Gå til innhold

Kaffegjester

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var kaffegjest i et bryllup nå i helgen og storkoste meg! Jeg er en "perifer venn" som enkelte kaller det her) som i utgangspunktet ikke hadde trodd jeg ville blitt invitert i det hele tatt, så det å skulle få lov til å komme og feire dagen sammen med brudeparet kom som en kjempepositiv overraskelse.

Jeg har også tidligere vært kaffegjest og kan ikke si jeg en eneste gang har følt meg annenrangs.....men det er kanskje min selvtillit det er noe i veien med?

Det er helt opp til hver enkelt om de ønsker å skaffe barnevakt, kjøpe kjole, kjøpe gave og lage masse styr for å få være kaffegjest, eller om de heller sitter hjemme og tenker på alle pengene og bryet de sparte ved å ikke gå på festen der mange venner og bekjente er tilstede på...

Jeg tror iallefall at i mange brudepar sitt tilfelle så er ikke kaffegjester en annenrangs gjesteliste bare fordi de ønsker flere gaver, men et ønske om å kunne feire dagen sammen med flest mulig av de menneskene de liker å være sammen med.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av våre gjester regnes som annenrangs - bryllupsdagen vår blir ikke det samme uten alle vennene våre - og heldigvis er samtlige av dem i en annen kategori enn de som skriver her inne.

Jeg har snakket med fler siden jeg leste dette emnet - og INGEN har noen sinne hørt om at kaffegjester er annenrangs.

Vi forventer ingen gaver - og ber ikke folk for gavenes del - vi ber dem for å dele den store dagen vår med dem.. og de er like viktige som middagsgjestene <3

• 1 måned senere...
Skrevet

Tar opp denne tråden igjen jeg!

Vi har stor familie og mange venner og vil gjerne dele dagen med alle, men det går bare ikke, økonomisk sett. Vi har valgt å bare ha familie til middag (60 stk) og alle venner og bekjente (ca 30 stk) til kaffe. På den måten burde jo egentlig ingen av kaffegjestene føle seg utenfor i og med at det for det første blir mange av dem og alle er venner.

Skrevet

Å kun bli bedt på kaffe = "vi gidder ikke spandere middag på deg, men vi vil ha gave likevel." Vet at alle brudepar ikke tenker slik, men for den "annenrangs" gjesten så føles det likevel slik. Særlig når det blir oppgitt hvor brudeparet har registrert gavelisten sin, eller, i absolutt verste fall: Når gjesten bor såpass langt unna at deltagelse krever flere timer biltur eller en flytur. Da syntes jeg det rett og slett er frekt, og takker nei til å komme (men gaven kommer man liksom ikke unna likevel, da man jo er "bedt"...)

Så nei takk til å være kaffegjest! De fleste potensielle kaffegjester vil nok være foreståelsesfulle over at brudeparet ikke har råd til å invitere så mange, og da slipper de i tillegg å bruke store summer på bekledning, reise og gave. Win win :)

Skrevet

Kaffegjester er det dummeste jeg vet. Har du ikke råd til å la de komme på middagen, så DROPP det!

Skrevet (endret)

Tar opp denne tråden igjen jeg!

Vi har stor familie og mange venner og vil gjerne dele dagen med alle, men det går bare ikke, økonomisk sett. Vi har valgt å bare ha familie til middag (60 stk) og alle venner og bekjente (ca 30 stk) til kaffe. På den måten burde jo egentlig ingen av kaffegjestene føle seg utenfor i og med at det for det første blir mange av dem og alle er venner.

Inviter de til kaffe du. Hvis noen er allergisk mot å være kaffegjester, så får de bare takke nei! Men ved å invitere kaffegjester, så kan faktisk de som har lyst til å komme til kaffe, kaker og fest takke ja! Jeg har vært kaffegjest selv, og storkost meg! Jeg ble overhodet ikke fornærmet over at jeg ikke ble invitert med i middagen sammen med foreldrene, søsknene og tantene/onklene deres. Jeg er glad for at de ikke bestemte seg for å ikke invitere til kaffe. Da hadde jeg jo ikke fått være med på den kjekke feiringen!

Endret av Jade
  • Liker 3
Skrevet

(men gaven kommer man liksom ikke unna likevel, da man jo er "bedt"...)

Man må vel ikke gi gave hvis man takker nei til å komme? Er dette vanlig (jeg har ikke peiling)? :sjenert:

Skrevet

Man må vel ikke gi gave hvis man takker nei til å komme? Er dette vanlig (jeg har ikke peiling)? :sjenert:

Jeg har sett tråder her inne hvor en del mener man bør gi gave selv om man ikke kommer. Jeg ville gjort det om jeg ville/syntes jeg burde, men ikke kan komme - men ikke om jeg følte jeg ble invitert som gjest nr 150 til noen jeg ikke var i nær familie med eller hadde jevnlig god kontakt med... Ikke at det har vært en aktuell problemstilling heller for mitt vedkommende, da jeg måtte bortprioritere min fetters bryllup var jeg med å spleise på en like fin gave jeg ville kjøpt om jeg dro.

Skrevet

Jeg har sett tråder her inne hvor en del mener man bør gi gave selv om man ikke kommer. Jeg ville gjort det om jeg ville/syntes jeg burde, men ikke kan komme - men ikke om jeg følte jeg ble invitert som gjest nr 150 til noen jeg ikke var i nær familie med eller hadde jevnlig god kontakt med... Ikke at det har vært en aktuell problemstilling heller for mitt vedkommende, da jeg måtte bortprioritere min fetters bryllup var jeg med å spleise på en like fin gave jeg ville kjøpt om jeg dro.

Ja, jeg tenkte på om det var sånn at man måtte. Jeg hadde nok også gitt gave om jeg av gode grunner ikke kunne komme i nær familie eller gode venners bryllup, men jeg tenker på de bryllupene der man ikke ser noen hensikt i å gå i fordi man ikke egentlig kjenner brudeparet og/eller har noe særlig kontakt med dem. Har bare vært i bryllup til mine foreldre (med sine nye partnere), og har derfor ikke kommet i den problemstillingen ennå, men det er jo greit å vite.

Skrevet

Kaffegjester er og forblir sånn: vi tar oss ikke råd til å ha deg på middag, men vi vi gjerne ha gaven din allikevel.

Og bruk tid, penger og innsats på penklær, barnevakt for å feire OSS.

Jeg kjenner at jeg blir litt satt ut når jeg leser sånn ting. Rett og slett.

Da vi giftet oss var vi 54 til middag og vi hadde invitert en del andre til kaffen, det vi gjorde var at vi hadde god margin mellom middag og kaffe. Ingen av gjestene klaget på at de ble bedt til kaffen, nei de var glade for å kunne dele dagen sammen med oss. Vi har selv vært bedt til kun kaffen selv og jeg har tro på at de fleste ikke surmuler av den grunn, hvis man ikke kan få bli med til middagen.

Skrevet (endret)

Det er nokre enkle grep ein kan ta som gjer at det er hyggeleg å vere kaffegjest.

1) Ver ferdig med middagen i god tid før tidspunktet kaffegjestane er invitert til

2) Hugs å servere aperitiff og kan hende ein liten munnfull til kaffegjestane når det kjem

3) Brudeparet må bruke tida si på å ønske kaffegjestane velkommen slik at dei ikkje føler seg utafor

4) Ikke ha betalbar eller bongar når ein har kaffegjestar. Har ein det, blir det faktisk ein kopp kaffe og ein kakebit dei får, medan middagsgjestane gjerne har fått tre-rettar med full drikkepakke til. Då får ein småfulle middagsgjestar, og kaffegjestar som smugkikar på klokka og lurer på kor lenge dei må bli for ikkje å vere uhøflege

Eg har sjølv vore kaffegjest i fleire bryllup. Og der "reglane" over er fulgt har det vore supertoppers, medan det er nok at ein av "reglane" over ikkje blir fulgd før heile kvelden blir dritkjip for kaffegjestane.

Endret av Rosalie
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...