Gå til innhold

Hva betyr egentlig amma?

Anbefalte innlegg

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det er like mange som sier dama og rama som bare ama her oppe. Tror ikke det betyr noe. Vi sier jo også a`far og n`mor, finnes ikke logikk :fnise:

Skrevet

Besynderlig. :klo: Er dette en avkrok i Norge som ikke fikk den skolegangen og norskundervisningen som de hadde krav på i sin tid - og ingen har rettet opp i det pr dags dato?

Jeg syns nemlig at den dialekten "oppi der", den ER morsom! Kanskje har det med Vazelina-sketsjer å gjøre, men jeg tipper at uansett om jeg hadde hatt en illsint variant foran meg, som kjeftet meg huden full...så hadde jeg stått der og ledd og syns at det var morsomt fremdeles. Beklager, intet vondt i det, men jeg må bare le altså, hehe... :fnise:

Skrevet

Er selv innlands-innflytter og lurte veldig på hva dette betydde... Har etterhvert skjønt at det ikke betyr noe egentlig, man bare slenger det på på slutten av en setning.. er jo mange som sier f.eks. "så spiste vi middag, da", mens her sier man "så spiste vi middag, ama"...

Synes vel heller ordet frakt er mye rarere... (Men, det har jeg begynt å si selv, er nok blitt litt miljøskada.. :P)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Besynderlig. :klo: Er dette en avkrok i Norge som ikke fikk den skolegangen og norskundervisningen som de hadde krav på i sin tid - og ingen har rettet opp i det pr dags dato?

Den "avkroken" er stort sett hele området rundt Mjøsa :fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

Er selv innlands-innflytter og lurte veldig på hva dette betydde... Har etterhvert skjønt at det ikke betyr noe egentlig, man bare slenger det på på slutten av en setning.. er jo mange som sier f.eks. "så spiste vi middag, da", mens her sier man "så spiste vi middag, ama"...

Synes vel heller ordet frakt er mye rarere... (Men, det har jeg begynt å si selv, er nok blitt litt miljøskada.. :P)

Hva betyr "frakt" i denne sammenhengen?

Skrevet

"Frakt" har jeg aldri hørt, men "ratt" er også et ord som stadig brukes der oppe. Nei, ikke sånt som man styrer med. :gjeiper:

Skrevet

Ja, ama blir brukt som "da", "da men", "lissom", for å legge trykk på ordet. Det er et viktig ord borti Solør-kanten, ama!

De som mener man ikke kan si mann fordi det er diskriminerende: "gitt" kommer fra gutt, tror jeg? Det er det jo også mange som sier.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er like mange som sier dama og rama som bare ama her oppe. Tror ikke det betyr noe. Vi sier jo også a`far og n`mor, finnes ikke logikk :fnise:

Det siste du skriver, har med kasusbøyning å gjøre. Dette vet jeg for lite om. Ludovie er eksperten her :).

Skrevet

Som flere her nevner så er det jo ikke bare totninger som sier dette... Ikke bare rundt Mjøsa heller, er veldig mange Gudbrandsdøler som sier det også.. Og jeg har spurt, men svar det har jeg ikke fått...

Hva betyr "frakt" i denne sammenhengen?

Tja... Det har ganske mange betydninger, og frakt er egentlig den bøyde versjonen, det heter egentlig frakk!

Frakke dager (salgsdager eller bra dager)

Han er så frakk til å synge (han er så flink til å synge)

Men, ordet kan også brukes i negativ forstand, f.eks. at noen er så frakke til å lure seg unna e.l. så man må se litt på sammenhengen... Et VELDIG rart ord, altså...

Skrevet

Ratt betyr plutselig.

Nei, det er mer "nok", i hvert fall på min dialekt.

"Det var ratt han som gjorde det".

Gjest Eurodice
Skrevet

Tja... Det har ganske mange betydninger, og frakt er egentlig den bøyde versjonen, det heter egentlig frakk!

Frakke dager (salgsdager eller bra dager)

Han er så frakk til å synge (han er så flink til å synge)

Men, ordet kan også brukes i negativ forstand, f.eks. at noen er så frakke til å lure seg unna e.l. så man må se litt på sammenhengen... Et VELDIG rart ord, altså...

Dette ordet står faktisk i Tanums store rettskrivningsordbok og betyr dyktig, gild.

Skrevet

Dialekter er morsomt! :nigo:

Skrevet

Dette ordet står faktisk i Tanums store rettskrivningsordbok og betyr dyktig, gild.

Det var en veldig snever betydning. Her jeg bor blir det brukt til mye mer enn det, av både gamle og unge.

Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Det var en veldig snever betydning. Her jeg bor blir det brukt til mye mer enn det, av både gamle og unge.

Jeg siterte fra ordboken, det er ikke min tolkning.

Gjest Spinell
Skrevet

Liten oppsummering

1. Jeg holder fremdeles på "da mann"-teorien i ama-diskusjoinen. Mann i betydningen "menneske".

2. Ratt har aldri betydd plutselig. Ratt betyr kanskje.

3. a far og n mor er gamle dativformer. Dialektene rundt Mjøsa er blant de få her i landet der dativ til en viss grad fremdeles lever (regner med at det finnes en og annen dialekt i andre dalfører også, der dativ også forekommer).

4. Frakt er et av de ordene som er vanskelig å forklare betydningen av. Det betyr noe som er "sterkt"/veldig/enormt/vilt på en eller annen måte, og kan brukes både i positiv og negativ betydning. Man kan ha det frakt moro på fest, det kan være frakt rotete på kjøkkenet, men en person kan også være frakk. En frakk person er gjerne en som er temmelig vilter, med få sperrer og som sier mye rart.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Liten oppsummering

1. Jeg holder fremdeles på "da mann"-teorien i ama-diskusjoinen. Mann i betydningen "menneske".

2. Ratt har aldri betydd plutselig. Ratt betyr kanskje.

3. a far og n mor er gamle dativformer. Dialektene rundt Mjøsa er blant de få her i landet der dativ til en viss grad fremdeles lever (regner med at det finnes en og annen dialekt i andre dalfører også, der dativ også forekommer).

4. Frakt er et av de ordene som er vanskelig å forklare betydningen av. Det betyr noe som er "sterkt"/veldig/enormt/vilt på en eller annen måte, og kan brukes både i positiv og negativ betydning. Man kan ha det frakt moro på fest, det kan være frakt rotete på kjøkkenet, men en person kan også være frakk. En frakk person er gjerne en som er temmelig vilter, med få sperrer og som sier mye rart.

Utførlig og flott forklaring! :)

Skrevet

"Da mann-teorien" kan jeg være med på :) Det stemmer overens med "sjø", som vel betyr "ser du".

"Da men" kan virke logisk i noen få sammenhenger, men ikke som forsterkende uttrykk, slik det ofte brukes.

"Sjø" er en forkortelse for "skjønner du", ikke "ser du". Rett skal være rett. ;)

- nordvestlending, og vi bruker også å si "sjø".

Skrevet

Trur ikkje amma betyr da mann. Ratt kan bety flere ting, også plutselig, kanskje og nok. A far og en mor trur eg rett og slett er ein feil som har sneke seg inn i talespråket. Dativet er en mor, i eg skal oppi til en mor, men ikkje når både far og mor brukast i same setning. Det som ofte blir brukt er eg skal oppi åt en mor og åm far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...