Gjest Catwoman Skrevet 10. august 2011 #1 Skrevet 10. august 2011 Tenkte jeg skulle foreta en radonmåling av huset. Noen som har gjort det? Det er vel bare å bestille sånne bokser å sette rundt i huset. Men ser der er flere steder å bestille fra. Så er jeg litt usikker på hvor jeg bør bestille. Vet jo ikke om alle er like bra, om bestillingsstedene er like seriøse etc. Noen som kan hjelpe meg
Tootikki Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 Tror jeg hadde kontaktet teknisk etat i kommunen og hørt hva de vil anbefale.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 Ganske mange kommuner har avtaler med ett eller annet av firmaene på Strålevernets liste, slik at prisen blir lavere om en bestiller gjennom kommunen. Hvis din kommune ikke har slike tilbud, kan du ta en ringerunde til noen av firmaene og spørre om pris. Jeg aner ikke om noen av dem er useriøse, men har hørt positivt om flere av på listen. Det man skal være litt obs på er at en del av firmaene gjerne også selger tjenester på tiltakssiden, og dermed kan det stilles spørsmål ved faglig uavhengighet. Så vidt jeg vet er Gammadata og IFE (og muligens flere også) uavhengige, men det er ikke dermed sagt at kvaliteten på målingene og analysene, eller prisen for den del) er annerledes hos disse enn hos de andre. Målingen bør helst foregå i vinterhalvåret, da inneklimaet i boligen er mest stabilt på den tiden. To-tre måneder i perioden oktober - april er normal måleperiode. Etter måleperiode returnerer du måleren til analyse, og får tilbakemelding om årsmiddelverdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå