Gå til innhold

~ TORO-poser ~

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes mye godt i "TORO-mat". Lasagne, gryteretter osv. Dessverre så tåler ikke magen min denne "pose-maten" lenger, og protesterer på det kraftigste etter et TORO-måltid (vi trenger ikke å gå i detaljer) :ler: . Flere som har det slik? Dette irriterer meg, for mange av disse posene/pakkene er gode, samt enkle å lage.

Kan det være en slags allergi? Og isåfall... hva er det jeg ikke tåler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe, da jeg bruker salt i andre sammenhenger og måltider, uten å reagere.

Skrevet

Det er mye rart i slike ferdigposer. Holdbarhets e-stoffer og sånn. Det kan utmerket godt være sånne ting du reagerer på. Og gjær. Det er alltid gjær i ferdigmat - i Norge må det puttes gjær i absolutt alt. Og sukker. I Sverige fx er de mye flinkere til å lage "renere" ferdigmat uten den type unødvendige tilsetningesstoffer.

Dette har vi forsket på i heimen, med min mann som har candida og ikke skal ha sukker og/eller gjær.

Lager du mat fra bunnen av råvarer, så smaker det minst like godt og det behøver ikke være så mye mer arbeid heller.

Skrevet

Toro er lettvint og godt, men jeg har samme problemet. Spes. av enkelte gryter, får skikkelig magetrøbbel. Jeg har også i likhet med Tusenfryd tenkt at "all denne dritten" kommer av tilsettningstoffer en rett og slett er allergisk mot :(

Skrevet

Ååå.. nesten godt å høre....

Trodde det var bare meg jeg som ble kaos i magen min av Toro-mat.

Synes det er godt, men det er sannelig ikke verdt det lenger. :oops:

Så det er sjelden det blir Toro-mat her i gården nå ja.

Spesielt gjelder det gryteretter, lasagne o.l. Supper går til nød an ennå.

Men jeg reagerer på mye annen mat også som vi lager hjemme. Speselt hjemmelaget pizza og sånn.

Hva skal jeg gjøre for å finne ut mer om dette da?

Skrevet

Fant noe på denne siden.

Står bl. a. at "Noen få tilsetningsstoffer kan gi allergiliknende symptomer hos ganske få personer og langt færre enn det mange tror. For de naturlige tilsetningsstoffene kan det dreie seg om allergi, men ellers kan det være spesifikk kjemisk overfølsomhet.

Blant stoffer som kan gi plager er svovelforbindelser (svoveldioksid, natriumsulfitt, kaliumdisulfitt, kalsiumsulfitt), lecitin fra soyabønner og enkelte fortykningsmidler (johannesbrødkjernemel, guargummi, tragakant og gummi arabicum).

Overfølsomhetsreaksjoner kan også forekomme for azofargestoffet som tartrazin, azorubin, paraorange og nyckokin. Noen konserveringsmidler, særlig benzosyreforbindelser kan gi plager. Det samme gjelder smaksforsterkeren glutamat (ofte i kinamat, OBS ”kinamatsyndromet”). De vanligste reaksjonene er hevelser, elveblest, eksem og diaré."

Skrevet

Stoffer som kan gi andre plager er f.eks søtstoffer som sorbitol, mannitol, xylitol, laktitol, maltitol og fortykningsmiddelet polydekstrose kan gi diaré og magesmerter hos noen, selv i små doser.

Av hensyn til personer som plages av slike reaksjoner skal matvarer som inneholder mer enn ti prosent av disse sukkeralkoholene merkes med «Overdreven bruk kan ha avførende virkning».

Skrevet

Jeg har ei venninne som har så kraftig nikkel/aluminium(??) allergi at hun ikke kan spise boksemat og all slags mat som har vært i slike poser som det er "folie" inni... Kan ikke spise melkerull heller feks, for den er det slik aluminium inni... Og noen potetgullposer er det det i..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...