitusjonstida kraftig med rett kosthold og. -Og det er uansett ikke skadelig å ta ei rolig økt bare for å løse opp litt.

Skrevet

Ikke tren samme muskler flere dager i strekk...

At du blir støl kan være dårlig kosthold, du trener uvante muskelgrupper, du har ikke trent på en stund osv. Hvil i 24 timer i hvertfall før du trener etter en økt.

Skrevet (endret)

Tenkte aa supplere litt til dette :) Se for deg at musklene er bygget opp av fiber som ryker/faar rifter naar man trener dem hardt. En slik rift maa noedvendigvis repareres, men det fine er at kroppen tar riften som et tegn paa at muskelen ikke er sterk nok til aa taale den paakjenningen den blir utsatt for. Kroppen reagerer da med aa bygge litt ekstra naar den reparerer riften. Litt saann type ett skritt bakover, to skritt fremover. Paa samme maate som om vi feks hadde et tau som skulle holde noe oppe - hvis det drev og revnet, ville vi ikke bare fortsatt aa reparere tauet, vi ville forsterke det slik at det ikke revnet paa nytt. Slik fungerer kroppen og. MEN om den ikke rekker mer enn aa begynne aa reparere fibrene foer de blir slitt igjen (av trening) vil den aldri ha tid eller energi til aa bygge noe ekstra! Det blir bare en konstant nedbryting og oppbygging av den samme muskelmassen. Dermed blir all den treningen bortkastet og man kan risikere belastningsskade paa sikt.

Dette er saa klart veldig forenklet, men i essensen er det slik det fungerer. Haaper det hjelper deg med aa holde deg selv igjen fra aa plage musklene mer fordi du er rastloes, hehe :) :)

Endret av Honeydew

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...