Gå til innhold

Frivillig sterilisert, vil ha barn igjen...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen her som har latt seg frivillig sterilisere og som angrer?

Jeg lurer på om det er reversibelt for jenter eller om man må ty til prøverør. Evnt. begge deler...

Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan både reversere, og få kunnstig befruktning.

Hvor mye du får dekket, vet jeg ikke!

Skrevet
Du kan både reversere, og få kunnstig befruktning.

Hvor mye du får dekket, vet jeg ikke!

Man får ikke dekket noe for reversering av sterilisering ihvertfall. Det er en grunn til at det er et strengt lovverk rundt en slik operasjon som sterilisering (bla må man i hovedsak være 25 år), og når man har tatt et valg kan ikke staten ta ansvar for at man valgte feil i etterkant.

Skrevet

Nettopp, det var det jeg så for meg, uten å ha bakgrunn nok til å si det med sikkerhet.

Skrevet

Så på hjemmesiden til Rikshospitalet at de muligens kan hjelpe til med kunstig befruktning i slike tilfeller.

Gjest sexysadie
Skrevet

Tror ikke de som har sterilisert seg tidligere for dekket kunstig befruktning av d offentlige....

Gjest Madam Felle
Skrevet
Tror ikke de som har sterilisert seg tidligere for dekket kunstig befruktning av d offentlige....

Det burde de ikke få. Steriliserer en seg frivillig bør dette være nøye gjennomtenkt, og siden en angrer senere kan det ikke ha vært det.

Jeg har selv sterilisert meg, og angrer ikke et sekund på det.

Gjest Anonymous
Skrevet

:sjokkert: Spurte ikke om jeg kunne få det dekket av det offentlige. Bare om noen hadde erfaringer eller info. om det.

Forøvrig kan det være mange grunner til at man angrer. Livvsitvasjon kan være radikalt endret og hendelser man ikke unner noen omstendighet kunne forutse da det valget ble tatt kan jo være noen av dem...

Men, takk til de som svarte saklig på mitt spørsmål.

Skrevet
Forøvrig kan det være mange grunner til at man angrer. Livvsitvasjon kan være radikalt endret og hendelser man ikke unner noen omstendighet kunne forutse da det valget ble tatt kan jo være noen av dem...  

*kremt* hvilket man bør tenke igjennom før steriliseringen finner sted...

Men det er jo derfor disse operasjonene finnes! Tror sjensen for vellykkethet for kvinner er 30-40 % eller noe sånt.

Gjest Madam Felle
Skrevet

.

:enig:
  • 5 år senere...
Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

. :enig:

Dette svaret gjør meg utrolig forbanna.

Tror ikje denne personen som har svart her har noe skikkelig livserfaring.

Jeg er selv i den situasjonen at jeg i fortvilelse steriliserte meg etter lang betenkningstid.. Jeg har tre barn med to papper, ungene mine har et fantastisk godt forhold te sine papper og det har ingenting med dem å gjøre.

Jeg tok en abort etter å ha blitt gravid selv om jeg brukte prev og syntes d var helt forferdelig, jeg hadde nettopp endet forholdet til xen og ønsket ikke noe barn med ham så jeg tok den vanskeligste avgjørelsen jeg noen gang har tatt.

Trodde ikke lenger på kjærligheten og var livredd for å bli gravid igjen siden ikke prev holdt engang.. Har etter dette truffet mannen i mitt liv som er en del yngre enn meg og han har ikke barn. Jeg ønsker sterkt å få et barn sammen med ham og vi har vært i kontakt med en privat klinikk.. Det som er utrolig positivt med dette er at dette barnet kommer til å bli et skikkelig kjærlighetsbarn, vi har måttet tenke gjennom det skikkelig og begge må ville det. Og etterpå så slipper vi å tenke på prev videre.

Om vi ikke får noe dekket så greit nok, har ikke problemer med å forstå det.

Men for guds skyld, ikke døm folk så lett..

Ønsker alle som vuderer å få hjelp med prøverør om masse lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er sterilisert så har du ikke krav på å få dekket IVF (assistert befruktning). Da må du gå til det private. Der koster det ca 25000 pr forsøk, i tillegg kommer medisiner som koster alt fra 7000-15000 pr forsøk.

Gjest Gjest
Skrevet

linker som kan være aktuelle:

http://www.onskebarn.no/index.php?option=c...8&Itemid=94

http://www.dinside.no/793745/dette-koster-...en&utskrift

Prisene er faktisk ikke avskrekkende. Holder på å vurdere sterilisering selv pga at graviditet vil være katastrofalt, og prevensjon er såpass stress at resultatet har blitt at jeg aldri har samleie. Men samtidig innser at livet kan endre seg. Så det er forsåvidt greit å vite hvordan alternativene er.

• 3 uker senere...
Skrevet

. :enig:

Blir forbannet på dette!

Er selv sterilisert og kunne tenke meg barn igjen. Kroppen min tåler ikke prevensjon. Den støter ut fremmedlegemer (spiral) og kroppen tåler ikke p-piller osv. Jeg prøvde ALT uten hell. Så eneste utvei var sterilisering.

Slike negative uttalelser kommer nok fra folk uten livserfaring og som er uten empati.

• 1 måned senere...
Gjest Maj. F.L.
Skrevet
Noen her som har latt seg frivillig sterilisere og som angrer?

Jeg lurer på om det er reversibelt for jenter eller om man må ty til prøverør. Evnt. begge deler...

Noen som har erfaringer?

Har lest gjennom tråden nettopp, og her er det mengder med meninger, og enda flere fullstendig uriktige svar.

Når man _søker_ om sterilisering _eller_ IVF-behandling, er _begrunnelsen_ søknaden på ingen måte uten betydning. Akkurat det samme gjelder om man _søker_ om refertilisering.

Jeg er selv sterilisert, forsøkt refertilisert og nå godt i gang med IVF-behandling, absolutt alt i regi av to forskjellige offentlige sykehus.

Skrevet
Er selv sterilisert og kunne tenke meg barn igjen. Kroppen min tåler ikke prevensjon. Den støter ut fremmedlegemer (spiral) og kroppen tåler ikke p-piller osv. Jeg prøvde ALT uten hell. Så eneste utvei var sterilisering.

Tåler du ikke kondom heller? Om det er lateksallergi du har, har de sikkert lateksfrie kondomer på apoteket?

• 5 måneder senere...
Gjest Gjest_ann kristin_*
Skrevet

HJEELP!! Er en dame på 36, som ble sterilisert av en alder av 25 år. Grunnen var at jeg hadde høye leververdier under svanger skapet, og legene mente det å få ett barn til ville være risiko fyllt! Nå 11 år etter har jeg fått klarsignal at ett nytt svangerskap går bra:) Har nettopp giftet meg, og ønsker meg barn med mannen min som ikek har barn fra før av:)

Vi vurderer reversering av sterilisering...noen som vet sjangsene for at det lykkes???? TRENGER svar:D

Hilsen ann-kristin

Skrevet
HJEELP!! Er en dame på 36, som ble sterilisert av en alder av 25 år. Grunnen var at jeg hadde høye leververdier under svanger skapet, og legene mente det å få ett barn til ville være risiko fyllt! Nå 11 år etter har jeg fått klarsignal at ett nytt svangerskap går bra:) Har nettopp giftet meg, og ønsker meg barn med mannen min som ikek har barn fra før av:)

Vi vurderer reversering av sterilisering...noen som vet sjangsene for at det lykkes???? TRENGER svar:D

Hilsen ann-kristin

Egentlig jeg har ikke hørt om suksess med reverse kvinne steririzering :(

MEN du sikkert kan ha en til barn med hjepl av jegene. Du fortsat har egger bare det må punkteres ut og *shake and bake* med nykommende pappassin skatt :)

Lykke til!!!!!! :)

Gjest Alabama
Skrevet
Tåler du ikke kondom heller? Om det er lateksallergi du har, har de sikkert lateksfrie kondomer på apoteket?

Jeg har heller aldri hørt om noen som ikke "tåler" å hoppe av i svingen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...