Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Thessie!
Skrevet

Håret mitt er bleket og er litt blondere enn min naturlige farge, men nå er jeg lei og vil ha tilbake min egentlige farge. Går det ann? Jeg har hørt om av-farging eller noe lignende, fungerer det?

Jeg har også tenkt på å farge det lysebrunt. Dersom jeg ikke får tilbake min naturlige hårfarge først, så vil vell håret tiltrekke seg ekstra farge siden det er bleket og det vil bli vanskelig å få en lys farge, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avfarging får ikke tilbake din naturlige farge, avfarging er samme produkt som bleking men i annen pakning (noe overaskende mange frisører faktisk ikke vet, de tror det er to ulike produkter :fnise: ). Det du må gjøre er å farge (med minicolor/toning) håret ditt i en tone så nærme din egen som mulig og håpe det ikke blir noen særlig ettervekst. Anbefaler å få det gjort hos en frisør, de kan blande den fargen som er perfekt for deg.

Skrevet

Du får ikke tilbake den naturlige fargen uten å gro den ut, dessverre. Bleking er fjerning av pigmenter, og dette er permanent. Når det gjelder avfarging så kan du fjerne farge du har tilført håret, men du får jo ikke tilbake farge du har fjernet. Du kan dog få en frisør til å farge håret ditt i en nyanse som matcher etterveksten, og som får det til å se mer naturlig ut (ikke alltid like vellykket).

Hvordan farge oppfører seg på et bleket hår kommer helt an på hvor ødelagt det er. Det kan være så slitt at det slipper mesteparten av fargen etter et par vask og blir skjoldete (frisører kan til en viss grad forhindre dette ved bruk av forpigmentering), det kan suge til seg farge som en svamp og dermed bli mørkere enn planlagt, eller det kan få merkelige fargeskjær som f.eks grønt om du ikke velger riktig nyanse.

Skrevet

Avfarging får ikke tilbake din naturlige farge, avfarging er samme produkt som bleking men i annen pakning (noe overaskende mange frisører faktisk ikke vet, de tror det er to ulike produkter :fnise: ). Det du må gjøre er å farge (med minicolor/toning) håret ditt i en tone så nærme din egen som mulig og håpe det ikke blir noen særlig ettervekst. Anbefaler å få det gjort hos en frisør, de kan blande den fargen som er perfekt for deg.

Sant, men det finnes forskjellige typer. Blekemiddel markedsført som avfarging er nok mest brukt, men du har også Color Oops, Color Zap og Colorfix.

Skrevet (endret)

De er noen av untakene, men det som de fleste reklamerer for og brukes som avfarging er nettopp bleking. Det markedsføres ulik (og så er noen ferdig blandet, kommer i andre styrker og påføres ulikt), men den kjemiske rekasjonen er lik som bleking. Deltok i en flott diskusjon med en frisør, meg selv og en leverandør om dette. De ringte faktisk produksjonssjefen for å få det bekreftet :fnise: Men det er jo så klart ulike typer også der og svært ulik markedsføring.

Endret av Lykkelitenen
Gjest Cosette
Skrevet

Åh, dette skal jeg også gjøre, har frisørtime på torsdag og er SÅ nervøs :daane:

Har stripet håret lysblondt i flere år, men har egentlig tilsvarende farge som dette. Er veldig spent og i tvil om resultatet, håret mitt er typisk nordisk tørt også, sånn type hår som sier poff! med en gang det regner og blir hulderaktig. Håper, håper, håper ikke det suger til seg altfor mye farge og blir mørkt, det er det verste som kan skje.

Note to self: aldri mer tukle med det naturen ga meg når det faktisk er brukbart i utgangspunktet :opplyser:

Skrevet

Hulder er jo søtt :) En liten hale så er du der :rodmer:

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Åh, dette skal jeg også gjøre, har frisørtime på torsdag og er SÅ nervøs :daane:

Har stripet håret lysblondt i flere år, men har egentlig tilsvarende farge som dette. Er veldig spent og i tvil om resultatet, håret mitt er typisk nordisk tørt også, sånn type hår som sier poff! med en gang det regner og blir hulderaktig. Håper, håper, håper ikke det suger til seg altfor mye farge og blir mørkt, det er det verste som kan skje.

Note to self: aldri mer tukle med det naturen ga meg når det faktisk er brukbart i utgangspunktet :opplyser:

Hvis du husker det så må du si ifra her hvordan det gikk! :)

Gjest Cosette
Skrevet

Will do :)

Har time på Maxmilan i Bergen, aldri vært der før, håper det går bra og at de er kompetente.

Skrevet

De er noen av untakene, men det som de fleste reklamerer for og brukes som avfarging er nettopp bleking. Det markedsføres ulik (og så er noen ferdig blandet, kommer i andre styrker og påføres ulikt), men den kjemiske rekasjonen er lik som bleking. Deltok i en flott diskusjon med en frisør, meg selv og en leverandør om dette. De ringte faktisk produksjonssjefen for å få det bekreftet :fnise: Men det er jo så klart ulike typer også der og svært ulik markedsføring.

Ja, jeg husker godt da bestevenninnen min syntes hårfargen var blitt for mørk, og ville dra til frisør for avfarging. Frisøren lovet på tro og ære at det ikke ville slite på håret, og at hun ville få tilbake den naturlige fargen sin. Resultatet ble 1 stk. venninne med orange og hvitt hår(etterveksten) som føltes og så ut som halm. Skremmende at slikt kan skje, enten denne frisøren løy eller bare var uvitende :sukk:

Min egen erfaring er at avfarging stort sett er blekemiddel med enda høyere volumprosent, som bare vil slite mer på håret. I frisørsalong kan de sikkert blande med mildere developer, men det er fortsatt bleking og slitasje, og da bør de informere om det også!

Skrevet

Derfor anbefales avfarging stort sett til de som vil fjerne overskuddspigmenter og med kortere virkningstid enn bleking, men erfaring sier at mange driter i det og lar den virke fullt ut, da ender de opp slik som du beskriver ;) Sett mange stygge ulykker der, både hjemmeulykker og frisøruhell :fnise:

Gjest Thessie!
Skrevet

Will do :)

Har time på Maxmilan i Bergen, aldri vært der før, håper det går bra og at de er kompetente.

Hvis du er i Bergen må du ihvertfall si ifra, kanskje jeg bruker samme salong dersom det går bra med deg :lur:

Gjest Cosette
Skrevet

Så klart :) Skal notere meg navnet på frisøren også.

Gjest Cosette
Skrevet

Jeg var hos Maxmilan på torsdag og farget håret, og hjelp så mørk jeg ble! Fikk helt sjokk hver gang jeg så meg selv i et butikkvindu på vei hjem, og brast nesten i gråt hjemme foran speilet. Måtte ringe mamma og greier :gjeiper:

Men frisøren mente at fargen kom til å bli mye lysere etter noen hårvasker, og jeg ser allerede at fargen er tydelig mindre skarp etter to dager. Tipper at om to uker er fargen grei, eventuelt kan jeg legge noen diskrete striper i for å lysne.

Skjoldete ble det ikke (overraskende jevnt over hele håret), og ikke rødlig, ei heller grønt. Men man må være forberedt på at det er veldig mørkt i begynnelsen, ettersom bleket/stripet hår suger til seg farge. Men ifølge frisøren holder det også dårlig på farge over tid, så det vil korrigere seg selv.

Ingen enkel sak, men veldig deilig å slippe ettervekst tenker jeg - og etterhvert ha sin 100% naturlige hårfarge tilbake :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...