micci Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Vi er så usikre på om vi skal ha kaffegjester i bryllupet vårt. Tenker det kanskje kan føles litt vanskelig å komme inn i et bryllup som allerede er i gang..Men samtidig er det mange vi gjerne ha feiret dagen sammen med som vi ikke har plass til under middagen...¨ Hva gjorde dere, og hvorfor?
fridr Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Jeg tenkte akkurat det samme. Jeg ville ha ALLE til middag. Men når man ber godt over 100 stk, er fattig student og feirer bryllup på lavbudjett, så tror jeg de som blir bedt til "bare" kaffe og fest har stooor forståelse for dette. Vi har derfor valgt å invitere noen av de vennene som vi er sammen med av og til når vi er i hjembyen (vi skal feire bryllup i hjembyen, vi bor i en annen by for tida.) Det er jo ikke et problem for dem å komme da de allerede bor i byen De som reiser langveisfra, får selvfølgelig komme til middag. Jeg har vært kaffegjest i noen bryllup, og det er like trivelig det! Man får jo være med på alle morsomhetene og dansinga
Bryllupsboken Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 (endret) Vi ønsket at alle skulle komme i middagen. Litt kjipt å komme når de fleste er på en rødvinssnurr og i full gang med feste. Nå skal vi feire bryllupet ganske nærme der vi kommer fra i stedet så nå vurderer vi kaffegjester. Vi tenker sånn at de vi er mye sammen med skal være der hele tiden og kan slekt som vi sjelden ser komme til kaffen. Vi tar det omvendt. Vil heller spandere en 1000 lapp på fest og moro fordi jeg har det gøy med enn en tante som jeg sjelden ser. Ryddet for reklame. ms.raggsokk, mod Endret 31. oktober 2011 av Ms. Raggsokk 1
Meadow Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Hva med billigere middag da, buffet etc? Så kan alle komme til middag
Gjest Ninab Skrevet 13. august 2011 #5 Skrevet 13. august 2011 Vi har valgt å ha kaffegjester - vi har en enorm familie og bare med familie blir det over 30 stykker. Vi bråbestemte bryllup og arrangerer på feriepenger - så vi endte med å be over 30 gjester til kaffe ekstra. Dette har fungert kjempe fint - alle "kjenner" hverandre litt - og ingen av oss har noe betenkeligheter om at det skal bli feil for noen.. vi er så trygge på gjestene våre at vi vet at dette kommer til å gå kjempe fint uten at noen føler seg brydd eller utenfor. Det er når kaffegjestene kommer at morsomhetene begynner!
Kesam Skrevet 14. august 2011 #6 Skrevet 14. august 2011 Vi skal ha bryllupet på hjemstedet til mannen (to be) som ligger fire timer fra der vi bor (og jeg er fra). Så jeg føler det blir litt feil å be folk kjøre fire timer for å komme på kaffe. Vi skal ha en liten sammenkomst dagen før, så tenkte da å invitere de som uansett har tatt turen ned for å se i kirken osv. Men - som jeg alltid har sagt til mine tidligere brudevenninner (som man av en eller annen grunn, glemmer når man sitter med gjestelisten selv) - folk er veldig forståelig når det kommer til å bli invitert/ikke bli invitert til bryllup. Og hvis de ikke forstår det, er det kanskje like greit at de ikke kommer? Uff, vanskelig dette her!
Kosemose Skrevet 14. august 2011 #7 Skrevet 14. august 2011 Som kaffegjest blir man sittende i gangen og vente på at den forsinkede middagen skal bli ferdig. Man er i et litt annet modus enn resten av festen, man har gått glipp av de rørende talene og de halvrare sangene, og man er på en måte litt på siden av det hele. Kan man ikke heller ønske seg penger så man kan få råd til å be alle på middag, eller utsette bryllupsreisen? Det går en del middagskuverter på en bryllupsreise... 5
Tillie Skrevet 14. august 2011 #8 Skrevet 14. august 2011 Som kaffegjest blir man sittende i gangen og vente på at den forsinkede middagen skal bli ferdig. Man er i et litt annet modus enn resten av festen, man har gått glipp av de rørende talene og de halvrare sangene, og man er på en måte litt på siden av det hele. Kan man ikke heller ønske seg penger så man kan få råd til å be alle på middag, eller utsette bryllupsreisen? Det går en del middagskuverter på en bryllupsreise... Enig! Blir fort til at man blir sittende å vente utenfor i finstasen... Det går også an å ha familiebryllup, og deretter en uformell vennefest når man kommer hjem fra bryllupsreisen. Jeg tror faktisk at jeg heller hadde ønsket å ikke bli bedt, enn å bli bedt på kaffe. Du føler deg litt som en reservegjest. Men det er nå bare min mening... 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2011 #9 Skrevet 14. august 2011 Jeg synes det er ganske frekt å be folk bare til kaffen. Det er som å si "du er ikke viktig nok for meg til at jeg vil ha deg med under middagen, men jeg vil gjerne fylle opp salen under feste og få en fin gave". 2
Gjest MorAase Skrevet 14. august 2011 #10 Skrevet 14. august 2011 Som kaffegjest blir man sittende i gangen og vente på at den forsinkede middagen skal bli ferdig. Man er i et litt annet modus enn resten av festen, man har gått glipp av de rørende talene og de halvrare sangene, og man er på en måte litt på siden av det hele. Kan man ikke heller ønske seg penger så man kan få råd til å be alle på middag, eller utsette bryllupsreisen? Det går en del middagskuverter på en bryllupsreise... Her vil jeg nok si at en har sluppet unna. 1
Kesam Skrevet 14. august 2011 #11 Skrevet 14. august 2011 Et par jeg kjenner arrangerte en førfest for de gjestene som var invitert på kaffe. Tror det var en av "kaffegjestene" som hadde festen hjemme hos seg(ikke så langt unna bryllupsfesten) og brudeparet stilte med drikke og snacks. Da slipper de å vente på utsiden samtidig som de kommer i festhumør Kanskje ikke så aktuelt for den eldre garde, men så er det jo som oftest perifere venner som er "kaffegjester" da. 1
Gjest Ninab Skrevet 15. august 2011 #12 Skrevet 15. august 2011 Ja nå må jeg si jeg gleder meg til bryllupet mitt på lørdag hvor halvparten er kaffegjester som kommer senere på dagen... De burde altså istedet ikke vært bedt - fordi de føler seg som "ekstra"? Ja ja... Vi ville nå dele dagen med dem vi da. Og som presten sa til oss; Alle de som kommer... de kommer for å dele denne dagen med dere! De er der for DERES kjærlighet. Syntes det føles bedre å tenke på DET utsagnet, enn at de ikke burde vært bedt som flere sier her.
Tillie Skrevet 15. august 2011 #13 Skrevet 15. august 2011 Ja nå må jeg si jeg gleder meg til bryllupet mitt på lørdag hvor halvparten er kaffegjester som kommer senere på dagen... De burde altså istedet ikke vært bedt - fordi de føler seg som "ekstra"? Ja ja... Vi ville nå dele dagen med dem vi da. Og som presten sa til oss; Alle de som kommer... de kommer for å dele denne dagen med dere! De er der for DERES kjærlighet. Syntes det føles bedre å tenke på DET utsagnet, enn at de ikke burde vært bedt som flere sier her. Beklager, var nok litt ubetenksom og rask der Det kommer selvfølgelig helt an på settingen! om alle venner kommer til kaffe vil det nok føles helt naturlig, og det kan også være andre forhold som gjør det passende i det enkelte tilfelle. For meg/oss ville det ikke vært riktig, fordi vi ser på middagen som høydepunktet (etter vielsen da, men der er ikke så mange invitert). Håper du koser deg masse, festen blir garantert flott!
Gjest Michelle82 Skrevet 15. august 2011 #14 Skrevet 15. august 2011 Ja nå må jeg si jeg gleder meg til bryllupet mitt på lørdag hvor halvparten er kaffegjester som kommer senere på dagen... De burde altså istedet ikke vært bedt - fordi de føler seg som "ekstra"? Ja ja... Vi ville nå dele dagen med dem vi da. Og som presten sa til oss; Alle de som kommer... de kommer for å dele denne dagen med dere! De er der for DERES kjærlighet. Syntes det føles bedre å tenke på DET utsagnet, enn at de ikke burde vært bedt som flere sier her. Kaffegjester er og forblir sånn: vi tar oss ikke råd til å ha deg på middag, men vi vi gjerne ha gaven din allikevel. Og bruk tid, penger og innsats på penklær, barnevakt for å feire OSS. 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #15 Skrevet 15. august 2011 Kaffegjester er annenrangsgjester! At brudeparet ikke klarer å se lengere enn sin egen nesetipp er ikke så uvanlig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2011 #16 Skrevet 15. august 2011 Ja nå må jeg si jeg gleder meg til bryllupet mitt på lørdag hvor halvparten er kaffegjester som kommer senere på dagen... Selvfølgelig gjør du det, det er ikke du som er annenrangs gjest! De burde altså istedet ikke vært bedt - fordi de føler seg som "ekstra"? Det blir omtrent deg samme, bortsett fra at de da ikke hadde behøvd å kjøpe gave og finne barnevakt. Ja ja... Vi ville nå dele dagen med dem vi da. Og som presten sa til oss; Alle de som kommer... de kommer for å dele denne dagen med dere! De er der for DERES kjærlighet. Klart presten sier det til dere, han vil jo ikke si noe stygt, kjære deg. Syntes det føles bedre å tenke på DET utsagnet, enn at de ikke burde vært bedt som flere sier her. Ja, man ser det man selv ønsker å se. 1
Lykkelitenen Skrevet 15. august 2011 #17 Skrevet 15. august 2011 Jeg kan trygt si at om det står mellom å ikke bli bedt eller å bli bedt i kaffe, så velger jeg glatt kaffe Jeg vil delta i et bryllup for å vise min støtte til brudeparet og dele dagen deres. Om jeg ikke får middag, hva så? Jeg får jo være med på festen og resten av feiringen. Om man virkelig blir fornermet over å "kun" bli bedt til kaffe er det ikke hos brudeparet problemet ligger 1
Jade Skrevet 15. august 2011 #18 Skrevet 15. august 2011 Jeg går utifra at ingen føler seg "utenfor" og "annenrangs" om 50 stk (venner og kolleger) er bedt til kaffe og fest med drikke, kaker, snacks og kanskje nattmat, det ikke er forsinkelser, og de 25 som er invitert til middag er brudeparets foreldre, besteforeldre, søsken, tanter/onkler og forlovere. Dere får det jo til å høres ut som at det ALLTID er sånn at kaffegjestene sitter og venter 2 timer på at middagen skal bli ferdig (ja for ingen klarer å beregne dette? ), grinende for at de ikke har fått middag og holder på å sulte seg ihjel for at de ikke klarte å spise middag hjemme eller gå på en restaurant + at de ikke føler seg like mye verdt som brudens bror (hvorfor kunne ikke HAN blitt invitert på kaffe istedet for meg??? ), og så får de selvsagt bare en kaffekopp før de blir sparket på hode og r*va hjem igjen (ja, for kaffe er jo kaffe og ikke en hel kveld med fest og mye å hive innpå ). 4
Gjest Doh Skrevet 15. august 2011 #19 Skrevet 15. august 2011 Ja nå må jeg si jeg gleder meg til bryllupet mitt på lørdag hvor halvparten er kaffegjester som kommer senere på dagen... De burde altså istedet ikke vært bedt - fordi de føler seg som "ekstra"? Ja ja... Vi ville nå dele dagen med dem vi da. Og som presten sa til oss; Alle de som kommer... de kommer for å dele denne dagen med dere! De er der for DERES kjærlighet. Syntes det føles bedre å tenke på DET utsagnet, enn at de ikke burde vært bedt som flere sier her. Syns du har fått mange slemme tilbakemeldinger. Selvfølgelig skal du ikke ha dårlig samvittighet på noen måte fordi du ber noen til middagen og noen til kaffe. Jeg hadde ikke blitt sur/skuffa/lei meg hvis jeg hadde blitt bedt på kaffe. Blir man det sier man nei Vi skal ikke ha kaffegjester selv, men det er fordi vi ikke er nære med flere enn de vi har bedt til middagen Kos deg med bryllupet ditt! Det kommer til å bli en kjempefin dag for dere og alle deres gjester(til kaffe eller ei....)
Anglofil Skrevet 15. august 2011 #20 Skrevet 15. august 2011 Vi hadde aldri kaffegjester, synes personlig ikke noe om det. Enten må de være med på alt eller ingenting, men det er meg. Jeg har selv stor familie, men det var egentlig ikke noe vanskelig å velge bort noen, vi valgte dem vi ville feire sammen med, fettere jeg nesten aldri har snakket med ble valgt bort. Det ble en nydelig dag og det ble ingen sure miner. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå