AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 I flere uker har jeg og min veninne planlagt å reise til syden. Vi har funnet billige pakkebilletter til under 2000 kr. I går sa jeg til min far at jeg trengte passet mitt, og han lurte på hvorfor. Jeg sa at jeg og min veninne planlegger å dra til syden, og at jeg må bestille visa kort. Dermed ble han sur, og sa: "Du skal ingen steder. Jeg er ikke enig". Han mener jeg må spare pengene jeg har, men er ikke det mitt valg hva jeg vil bruke pengene mine på? Jeg har tjent dem selv. Har han virkelig lov til å bestemme over meg på denne måten? Jeg er myndig! Hva skal jeg gjøre? Min far har også gjemt passet mitt.
Supergla88 Skrevet 10. august 2011 #2 Skrevet 10. august 2011 Så lenge du er myndig så er det du som velger selv hva du vil gjøre! 1
Cuckold Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Det kommer nok litt an på hvor gammel du er.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #4 Skrevet 10. august 2011 Jeg er atten år, og dermed kan jeg jo bestemme over meg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #5 Skrevet 10. august 2011 Det kommer og litt an på om du bor hjemme eller ei. Hadde du vært min 18 år gamle datter som bodde hjemme hadde jeg og forsøkt å nekte deg;)
Envy Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Det spørs hvor gammel du er, og om du bor hjemme føler han nok at han har et ord med i laget, selv om du er fylt 18 også. Er du under 18 er det innlysende hvem som bestemmer.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Jeg har flere veninner som ikke trenger en bekreftelse fra sine foreldre. Jeg synes det er urettferdig. Jeg er 19 om noen måneder..
Supergla88 Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Uansett om du bor hjemme så kan han ikke nekte deg å reise så lenge du er atten år. Jeg kan forstå at en far ikke har lyst at jenta hans skal reise alene til syden, men det ordner seg nok!
Supergla88 Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 Uansett om du bor hjemme så kan han ikke nekte deg å reise så lenge du er atten år. Jeg kan forstå at en far ikke har lyst at jenta hans skal reise alene til syden, men det ordner seg nok!
Cuckold Skrevet 10. august 2011 #10 Skrevet 10. august 2011 Jeg er atten år, og dermed kan jeg jo bestemme over meg selv? Ja, er du myndig er det du selv som bestemmer. Du bestemmer både hvor du skal bo og hvor du skal dra på ferie. Ikke noe å lure på. 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Det betyr da ingenting hva andre får lov til. Litt trassig å si at "jeg bør få lov fordi alle andre får lov". Flytt for deg selv og bestem over eget liv 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 Jeg synes din far er en idiot som nekter deg i å reise. Har en veninne som opplevde det samme, å bli nektet å reise til syden. Tro det eller ei, det finnes foreldre som ønsker å ødelegge for barna sine.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 Jeg fikk faktisk gratis roskildetur av foreldra mine da jeg var 17... til tross for at det er mye dop og drit på sånne store festivaler. Heldigvis så stolte de på meg, og de fikk mobilnummeret til han jeg dro med. De visste vel at jeg kom til å dra på fylla og sånn.. Ellers fikk jeg lov til å gjøre hva faen jeg ville etter jeg fylte 18, selv om jeg bodde hjemme til jeg ble 20. Du kunne jo likegjerne ha flytta ut, jeg skjønner ikke hvorfor grunnen skal være at du bor hjemme fremdeles. Du kan jo love å ringe hjem hver dag, eventuelt at faren din kan ta en prat med veninnene dine der dere lover at dere skal passe på hverandre. Det er nok ikke så mye mer å gjøre med det, han må bare stole på dere..... 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. august 2011 #14 Skrevet 10. august 2011 Du kan jo fortelle din far at enten gir han deg passet ditt eller så kommer politiet og krever det utlevert. Han kan velge selv. Forøvrig har han ingen myndighet over deg når du er 18 år. Hvis du bor hjemme har han selvsagt full rett til å bestemme hva slags regler som skal gjelde i hans hus - omtrent som en hvilken som helst annen husvert. Men han har ikke rett å bestemme over når du skal være ute eller inne, hvem du omgås etc. Han kan bestemme hvem du får dra inn i huset, og hvor lenge du får ha besøk (f.eks. ikke overnatting, etc). Men hva du gjør utenfor husets fire vegger og hva du gjør med dine penger og å gjemme vekk passet ditt, det har han ikke lov til.
Chiyo Skrevet 10. august 2011 #15 Skrevet 10. august 2011 Jeg er atten år, og dermed kan jeg jo bestemme over meg selv? Ring til politiet og si at faren din har passet ditt og nekter å gi det fra seg. Da lærer han seg en lekse!
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #16 Skrevet 10. august 2011 Jeg tenker at hvis du har jobb, men bor hjemme gratis for å spare penger så forstår jeg faren din til en viss grad. Jeg ville nok ikke nektet min 18 åring å reise, men jeg hadde forventet at hun fortalte at hun skulle på en annen måte enn jeg trenger passet nå. Skal du behandles som voksen så må du og oppføre deg voksent. 2
Gjest "gjest" Skrevet 10. august 2011 #17 Skrevet 10. august 2011 Nei, han kan ikke bestemme det. Hvis han har inndratt passet ditt så anmeld ham til politiet.
Gjest Woa Skrevet 10. august 2011 #18 Skrevet 10. august 2011 Så lenge du bor gratis hjemme, ikke bidrar med penger og er over 18 så er det nok foreldrene som bestemmer. Far forsørger deg, ergo har han noe han skulle ha sagt når det gjelder hvor du vil gå og hva du bruker pengene på. Sånn er det selvfølgelig ikke rent juridisk men når du bor under hans tak så blir det sånn. 1
sequin Skrevet 10. august 2011 #19 Skrevet 10. august 2011 Han kan ikke bestemme over deg, men det er da både rett og rimelig at du følger hans regler så lenge du fortsatt bor i hans hus? 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #20 Skrevet 10. august 2011 Jeg tenker at hvis du har jobb, men bor hjemme gratis for å spare penger så forstår jeg faren din til en viss grad. Jeg ville nok ikke nektet min 18 åring å reise, men jeg hadde forventet at hun fortalte at hun skulle på en annen måte enn jeg trenger passet nå. Skal du behandles som voksen så må du og oppføre deg voksent. Du som er voksen... spør du pappaen din om lov til å reise på ferie? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå