AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Jeg jobber på sykehjem, og har jobbet der litt over 1 år - siden ifjor sommer. Skulle ha tidligvakt på søndag, og jeg forsov meg for første gang!... Skulle begynne på jobb halv8, men ringte og sa ifra at jeg klarte ikke å komme før kl.8:15. I helger jobber vi bare 2 i stell på denne avdelingen, og når jeg kom på jobb hadde han jeg skulle jobbe med tatt opp alle pasientene og satt de ved frokostbordet. Jeg kom på jobb, og hadde plutselig ikke noe å gjøre, og han sa hverken hei og overså meg hele dagen. Han ville ikke prate med meg, og avviste meg totalt. Jeg er litt tilbakeholden og tør ikke ta kontakt når noen er sånn mot meg, så jeg fikk ikke sagt beklager heller. Jeg pratet med de eldre og hjalp de med ting utover dagen frem til middag. Etter middag gikk jeg hjem, og han hverken så på meg eller sa hadet. Jeg ble så sjokkert over hvor sur og avvisende han var. Han var virkelig kald og hardt, og jeg hadde det vondt hele dagen. Da jeg kom hjem gråt jeg, og jeg kjente en stor klump i halsen. Jeg hikst-gråt. Var på jobb igår og idag også, men har ikke hatt samme vakt som han. Skal uansett ikke jobbe så mye lenger siden jeg snart skal begynne å studere. Hva syns dere om situasjonen? Overreagerte han? Vet ikke når vi skal jobbe "sammen" igjen, men jeg si beklager så mange dager etter?
Kamikatze Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Gi faen. Han er bare en ekkel dramaqueen. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Gi faen. Han er bare en ekkel dramaqueen. Amen. Jeg er tilhenger av å blåse ut og bli ferdig eller holde kjeft og være ferdig med saken. Det går da virkelig ikke an å drive "silent treatment" på en kollega. Lite modent.
Noteknekk Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Hvis den tausheten og ignoreringa hans skyldtes forsovelsen din så syns jeg han overreagerte ja, alle kan da forsove seg. Jeg skjønner at det nok ble litt ekstra stress for han med å ta stellet aleine, men han fikk jo beskjed og kunne nok ha utsatt stellet litt slik at ikke alt falt på han, han valgte jo tross alt å gjøre alt selv - frokosten kunne sikkert ha funnet sted litt seinere enn vanlig, de gamle har da ikke så mye i mot å ligge litt ekstra. Men det kan jo også hende at oppførselen hans ikke skyldes noe av dette men at han kanskje er en litt inneslutta person sånn generelt, har du jobbet med han før? Kanskje tar det litt tid å komme innpå han, ikke vet jeg. Jeg ville i alle fall ikke hoppet rett til konklusjon at han var sur pga din forsovelse. Og om det så var sånn situasjonen er, så syns jeg ikke du skal ta det personlig. Alle kan som sagt forsove seg, og jeg tviler på at du kom på jobb forgjeves heller, du hjalp jo til seinere med middagen, hjalp de eldre med det de trengte hjelp til, og ikke minst holdt dem med selskap - som også er viktig:).
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Skjønner at du synes det er ubehagelig, men ikke bry deg mer om det. Jeg forsov meg en gang til en dagvakt. Ringte og sa fra. Han ene jeg jobbet med var forståelsesfull og skjønte at alle kan jo forsove seg en gang i blant. Han andre jeg jobbet med var omtrent som han du beskriver, bortsett fra at han snakket litt til meg. Kom med noen sarkastiske kommentarer da jeg skulle koke egg. Fyren er en dust. Du skal ikke være der så mye lenger. Ingenting å bry seg om.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 Hvis den tausheten og ignoreringa hans skyldtes forsovelsen din så syns jeg han overreagerte ja, alle kan da forsove seg. Jeg skjønner at det nok ble litt ekstra stress for han med å ta stellet aleine, men han fikk jo beskjed og kunne nok ha utsatt stellet litt slik at ikke alt falt på han, han valgte jo tross alt å gjøre alt selv - frokosten kunne sikkert ha funnet sted litt seinere enn vanlig, de gamle har da ikke så mye i mot å ligge litt ekstra. Hva slags sykehjem jobber du på? Der vil jeg jobbe. Alle steder jeg har jobbet vil omtrent alle ha hjelp kl. 8.00. En gang lot vi en dame ligge til kl. 09.30(ikke min avgjørelse!!) fordi hun hadde hatt en VELDIG urolig og slitsom natt. Hun var dritsur! Hun skulle opp TIDLIG! Eneste er de på dementavdelingen. De godtar gjerne å få sove litt lenger.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 Jeg jobber på en dementavdeling, hvor de er oppegående, så det er ikke så tungt stell. Men vi må bruke litt tid med de fleste. Ja, jeg syns han overreagerte, og jeg fikk ingen mulighet til å si beklager eller noe. Men nå lar jeg det være siden det er 3 dager siden snart. Frokost serveres mellom9:30 og 9, så han kunne fint ha ventet til jeg kom. Jeg vet han gjorde det for å få meg til å føle meg fæl. Han er egentlig litt sånn, og alltid sur. Kona hans jobber der også, og hun er like sur. Han er sikkert 2 meter og syltynn, men kona er kanskje 1.50 og veldig rund. Det er flere som har klagd på de to, fordi de er så sure og gretne - ikke mot de gamle, men mot de unge og nye.
Noteknekk Skrevet 9. august 2011 #8 Skrevet 9. august 2011 Hva slags sykehjem jobber du på? Der vil jeg jobbe. Alle steder jeg har jobbet vil omtrent alle ha hjelp kl. 8.00. En gang lot vi en dame ligge til kl. 09.30(ikke min avgjørelse!!) fordi hun hadde hatt en VELDIG urolig og slitsom natt. Hun var dritsur! Hun skulle opp TIDLIG! Eneste er de på dementavdelingen. De godtar gjerne å få sove litt lenger. Ah jeg har jobbet mest på dementavdeling og der er det mange som det er vanskelig å få til å stå opp siden de helst vil ligge lenger. Har lite erfaring fra somatisk og tenkte ikke at det er annerledes - skulle jeg jo selvfølgelig tatt i betraktning. Men viser seg jo at TS jobber på dementavdeling, så kanskje det er likt der.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Ah jeg har jobbet mest på dementavdeling og der er det mange som det er vanskelig å få til å stå opp siden de helst vil ligge lenger. Har lite erfaring fra somatisk og tenkte ikke at det er annerledes - skulle jeg jo selvfølgelig tatt i betraktning. Men viser seg jo at TS jobber på dementavdeling, så kanskje det er likt der. Som regel ligger de litt lenger, men denne gangen hadde han tatt opp alle. Jeg fikk litt sjokk da hele arbeidsdagen min gikk med til å bare gå å dulle og stelle.
Noteknekk Skrevet 9. august 2011 #10 Skrevet 9. august 2011 Skjønner deg godt. Men det var jo han som var teit og barnslig og gjorde alt selv på trass - da har han hvertfall ingen grunn til å være sur på deg for å måtte gjør den tyngste jobben selv.
Rosalie Skrevet 10. august 2011 #11 Skrevet 10. august 2011 Og eg skjønner han veldig godt. Meiner du at han skulle late vere å gjere så godt som mogleg for dei eldre slik at du slapp å ha dårleg samvit fordi det ikkje var att noko skikkeleg arbeid når du endeleg klarte å dra deg opp av senga? Og nei - alle forsøv seg ikkje. Å forsove seg viser svak karakter og at ein ikkje repekterer andre si tid og andre sitt liv. Skulle dei eldre lide under at du ikkje gadd å dra deg opp/legge deg i rett tid? Kva for haldning er det? Eg hadde sjølv komme til å vere kort mot deg den dagen, for eg hadde vore sint på deg. Noko eg ikkje hadde ønska å vise overfor dei eldre. 1
Moscato Skrevet 10. august 2011 #12 Skrevet 10. august 2011 (endret) Og eg skjønner han veldig godt. Meiner du at han skulle late vere å gjere så godt som mogleg for dei eldre slik at du slapp å ha dårleg samvit fordi det ikkje var att noko skikkeleg arbeid når du endeleg klarte å dra deg opp av senga? Og nei - alle forsøv seg ikkje. Å forsove seg viser svak karakter og at ein ikkje repekterer andre si tid og andre sitt liv. Skulle dei eldre lide under at du ikkje gadd å dra deg opp/legge deg i rett tid? Kva for haldning er det? Eg hadde sjølv komme til å vere kort mot deg den dagen, for eg hadde vore sint på deg. Noko eg ikkje hadde ønska å vise overfor dei eldre. Vel, hvis de pleier å servere frokosten mellom 9 og 9:30, slik som hun har nevnt, så er det vel en overdrivelse av denne fyren å dra alle opp til hun kom på jobb kvart over åtte? Det er 45 minutter før frokostserveringa... Han må da rett og slett ha gjort det for å få henne til å føle seg overflødig, noe som er latterlig barnslig og unødvendig. En forsovelse trenger ikke å ha noe å gjøre med at man ikke gidder å legge seg eller stå opp. Av og til svikter vekkerklokka eller andre rutiner, og det er tross alt ikke snakk om at noe som helst alvorlig har vært risikert her. EDIT: Dessuten er det forskjell på å skulle jobbe med en person som til stadighet kommer for sent, og ei som er sent ute for første gang siden hun begynte for et år siden. TS gjorde det riktige da uhellet først var ute, og ringte og gjorde oppmerksom på at hun var sent ute, og når hun kom til å dukke opp. Jeg har opplevd folk som kommer en godt over en halvtime for sent uten at vi andre har hørt en kjeft, og som kommer slentrende og later som ingenting når de først dukker opp. DET er noe man kan bli sur og kort for. Det å unngå TS så hun ikke får mulighet til å unnskylde seg/rette opp igjen bidrar kun til dårlig stemning og arbeidsmiljø, og er latterlig av voksne folk. Få saken ut av verden, og bli ferdig med det. Endret 10. august 2011 av Moscato 1
Wildy Skrevet 10. august 2011 #13 Skrevet 10. august 2011 Og eg skjønner han veldig godt. Meiner du at han skulle late vere å gjere så godt som mogleg for dei eldre slik at du slapp å ha dårleg samvit fordi det ikkje var att noko skikkeleg arbeid når du endeleg klarte å dra deg opp av senga? Og nei - alle forsøv seg ikkje. Å forsove seg viser svak karakter og at ein ikkje repekterer andre si tid og andre sitt liv. Skulle dei eldre lide under at du ikkje gadd å dra deg opp/legge deg i rett tid? Kva for haldning er det? Eg hadde sjølv komme til å vere kort mot deg den dagen, for eg hadde vore sint på deg. Noko eg ikkje hadde ønska å vise overfor dei eldre. Vet du, alle kan forsove seg. Og det er stor forskjell på det å forsove seg en gang og de som forsover seg tre ganger hver uke( for de finnes de å...). JEg reagerer også på det at han har fått opp alle alene på så kort tid. En ting er om folk er oppe, påkledd og rimelig rene. En helt annen ting er hvordan det har gått til. For det å stelle så mange på så kort tid høres ikke ut som speislet gode stell, for å si det slik. På en avdeling for mennesker med demens er som regel målet at beboerne skal gjøre meste mulig selv med tilrettelegging. Men for mennesker med demens tar ting tid. Man KAN få de opp raskt, ja, men da blir det gjerne å "høvle" over folk, av typen vase med den ene hånden omtrent samtidig som man kler på med den andre. Og det er ikke gode stell!Om en pleier høvler over alle pasientenen fordi han er irritert på at makkeren har forsovet seg, hva sier det da om han og hans innstilling til jobben han gjør? Jeg synes den er langt verre enn å en gang kome litt forsent på jobb..... 2
Meadow Skrevet 10. august 2011 #14 Skrevet 10. august 2011 Og eg skjønner han veldig godt. Meiner du at han skulle late vere å gjere så godt som mogleg for dei eldre slik at du slapp å ha dårleg samvit fordi det ikkje var att noko skikkeleg arbeid når du endeleg klarte å dra deg opp av senga? Og nei - alle forsøv seg ikkje. Å forsove seg viser svak karakter og at ein ikkje repekterer andre si tid og andre sitt liv. Skulle dei eldre lide under at du ikkje gadd å dra deg opp/legge deg i rett tid? Kva for haldning er det? Eg hadde sjølv komme til å vere kort mot deg den dagen, for eg hadde vore sint på deg. Noko eg ikkje hadde ønska å vise overfor dei eldre. Alle kan forsove seg! Så lenge det ikke skjer hele tiden og man har vett på å si ifra, så er det da ikke grunn til å bli sint? For det andre så tror jeg de eldre lider mer av å bli dratt opp av en stresset pleier, enn å få sove litt lenger fordi pleier nr 2 er forsinket. Synes rett og slett det er du som viser dårlig holdning, er veldig lite hyggelig å jobbe med sure og sinte kolleger. 1
Rosalie Skrevet 10. august 2011 #15 Skrevet 10. august 2011 Nei, alle kan ikkje forsove seg. Det har heilt med kva haldning ein har. Eg er opplært til at ein skal halde forpliktingane sine, deriblant at ein alltid skal vere ute i god tid til skule, jobb og andre avtalar. Eg kan ikkje hugse at vi nokon gong forsov oss i barndommen, sjølv om vi måtte vere ute av døra før kl 06.00 kvar dag. Og eg kan med handa på hjartet seie at eg aldri har forsove meg sjølv. Og sjølv om frukosten ikkje serverst tidleg i helgene (stakkar gamle menneske, som må vere vaken halve dagen før dei får mat - gamle menneske vaknar jamnt over veldig tidleg), så betyr ikkje det at dei skal måtte liggje vakne i sengene sine, tissatrengte eller kan hende med tissefyllte bleier til langt på dag. Vi snakkar om levende menneske her, ikkje krøtter. Sjølb om krøtter ofte behandlest betre enn endre, demente menneske på sjukeheimar rundt omkring. "Alle kan forsove seg". Ja, det hadde blitt litt av eit samfunn, du! Toget går ikkje på rute, for konduktøren forsov seg. Barnehagen er ikkje open når foreldra skal levere for å komme seg på jobb, for den som har morgonvakta forsov seg visst. Men upsameisen. Alle kan forsove seg, og det er fullt forståelig. Haldingar, damer. Haldningar! På tide å vakse opp og ta ansvar. Og det gjeld blant anna å stå opp når vekkerklokka ringer, og å leggje seg tidleg nok så ein for nok søvn før ein skal på jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #16 Skrevet 10. august 2011 Det kan jo ha vært andre grunner til at han var sur den dagen også, som ikke har noe med deg å gjøre i det hele tatt. At du kom tre kvarter for sent, kan ha vært den mye omtalte siste dråpen. Få deg litt hardere hud, og innse at alt ikke nødvendigvis handler om deg. Forøvrig -ingen vits i å komme på jobb fordi de gamnle alt var oppe? Dere har da flere arbeidsoppgaver enn det i løpet av en dag... 1
HedvigR Skrevet 10. august 2011 #17 Skrevet 10. august 2011 Haldingar, damer. Haldningar! På tide å vakse opp og ta ansvar. Og det gjeld blant anna å stå opp når vekkerklokka ringer, og å leggje seg tidleg nok så ein for nok søvn før ein skal på jobb. Men hvis vekkerklokka mi skulle streike i løpet av natta, hva har det med mine holdninger å gjøre? :S 5
Bonito Skrevet 10. august 2011 #18 Skrevet 10. august 2011 Nei, alle kan ikkje forsove seg. Det har heilt med kva haldning ein har. Eg er opplært til at ein skal halde forpliktingane sine, deriblant at ein alltid skal vere ute i god tid til skule, jobb og andre avtalar. Eg kan ikkje hugse at vi nokon gong forsov oss i barndommen, sjølv om vi måtte vere ute av døra før kl 06.00 kvar dag. Og eg kan med handa på hjartet seie at eg aldri har forsove meg sjølv. Og sjølv om frukosten ikkje serverst tidleg i helgene (stakkar gamle menneske, som må vere vaken halve dagen før dei får mat - gamle menneske vaknar jamnt over veldig tidleg), så betyr ikkje det at dei skal måtte liggje vakne i sengene sine, tissatrengte eller kan hende med tissefyllte bleier til langt på dag. Vi snakkar om levende menneske her, ikkje krøtter. Sjølb om krøtter ofte behandlest betre enn endre, demente menneske på sjukeheimar rundt omkring. "Alle kan forsove seg". Ja, det hadde blitt litt av eit samfunn, du! Toget går ikkje på rute, for konduktøren forsov seg. Barnehagen er ikkje open når foreldra skal levere for å komme seg på jobb, for den som har morgonvakta forsov seg visst. Men upsameisen. Alle kan forsove seg, og det er fullt forståelig. Haldingar, damer. Haldningar! På tide å vakse opp og ta ansvar. Og det gjeld blant anna å stå opp når vekkerklokka ringer, og å leggje seg tidleg nok så ein for nok søvn før ein skal på jobb. O gad!! Jeg forsover meg så og si aldri, har vel skjedd 1 gang på siste året. Men gud bedre hvor glad jeg er for at jeg ikke jobber med deg. Man har som regel dårlig nok samvittighet fra før om man har vært uheldig og forsovet seg, iallefall har jeg det. Selvfølgelig skal man ta ansvar ovenfor jobben, noe som innebærer å møte presis. Men om man forsover seg 1 gang som TS har gjort, betyr da ikke det at man er en slabedask som driter i jobben. Mennesker er nettopp det... mennesker. Ikke roboter som går dag ut og dag inn uten ett eneste avvik eller en eneste feil. 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #19 Skrevet 10. august 2011 En ting er at du forsov deg, men jeg hadde hatt langt større vansker med å jobbe med en som ikke ser at det er noe å gjøre fordi alle er tatt opp til frokost. Kanksje på tide å gå litt i seg selv? kanksje derfor han var kort. Ellers er jeg enig med Rosalie, det handler om holdninger. Har aldri på mine 16 år i yrkeslivet forsovet meg, så nei det skjer ikke alle.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2011 #20 Skrevet 10. august 2011 Du tabbet deg ut, det er menneskelig. Ingen er perfekte. Heller ikke denne personen og kona hans. Du liker dem ikke, og du trenger snart ikke ha noe mer med dem å gjøre uansett. Choose your battles. Ikke kast bort mer energi på å tenke på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå