Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal skrive kontrakt på en leilighet jeg skal leie på fredag. Leie er 6500 dep er 3mnd. To spm :)

1. Depositummet, skal jeg da ta med 20k i lommen når vi skal skrive kontrakt? Hvordan pleier det å foregå. Vi skal ha depositum konto, og da må jo jeg og huseier i banken? Settes pengene inn da, eller hvordan pleier det å foregå?

2. Pleier man å betale leie i forskudd, eller for mnd man har bodd der? Glemte å spørre, og jeg vet ikke om jeg har penger til møbler, 20k i depositum OG 6500 for leie på en gang!

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

1. ta med pengene (enten i kontant eller på plastikk) og besøk banken med huseier. husker jeg ikke helt feil skal banken ha 500 kroner for å opprette en depositumskonto men det er viktig at dere skaffer en slik kontra en vanlig konto.

2. det er vanlig å betale forskuddsvis leie. det betyr at du betaler leien den 1. hver måned (eller en annen dato dere er enige om) for påfølgende måned.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Man skal ALDRI betale sånt i kontant!

Du overfører penger til utleier via banken.

Jeg betalte hybelen min for ett år når jeg først skulle flytte.

Gjest padawan
Skrevet

Du overfører penger til utleier via banken.

månedsleien kan en overføre via nettbanken ja men det er ren og skjør galskap å overføre depositumpengene rett inn på konto til utleier.

Skrevet

Depositumskonto skal betales av utleier.

Google litt så får du svar på det meste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere oppsøker vanligvis banken til huseier sammen. Om du har med kontanter eller kort er det samme. Pengene settes inn på en egen depositumkonto. Banken vil gjerne ha kopi av leiekontrakt. Utleier betaler for opprettelsen av depositumkontoen.

Er vanlig å betale månedens husleie på forskudd. Altså rundt den 1.

AnonymBruker
Skrevet

Depositumskonto skal betales av utleier.

Google litt så får du svar på det meste.

Spurte jeg om det? Utleier skal da betale for dep.konto, det er ikke noe jeg lurer på heller, ei heller noe du trenger å svare på.

90% av alt som blir spurt om på KG kan man google fram svaret på. Svarer du så dust i alle tråder?

AnonymBruker
Skrevet

Spurte jeg om det? Utleier skal da betale for dep.konto, det er ikke noe jeg lurer på heller, ei heller noe du trenger å svare på.

90% av alt som blir spurt om på KG kan man google fram svaret på. Svarer du så dust i alle tråder?

Ingen grunn til å bli frekk, folk kommer med råd til deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å bli frekk, folk kommer med råd til deg.

Folk, ja. Holar, nei.

Skrevet

Skal skrive kontrakt på en leilighet jeg skal leie på fredag. Leie er 6500 dep er 3mnd. To spm :)

1. Depositummet, skal jeg da ta med 20k i lommen når vi skal skrive kontrakt? Hvordan pleier det å foregå. Vi skal ha depositum konto, og da må jo jeg og huseier i banken? Settes pengene inn da, eller hvordan pleier det å foregå?

2. Pleier man å betale leie i forskudd, eller for mnd man har bodd der? Glemte å spørre, og jeg vet ikke om jeg har penger til møbler, 20k i depositum OG 6500 for leie på en gang!

Ikke ta med pengene "i lomma" dvs cash - men du kan gjerne ha de tilgjengelig på konto. De må gjerne settes inn på depositumskontoen før du får nøklene til leiligheten.

Det er vanlig å forskuddsbetale husleie - det er en trygghet for utleier. Og du slipper å betale mer den måneden du flytter ut.

Det er også vanlig å ikke ha penger til depositum, husleie og alle møbler med en gang ved førstegangsleilighet. Møblene må nok komme litt etterhvert ;-)

Gjest Cipheria
Skrevet

Tror den første setningen var ment på padawan, elles kunne du trodd at du skulle betale.

Skrevet

Er det nødvendig å svare så frekt? Man kunna bli forledet til å tro at leietaker skal betale for opprettelse av konto selv om ingen hadde poengtert at det er utleier som skal betale.

det er et nyttig råd, og du burde si takk i stedet for å spy edder og galle over folk som bruker sin tid på å hjelpe.

• Liker 2
Skrevet

Er det nødvendig å svare så frekt? Man kunna bli forledet til å tro at leietaker skal betale for opprettelse av konto selv om ingen hadde poengtert at det er utleier som skal betale.

det er et nyttig råd, og du burde si takk i stedet for å spy edder og galle over folk som bruker sin tid på å hjelpe.

Enig. Jeg jobber i bank, og jeg har snakket med en god del utleiere. Da opplyser jeg de alltid om at det er utleier som må betale for depositumskontoen, noe som ikke er særlig populært. Faktisk sier de fleste da at dette gebyret vil de be leietager om å ta. Derfor er det viktig at leietager kjenner sine rettigheter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...