*Kaisa* Skrevet 24. november 2003 #1 Del Skrevet 24. november 2003 Hei! Tenkte jeg skulle lage tovede vesker til mine nieser i julegave. I mønsteret så står det at det skal strikkes med "Raumagarn". Er det noen som kan fortelle meg alternativer til dette garnet, eller hvilke andre garntyper jeg muligens kan bruke. Har flere søplesekker med garn etter min bestemor, kunne vært greit å fått bruke noe av dette Er det noen som har erfaring med dette så hadde det vært fint om jeg fikk noen tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Indianlady Skrevet 24. november 2003 #2 Del Skrevet 24. november 2003 Rauma garn bruker samme pinner som en gjør til Per Gynt eller Heilo.3-3,5.Se på magebeltet på nøstet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 24. november 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 24. november 2003 I mønsteret så står det at jeg skal bruke pinner fra nr 5 og opp til 7..... :-? Dette er jeg helt grønne på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2003 #4 Del Skrevet 24. november 2003 Siden vesken skal toves MÅ det være ullgarn. Har strikket mange vesker til Toving. Grunnen til å bruke tykke pinner er at det går kjapt å strikke, og det toves godt sammen i vaskemaskinen. Jo fullere maskin jo finere toving. Bruk Milo ikke grønnsåpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 24. november 2003 #5 Del Skrevet 24. november 2003 Du kan nok bruke andre typer garn enn Raumagarn, men det må være ull og det må være ubehandlet! Superwashbehandlet ull vil ikke tove! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 24. november 2003 #6 Del Skrevet 24. november 2003 Så ikke at du sa du hadde masse garn fra før. Hvis du vil finne ut om ullgarnet tover kan du strikke en liten prøvelapp, ha på grønnsåpe og lunkent vann og gni hardt. Hvis lappen tover seg da kan du bruke garnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2003 #7 Del Skrevet 24. november 2003 hei... har drevet en del med toving, både av srikk og direkte av ull.... en ting har jeg i hvert fall funnet ut... det lønner seg å strikke prøvelapp!!!1 maskinene tover veldig forskjellig....i noen toves det ganske hardt allerede ved 40 grader, på andre maskiner må man høyere opp på temperaturen... ull tover seg når den blir utsatt for vann, varme og bevegelse...... Da griper ullfibrene inn i hverandre og blir hengende fast i hverandre.... når maskinen kommer til skylleprogrammet blir ullen utsatt for temperatursvingninger fra varmt til kaldt og den krymper... Når du strikker for toving kan du ha i bakhodet at jo løsere strikk, jo tettere toving.... det er like spennede hver gang når man åpner maskinen for å se det fedige resutatet, lykke til, have fun!!!! Lenej Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 27. november 2003 #8 Del Skrevet 27. november 2003 det er like spennede hver gang når man åpner maskinen for å se det fedige resutatet, lykke til, have fun!!!! Jeg har laget noen vesker og tovet, og synes dette er kjempemoro. Jeg handler kun garn på Europris. Der er det 10 kr pr nøste og jeg bruker 4-5 stk pr veske. De har nøster med 100% ull som jeg kjøper. Strikker med pinne nr 6, og tovingen blir veldig fin da. Bilder av veskene kan du se her: http://www.home.no/tjorvenkg/veske/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå