Raviella Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 i januar leide jeg et rom i en leilighet hvor eieren selv bodde. det var en hyggelig mann i 60 årene, han har hele tiden vært grei og i møtekommende, og det ble aldri til at vi skrev noen kontrakt eller avtalte noe omkring oppsigelsestid eller lignenede. Etter 6 mnd kjøpte jeg egen leilighet, og sa opp mitt rom ca 14 dager før jeg flyttet. Han var positiv, og gratulerte meg. Han var på ferie da jeg flyttet, så jeg ro tilbake for å vaske og gi han nøklene da han kom hjem. Alt var ok sa han, og han fikk mitt konto nr for å betale tilbake mitt depositum. han spurte om det var ok han ventet med å betale til den 1.noe jeg samtykket. Nå her det gått 10 dager,og jeg har ikke fått pengene. han svarer hverken på sms eller når jeg ringer.. jeg mistenker sterkt at han vil prøve seg med noe for å beholde pengene, men kan han det etter at han har sagt til meg at alt er ok?? Finner der noen regler om dette selv om man ikke har en kontrakt?
Rosalie Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 De har vel depositumskonto? Då varslar du banken om at du ønsker å ta ut pengane. Då får utleigar eit varsel om det, så har han ei viss tid på å komme med grunn for at du ikkje skal få pengane, ellers kjem dei inn på kontoen din. Har du satt pengane berre inn på vanlege kontoen hans, kan du sjå langt etter å få dei tilbake, når du ikkje har fått dei enda. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Hvis dere har en depositumskonto så kan ikke utleier ta ut pengene og sette dem inn til deg. Både du og utleier må signere på at du skal ha pengene, og da får du pengene ut i banken. Har dere en privat muntlig avtale der du har gitt penger direkte til huseier så har du muligens et problem. Han kan være grei og betale deg pengene, eller han kan gi f... og beholde pengene selv.
Raviella Skrevet 10. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2011 Nei vi har ikke en depositums konto, jeg overførte dem til hans konto. Men det viser på transaksjonsoversikten min at de ble merket "Depositum". Er det til noen hjelp hvis jeg må lage en stor sak av dette? Det viser jo også at jeg har betalt husleie til han hver måned, så han kan jo ikke nekte på at jeg har bodd der...
Rosalie Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Nei vi har ikke en depositums konto, jeg overførte dem til hans konto. Men det viser på transaksjonsoversikten min at de ble merket "Depositum". Er det til noen hjelp hvis jeg må lage en stor sak av dette? Det viser jo også at jeg har betalt husleie til han hver måned, så han kan jo ikke nekte på at jeg har bodd der... Vil ikkje hjelpe nokon ting. Har du ikkje fått pengane enda, ville eg skrive dei av som tapte, og teke lærdom til neste gong. Alltid ha eigen depositumskonto. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Vil ikkje hjelpe nokon ting. Har du ikkje fått pengane enda, ville eg skrive dei av som tapte, og teke lærdom til neste gong. Alltid ha eigen depositumskonto. Det er fortsatt en smule tidlig å gi helt opp, men en lærepenge må det definitivt være. Prøv å møte opp hjemme hos ham (ha gjerne med deg noen), og vær høflig, men bestemt. Han kan komme til å nekte for hele greia, men hvis han fortsatt sier at han skal betale (feks den 1.september), så få ham til å skrive under på en kontrakt som sier at han skylder deg pengene osv. 2
malifika Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Jeg tror du har en jævlig tynn sak her for å være ærlig. Men, jeg hadde snakket med politiet om dette jeg, og vist frem de bevisene du har. Kanskje de kan hjelpe deg med veien å gå videre. Eventuelt snakket med en advokat.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Det er fortsatt en smule tidlig å gi helt opp, men en lærepenge må det definitivt være. Prøv å møte opp hjemme hos ham (ha gjerne med deg noen), og vær høflig, men bestemt. Han kan komme til å nekte for hele greia, men hvis han fortsatt sier at han skal betale (feks den 1.september), så få ham til å skrive under på en kontrakt som sier at han skylder deg pengene osv. Enig i denne. Man kan ikke bare gi opp så fort selv om man har tråkket i salaten og droppet depositumskonto. Ta med deg kopi av utskrifter som viser at du har betalt depositum og husleie (ikke la andre opplysninger fra banken din komme fram, du vil ikke at en sånn fyr skal vite mer om deg enn absolutt nødvendig). Skriv også et formellt brev der du bruker litt store fine ord som husleielov, paragrafer osv der du gjør det klart at du krever å få pengene tilbake og at hvis han ikke ordner det så vil du gå videre med saken til advokat. Sånt pleier å være nok mot puslete småsvindlere. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Har du skriftlige bevis i form at overførsel merket, husleie innbetalt etter dette, beløpet står i forhold til leie (mange tar f.eks. 3 mnd depositum), mail, sms osv. Send et formelt brev om at dersom pengene ikke blir utbetalt deg innen 14 dager så tar du saken til forliksrådet. Dette koster deg litt under 1000 kr, men jeg mener du har en sterk sak dersom du kan dokumentere. Det blir for lettvint å si at man bare får ta det som en lærepenge. Da kommer jo hushaien unna det og det er kanskje ikke første gangen. Det han har gjort er ulovlig da depositum skal inn på egen konto som står i ditt navn og huseier må betale kostnaden for å opprette kontoen. Min bank krevde kopi av husleiekontrakten. 1
altflyter Skrevet 12. august 2011 #10 Skrevet 12. august 2011 Du har vel ikke mulighet til å besøke ham på døren? kan jo hende han har glemt det siden han var så hyggelig...
Blair Skrevet 12. august 2011 #11 Skrevet 12. august 2011 (endret) Ring Husleietvistutvalget, de kan hjelpe deg med dette. Kan du dokumentere månedlige transaksjoner i størrelsesorden med en husleie til denne personen, så er det nok bevis på at du har bodd der, spesielt hvis de er merket husleie/depositum e.l. Har man ikke kontrakt så er det husleieloven og standard betingelser som gjelder. Man er ikke uten rettigheter av den grunn. jeg hadde sendt ham en SMS hvor jeg sa ifra at han hadde 7 dager på å overføre pengene til deg, hvis ikke oppretter du sak i husleietvistutvalget. De tar seg av saken som første instans. Saksomkostninger tror jeg er 1-2000 kr, men hvis du vinner - noe jeg tror du gjør - så må han betale dette. Ring dit med en gang, de kan gi deg råd og svar på hvordan du bør gå frem. Ikke gi opp, dette ordner seg. Ikke la ham slippe unna. Edit: glemte link til Husleietvistutvalget... Endret 12. august 2011 av Blair
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #12 Skrevet 12. august 2011 Send han enmelding,der du skriver noe ala er ikke pengene på konto innen den og den datoen, så anmelder jeg deg. Dette fungerte for min sønn, og to dager senere sto pengene på kontoen hans. Men han hadde en skriftlig kontrakt. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, det eneste dumme er om du ikke har en kvittering på at du har betalt han depositum. For du får jo da problemer med å bevise at du har betalt han de pengene.
Raviella Skrevet 14. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. august 2011 Jeg vurderer å sende ham en sms / mail hvor jeg skriver noe sånt som : Du kan likeså godt betale de pengene snarest, for jeg kommer ikke til å gi opp å få dem tilbake. Her får du rekkefølgen på de tingene jeg vil foreta meg hvis du ikke betaler. 1. Kontakte Huslejetvisutvalget. 2. Kontakte advokat 3. anmelde deg til politiet 4. Komme på besøk sammen med en bekjent fra Hells Angels, og selv hente pengene. Kan jeg på noen måte taes for at jeg truer han??
The Kitten Skrevet 14. august 2011 #14 Skrevet 14. august 2011 (endret) Jeg vurderer å sende ham en sms / mail hvor jeg skriver noe sånt som : Du kan likeså godt betale de pengene snarest, for jeg kommer ikke til å gi opp å få dem tilbake. Her får du rekkefølgen på de tingene jeg vil foreta meg hvis du ikke betaler. 1. Kontakte Huslejetvisutvalget. 2. Kontakte advokat 3. anmelde deg til politiet 4. Komme på besøk sammen med en bekjent fra Hells Angels, og selv hente pengene. Kan jeg på noen måte taes for at jeg truer han?? Ikke send en truende sms. Det tjener du ingenting på. Endret 14. august 2011 av The Kitten 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #15 Skrevet 14. august 2011 Jeg vurderer å sende ham en sms / mail hvor jeg skriver noe sånt som : Du kan likeså godt betale de pengene snarest, for jeg kommer ikke til å gi opp å få dem tilbake. Her får du rekkefølgen på de tingene jeg vil foreta meg hvis du ikke betaler. 1. Kontakte Huslejetvisutvalget. 2. Kontakte advokat 3. anmelde deg til politiet 4. Komme på besøk sammen med en bekjent fra Hells Angels, og selv hente pengene. Kan jeg på noen måte taes for at jeg truer han?? Dropp punkt 4, for de andre tingene er jo bare en opplysing til han hva som kommer til å skje. Med punkt 4 kan du få problemer selv, for det er truing, men de andre er ikke det. 2
Gjest nobilian Skrevet 14. august 2011 #16 Skrevet 14. august 2011 Jeg vurderer å sende ham en sms / mail hvor jeg skriver noe sånt som : Du kan likeså godt betale de pengene snarest, for jeg kommer ikke til å gi opp å få dem tilbake. Her får du rekkefølgen på de tingene jeg vil foreta meg hvis du ikke betaler. 1. Kontakte Huslejetvisutvalget. 2. Kontakte advokat 3. anmelde deg til politiet 4. Komme på besøk sammen med en bekjent fra Hells Angels, og selv hente pengene. Kan jeg på noen måte taes for at jeg truer han?? *** Dropp alle de punktene, tomme trusler er det ingen som bryr seg om - og ja, den siste kan definitivt slå tilbake på deg. Det er fortsatt en mulighet for at fyren bare er treig, at noe har skjedd som har tatt oppmerksomheten hans eller noe sånt. Synes ikke du virker spesielt god til å ordlegge deg, så om du skal ta mer kontakt før du går til husleietvistutvalget, få noen andre til å gjøre det for deg. En som er rolig og fattet, som kan informere om sakens videre gang om han ikke utbetaler pengene dine. De fleste ordner opp når de skjønner at man ikke har tenkt å gi seg. Skulle ikke det virke; gjør som Blair sier. 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #17 Skrevet 14. august 2011 Skriv heller noe slik som dette: Etter avtale skulle jeg motta mine depositumpenger innen den ... Da jeg ikke kan se å ha mottatt pengene, er ser jeg meg nødt til å sette i verk rettslige tiltak hvis ikke pengene blir satt inn på min konto innen.... 1
Gjest padawan Skrevet 15. august 2011 #18 Skrevet 15. august 2011 du er på dypt vann siden dere ikke hadde en egen depositumskonto men jeg vil anbefale å sende rekomandert brev hvor du skriver noe ala det som står i overnevnte post. sender du det rekomandert kan du dokumentere at du har sendt et slikt krav og han kan ikke nekte for det i ettertid.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #19 Skrevet 15. august 2011 Trusler er ihvertfall ikke lurt. Politiet kan du strengt talt bare droppe, de vil mest sannsynlig ikke gjøre noen verdens ting(folk blir jo mishandlet uten at det blir sak av slikt. Kontakt advokat eller møt opp personlig.
Rosalie Skrevet 15. august 2011 #20 Skrevet 15. august 2011 http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article4199592.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå