Gjest Purple Haze Skrevet 29. august 2011 #61 Skrevet 29. august 2011 Stemmer nok det, Spinell Men det er mest fra Lillehammer og nordover det blir brukt, ikke i vestoppland hvor jeg kommer fra.
Havbris Skrevet 30. august 2011 #62 Skrevet 30. august 2011 Det er like mange som sier dama og rama som bare ama her oppe. Tror ikke det betyr noe. Vi sier jo også a`far og n`mor, finnes ikke logikk Ja, her brukes vendingene om hverandre: Eks: du lyt tala åt`n Gudlaug. Litt off topic, men mange av dere klarer sikkert å oversette disse utrykkene fra østsiden av Mjøsa Hu har vikua Hu ska ligga i juni
Gjest Badabing Skrevet 30. august 2011 #63 Skrevet 30. august 2011 Jeg har alltid trodd det var kommet ut av "da mann".. 1
Gjest Spinell Skrevet 30. august 2011 #64 Skrevet 30. august 2011 Ja, her brukes vendingene om hverandre: Eks: du lyt tala åt`n Gudlaug. Litt off topic, men mange av dere klarer sikkert å oversette disse utrykkene fra østsiden av Mjøsa Hu har vikua Hu ska ligga i juni Vikua er godt kjent, ja. Viku = uke, så det dreier seg jo om den uken i måneden. Noen av de eldre sier også at de har raufossfræmen, altså besøk fra Raufoss (Fræmen = fremmed, men også besøk) Ligga har jeg ikke hørt noen gang, men kan det bety fødsel?
Havbris Skrevet 30. august 2011 #65 Skrevet 30. august 2011 Vikua er godt kjent, ja. Viku = uke, så det dreier seg jo om den uken i måneden. Noen av de eldre sier også at de har raufossfræmen, altså besøk fra Raufoss (Fræmen = fremmed, men også besøk) Ligga har jeg ikke hørt noen gang, men kan det bety fødsel? Helt riktig Spinell. Når en kvinne "ska ligga" så betyr det at hun skal føde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå