Gå til innhold

Oppdaget at tantebarnet mitt røyker hasj?

Anbefalte innlegg

Gjest TanteSofie
Skrevet

Jeg har en nydelig tantejente på 18 år, hun er datteren til min bror. Jeg har det siste året hatt mistanke til at hun røyker hasj. Det handler litt om stilen hennes og kanskje venner og. Jeg fikk det bekreftet i går. Tok en telefon til hennes mor, moren var allerde klar over dette og hun "jobbet" med saken. Hun ville gjerne at jeg skulle snakke med min bror, hun fokuserte egentlig ikke på røykingen til datteren, men mer et forhold hun har til en mann som er en del eldre enn seg og som da også røyker. Jeg vet at tantebarnet mitt og røyker sammen med andre, det viste moren og, blant annet hadde moren tatt tantebarnet mitt og hennes søskenbarn i røyking hjemme i huset (alle bodde der da, men tantejenta er flyttet hjemmefra nå). Så det med denne mannen vet ikke jeg om er det største problemet egentlig, samtidig har han kanskje hasj hele tiden og det vil lettere gjøre henne til vanerøyker. tantejenta sier at det ikke er noe langvarig dette forholdet og at hun skal flytte om kort tid.

Min bror har en fortid som rusmisbruker, det har moren til tantejenta mi og, men ikke på samme måte som min bror. Min eks svigerinne sluttet vel med røyking og kort tid etter jenta var født, min bror sluttet med tyngre stoffer for noen få år siden (ikke heroin med speed), men jeg vet at han enda røyker hasj. Jeg tok en telefon til han, og jeg forstod ganske fort at han er klar over hva hun holder på med. Han er og fortvilet og vet ikke helt hva han skal gjøre.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg er fortvilet over at den skjønne fine tantejenta mi har begynt med dette. Jeg vet at hun er et fornuftig menneske og jeg tror hun kommer til å lande med begge bena trygt på jorda, hun er på så mange måter utrolig klok og reflektert for alderen, men samtidig er det noe siden hun gjør det hun nå gjør. Hun skal ikke gå videre på skole til høsten, men jobbe. Hun har få venner igjen her for de hun hang sammen med før har tatt avstand fra henne og kaller henne "freak", det er da hennes egne ord.

Vi snakker lett sammen og har et åpent og godt forhold, jeg har litt lyst å få henne for meg selv og ta en prat med henne. Jeg tenker på å ikke gå rundt grøten, men spørre henne rett ut om hvorfor hun røyker hasj og derfra bare ta praten som den kommer. Jeg vet ikke om det på noen måte kan hjelpe at jeg prater med henne, akkurat nå er jeg kjempebekymret og lei meg, samtidig tror jeg det er viktig å ha tillitt til henne og tro at dette er noe hun skal komme seg over og forbi uten å tatt for mye skade.

jeg føler meg ganske så rådvill og håper noen har noen gode tips eller råd. På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å snakke med noen i blåkors eller NA?

Skrevet

Vel, jeg mener at hasjrøyking er en privatsak. Som familiemedlem synes jeg det ikke angår deg før den eventuelt begynner å gå utover helsa og livet generelt til niesen din, noe jeg utifra det du har skrevet her, ikke tror det har gjort.

• Liker 2
Gjest fireflies
Skrevet

Du kan prøve å snakke med noen i blåkors eller NA?

Skal man kontakte Blåkors og Anonyme Narkomane fordi en 18åring røyker litt hasj i ny og ned?

... :klaske:

Skrevet

Hvis man er bekymret,ja. (Det heter forresten i ny og ne)

Skrevet

Hasj er da ikke så farlig, jeg ville vært mer bekymret om det var snakk om sterkere saker.

Gjest fireflies
Skrevet

Hvis man er bekymret,ja. (Det heter forresten i ny og ne)

Først og fremst må jeg få lov til å beklage tidenes skrivefeil. Deretter vil jeg gjerne understreke at hasjrøyking ikke har noe med narkomani å gjøre.

Skrevet

Det du kan gjøre er å late som ingenting. Det er ikke ditt barn, og jo mer vanlig alt er rundt dette, dess mer klarer barnet å unngå stemplet håpløs.

Skrevet

Jeg synes overhodet ikke dette er noe som burde tas lett på. Det er en grunn til at det er ulovlig!

Når det er sagt, synes jeg ikke du skal ta dette opp med henne alene, dersom dere ikke har er voldsomt nært forhold. Men, kanskje du kan være med foreldrene hennes å snakke om det?

Gjest Annaires
Skrevet

Først og fremst må jeg få lov til å beklage tidenes skrivefeil. Deretter vil jeg gjerne understreke at hasjrøyking ikke har noe med narkomani å gjøre.

Hasj er så vidt jeg vet et narkotikum, så jo. Og ofte er det innfangsporten til tyngre stoffer.

TS: jeg hadde absolutt tatt en prat med jenta. Siden både mor og far er tidligere(?) rusmisbrukere bør man jo absolutt være på vakt.

• Liker 3
Gjest The Doc
Skrevet

Jeg skulle ønske dere mødre og jenter ellers var like flinke og harde mot sigaretter. Det er helt sykt hvor mye bedre helse befolkningen hadde hatt, om dere hadde tatt like mye ansvar ovenfor idioter som røyker sigaretter, som ovenfor idioter som røyker hasj. Ditto for alkohol. Uten at hasjrøyking av den grunn er noen god ide, så er det ganske mange flere som blir slått ned pga alkohol. Foreldre og familie er for slappe, for egoistiske til å slå skikkelig ned på fyll.

Skrevet

Hasj er så vidt jeg vet et narkotikum, så jo.

Narkotikum er ikke et kjemisk begrep. Det er et juridisk begrep.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Det høres ut som hun er på vei inn i et miljø hvor det kommer til å utvikle seg til sterkere stoffer. Det er ikke noe godt utgangspunkt for en lys fremtid.

Snakk med henne og fortell henne at du bekymrer deg over dette og at du setter stor pris på henne og at du ikke vil se henne ende opp som narkoman. Det kan være vanskelig å få henne til å forstå deg uten at hun er nødt til å tenke over hva praten egentlig handlet om. Det hjelper ikke bare å si at hun må slutte, men du er nødt til å ta deg tid til å forklare henne at det hun gjør har innvirkninger på andre enn henne.

Skrevet

Det er en grunn til at det er ulovlig!

Ja, og det er at samfunnet er restriktive mot stimulantia som folk flest selv ikke er avhengige av.

Hadde man gått etter skadevirkninger, så hadde man forbudt sigaretter, forbudt rullings, forbudt alkohol langt før alkohol.

Hvorfor tror du myndighetene i England forsøkte å bremse en forskningsrapport om rus som kom ut i det velrennomerte tidskriftet Lancet? You tell me.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Vel, jeg mener at hasjrøyking er en privatsak. Som familiemedlem synes jeg det ikke angår deg før den eventuelt begynner å gå utover helsa og livet generelt til niesen din, noe jeg utifra det du har skrevet her, ikke tror det har gjort.

Handler jo litt om å ta ansvar også da. Selv kjenner jeg noen som røyker hasj og det frister noe helt grusomt å vasle politiet om hvem som har stoffet. Det frister også å fortelle det til foreldrene.

Gjest TS TanteSofie
Skrevet

Vi har et så pass sterkt og godt forhold at den praten kunne jeg tatt helt fint med henne, vi har snakket om dette før, da fortalte meg at hun hadde prøvd, men at det ikke fristet til gjentagelse, noe har altså forandret seg.

Jeg merker og at hun har forandret seg, hun skal slutte på skolen, har mistet mål og mening med fremtiden, hun vet ikke hva hun skal gjøre, hun har mistet venner og hun innvolverer seg med eldre menn som har brukt mye lengre og mer enn henne. Jeg synes dette er kjempe bekymringsverdig og jeg er lei meg for at hun tar så dårlige valg for seg selv.

Dette er et lite sted og jeg fikk høre av noen som vet hvem denne typen hun er innvolvert med osv... Det betyr at ryktene allerede går og det kan ødelegge mye for henne fremover.

At min bror røyker hasj kan jeg ikke gjøre noe med, eller bry meg om kanskje, men at det har ødelagt mye i hans liv det er jeg ikke i tvil om. Det kom til et punkt der man er glad for at de bare røyker hasj, men det er egentlig ganske ille når det er gått så langt.

Vi tok en prat når hun begynte å røyke og, og vi kan snakke om det aller meste, men hvor mye det hjelper? Jeg vil ikke være for formanende, men samtidig vil jeg snakke om dette og jeg tror hun trenger en voksenperson å prate med. Hun har selv sagt, til min mann, at hun kan snakke med meg om ting hun ikke kan snakke med sin mor og far om. Hun vet ikke om at moren har brukt, selv om jeg selv har hørt faren hennes hinte litt om dette, det er i alle fall ikke noe hun har snakket med sin mor om. Hun var aldri så tung bruker som min bror heller. Og min bror fikk ødelagt mange år av livet sitt på grunn av misbruk.

Huff, nei, jeg er ganske fortvilet nå, ser frem til å få tatt en prat med henne. jeg har stor tro på henne og tror at hun kommer til å lande godt med begge beina på jorda, men samtidig kan jeg ikke la være å bekymre meg.

Jeg husekr blant annet at min bror begynte med hasj når han var 18, like gammel som hun, og det tok helt av etterhvert.

Det er ikke lenge siden hun var i Oslo og hun snakker om at hun har lyst å reise dit, det er ikke bra... :(

Skrevet

Kanskje du kan ta kontakt med Rustelefonenog få noen gode tips?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hvis dere har et nært og godt forhold, bør du prøve å snakke med henne. En kan si mye rart om hasj, det finnes mange måter å bruke og misbruke det på, og jeg er ikke av de mest "firkanta" på det feltet (røyker ikke selv, men har flere, stort sett oppegående, venner som gjør eller har gjort det). Men når hun tenker å slutte på skolen og er såpass ung - det er gjengs oppfatning at rus gjør mer skade jo yngre man er når man begynner-, mener jeg absolutt at voksne mennesker som er nær henne bør prøve å hjelpe henne å revurdere ting! Du trenger jo ikke kjefte og true med det ene eller andre, men å ta en skikkelig samtale hvor du viser at du er veldig bekymret, og at du ser på det som problematisk at hun kutter skole osv, tror jeg kan ha noe for seg. Si noe om konsekvensene av å ikke ta utdanning og havne utenfor - i kombinasjon med rus er det faktisk fare for å ikke komme igang igjen (jeg kjenner også de som har droppet ut av vgs, røyket i mange år, jobbet her og der og så kommet igang med utdanning i 25-35-årsalder, så det er jo selvsagt håp, men det er dumt å kaste bort for mye tid på ingenting).

Det å ha noen som bryr seg, og som kan problematisere destruktive ting ungdommene holder på med, kan faktisk være alfa og omega.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Hasj er så vidt jeg vet et narkotikum, så jo. Og ofte er det innfangsporten til tyngre stoffer.

TS: jeg hadde absolutt tatt en prat med jenta. Siden både mor og far er tidligere(?) rusmisbrukere bør man jo absolutt være på vakt.

Det er et narkotikum, men det har fortsatt ikke noe med narkomani å gjøre. Du kaller vel ikke en som røyker hasj for narkoman?

• Liker 1
Skrevet

Hasj er da ikke så farlig, jeg ville vært mer bekymret om det var snakk om sterkere saker.

Jeg ville vært bekymret om en 18-åring røykte hasj ofte, har tenkt å kutte ut skolen og involverer seg med eldre menn som er kjent som misbrukere (av flere stoffer?). Jeg gikk på folkehøyskole med noen kjempefine jenter som holdt på på den måten, og da var det etter hvert ikke snakk om bare hasj. Hun ene vet jeg satte sprøyter med amfetamin, de brukte også mye kokain osv. Smarte, talentfulle jenter. Det har faktisk gått bra med begge to til slutt, men de kunne vært spart for mye dritt om de hadde tenkt seg om da de var 18-19.

En del "klarer seg" med bare hasj, men det er ingen tvil om at om man røyker mye (typ daglig), går det utover funksjonsevnen. En bekjent/nabo av meg røyker tett og har det tidvis helt nedgrisa og kaotisk i leiligheten, greier ikke møte til eksamen, forsover seg til jobb osv. Etter noen "nyktre" dager påpeker han selv at han kjenner seg klar i toppen, noe han definitivt ikke er ellers.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...