Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell
Skrevet

I en tråd på bryllupsforumet vises det til en annonse for en brudekjole som skal selges ubrukt pga samlivsbrudd før bryllupet. I tråden er det ei som svarer at hun ikke ville kjøpt en ting med så mye ulykke i seg. I samme håndvending sier vedkommende at hun takket nei til å kjøpe en ubrukt barnevogn privat da hun fikk rede på at barnet som skulle hatt vognen hadde dødd under fødselen.

Er det at en ting "har ulykke i seg" virkelig gjengs oppfatning blant normalt oppegående folk? Kan noen forklare meg hvorfor/hvordan?

Jeg kan ikke fatte og begripe at en gjenstand uten "sjel" og vilje kan tillegges overnaturlige egenskaper. Brudekjolen er ubrukt, og kan da vel ikke klandres for at noen går fra hverandre!

Og den stakkars babyen som døde da den ble født har verken brukt vognen eller blitt drept av den!

Videoannonse
Annonse
Gjest Uglefot
Skrevet

Det med brudekjolen er i mine øyne litt rart. Jeg tror ikke på forbannelser. Men det med barnevogna, jeg kan gå med på at det kanskje hadde gitt meg en litt sånn ekkel følelse. Men å skylde det på forbannelser blir litt voldsomt for min del.

Det kan jo være at folk får en litt ekkel følelse rundt ting og skylder på at det ligger sikkert en forbannelse over de.

Leide en leilighet engang. Så fikk jeg vite at noen hadde dødd på baderomsgulvet der jeg leide. Å gå på badet etter at jeg fikk vite dette ble en litt eklere opplevelse.

Ikke at jeg var redd for at baderomsgulvet skulle drepe meg men tanken på hva som hadde skjedd der inne var litt ekkel.

Skrevet

For meg er det mer tanken og den stadige påminnelsen om andres ulykke og tragedie, som ville hindret meg i å kjøpe nevnte brudekjole og barnevogn. Tror ellers ikke at det var brudekjolen sin skyld at samlivet gikk til helvete.

Og hvem vet - kanskje det var en veldig bra ting at dette paret ikke ble gift? Sånn sett, kanskje det var en "god" brudekjole som hindret bruden fra et liv i et grusomt ekteskap? :fnise:

Gjest ms_kwang
Skrevet

Nei, jeg vil si overtro jeg da, noen er helt ekstreme over slike ting :)

Jeg er overtroisk selv, men ikke ekstrem, kanskje omvendt?

Lykketallet mitt er 13, favoritt katt svart

(å av en eller annen grunn elsker svarte katter meg! - Heks?)

Har ei venninne som tror at om hun tråkker på kumlokk så betyr det ulykke, så hver gang jeg og hun går i sentrum, så går hun rundt dem, eller går over, ser hel teit ut, eller så bråstopper hun.

Men jeg tror ikke at en spesiell ting kan ha en forbannelse over seg.

Hadde det vært flere ting som hadde skjedd med en spesiel gjenstand så kanskje jeg hadde blitt skeptisk, å i allefall styrt unna "7 haunted objects" haha xD

Skrevet

Nei, det er klart ingenting kan ha en forbannelse over seg.

Hvordan skulle forbannelsen knytte seg til tingen?

Hvordan ser og kjennes forbannelsen ut? Kan man vaske den vekk?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil nok i ditt tilfelle ikke anbefale deg å kjøpe og bruke noe av dette.

Ikke fordi jeg tror at det hviler noen som helst forbannelse over disse gjenstandene, men for at du ikke skal begynne å tro på, og skylde på forbannelse om noe skulle skje av negative ting, for slikt skjer jo av og til uansett.

Siden du er usikker om dette, tror jeg at det blir vanskelig for deg å kutte tankene på dette helt ut.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Ja det finnes folk som tror at ting kan ha en forbanndelse over seg.

Skrevet (endret)

enig med ugla. Tror heller ikke på forbandelser, og den brudekjolen kunne jeg fint kjøpt. Men den barnevogna kan jeg forstå at man kanskje hadde hatt en litt rar følelse for, siden barnet som skulle hatt den var død. (ikke da at jeg tror det er vogna sin skyld, men tror man kunne tenkt en del på det stakkars barnet som døde, foreldrene som gledet seg til å bruke nettopp denne vogna osv). Men jeg har aldri stått i en sånn situasjon, så jeg vet ikke. :) Men jeg syntes svarte katter er fine, og har ingen problemer med å gå under stiger om jeg må det liksom ( selv om jeg går som oftest rundt fordi det er mye lettere da. :P ). Så ikke overtroisk mtp forbandelser her nei. :) Men tviler ikke på at det er folk der ute som tror på slikt (er jo folk som til og med mener at både Hitler og Elvis lever enda liksom). :P

Endret av Namine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...