Gå til innhold

Hva betyr egentlig amma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Hva betyr egentlig "amma"? Sånn de sier det på toten.

"je veit itte je amma"

"Passer litt dårlig ma"

"Hu var så full amma"

"Er du så grådig opptatt amma?"

Det brukes jo i nesten alle sammenhenger, men jeg lurer på om det egentlig betyr noe?

Tenker at det ikke kan sammenlignes med "sjø" som de sier i trøndelag, for det betyr vel "skjønner du?"

Gjest Eurodice
Skrevet

Hei alle!

Hva betyr egentlig "amma"? Sånn de sier det på toten.

"je veit itte je amma"

"Passer litt dårlig ma"

"Hu var så full amma"

"Er du så grådig opptatt amma?"

Det brukes jo i nesten alle sammenhenger, men jeg lurer på om det egentlig betyr noe?

Tenker at det ikke kan sammenlignes med "sjø" som de sier i trøndelag, for det betyr vel "skjønner du?"

Nå er ikke jeg fra Toten, men jeg mener også at det betyr "skjønner du", "vet du", "da gitt". "Hu var så full a' gitt".

Skrevet

Det betyr ser du. Kan sammenlignes med sjø.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også dette ordet, men vet ikke helt hva det betyr. Det kommer litt an på setningen, men brukes vel mest for å legge trykk på meningen.

Du må nå skjønne det amma!

:skratte:

• Liker 2
Skrevet

Det er et ord man slenger på, på slutten av en setning. På samme måte som "sjø" brukes av trøndere, pluss litt til ;)

AnonymBruker
Skrevet

Har selv familie som sier ordet, men de sier ikke amma, men ramma, eller damma. Har stusset på ordet selv, er fra toppen av landet så jeg bruker det ikke selv. Men tror rett og slett ikke ordet har en betydning, det er bare ett ord som kommer med :P

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis noen er tøffe nok til å sende Språkrådet et spørsmål om opprinnelsen til dette uttrykket; kan de være greie å legge ut svaret her etterpå?

Jeg kommer fra et "ama-sted", og kan bekrefte at det brukes omtrent på samme måte som når trøndere sier "sjø". Regel nr 1 er dermed: Aldri "ama" på slutten av et spørsmål (ama)! ;)

Regner med at a-en først kommer fra da (i og med at noen også sier damma). Men hva "-ma" kan stamme fra, er neimen ikke lett å gjette seg fram til.

• Liker 1
Skrevet

DDet kommer jo fra uttrykket da mata.

Gjest Spinell
Skrevet

DDet kommer jo fra uttrykket da mata.

Beklager hvis jeg er tungnem og kunnskapsløs, men hva betyr det?

Skrevet

Jeg (ts) har fått inntrykk av at det ikke betyr noen verdens ting, siden det brukes hele tiden og i alle sammenhenger.

Kunne vært spennende å høre hva språkrådet hadde som svar på dette spørsmålet ja..

"Skjønner du" kunne det kanskje vært, men folk sier jo amma etter alt, der skjønner du/sjø ikke passer.

Skrevet
Regner med at a-en først kommer fra da (i og med at noen også sier damma). Men hva "-ma" kan stamme fra, er neimen ikke lett å gjette seg fram til.

Kan -ma bety mann? I så fall betyr det "da mann" og det kan jo gi en viss mening?

Dette bare gjetting fra min side, men jeg synes det virker som en mulig forklaring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror bestemt at det betyr: "da men"...

Bokmål-setning blir: "Joda, jeg vet da det da, men..."

Totning: "Jo`a, je veit`a dæ, amma..."

Det er et rart språk, men veldig søtt også, hehe...:nigo:

Gjest Spinell
Skrevet

"Da mann-teorien" kan jeg være med på :) Det stemmer overens med "sjø", som vel betyr "ser du".

"Da men" kan virke logisk i noen få sammenhenger, men ikke som forsterkende uttrykk, slik det ofte brukes.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er bare et bekreftende ord, sånn som mange bruker "lissom".

Sjø som trøndere/hedmarkinger bruker betyr vel "skjønner du" så a-ma og sjø blir ikke det samme.

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

At det kommer fra frasen "..da mann!" var det første som slo meg også.

Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

A ma-diktet

På Hedemarken har vi et rart uttrykk:

A ma

sier vi.

Det kan vi gjøra

a ma,

sier vi

og mene itte så mye med detta

a ma.

Men nå har plutselig resten

ta verda

a ma

lært seg detta

a ma.

Det er litt overraskende

a ma.

Nå har dom ti 'n Os

ama

og da vart han Ob

a ma

glad a ma.

Men åkken blir den neste?

Blir det han Ok

a ma?

Da ska je skrive bok

a ma.

Hilsen Oddalf Ojajajabusk Boffokoffesirupsnippen jr

a ma

(framtidig verdensberømt dialektforsker av blandingsrase

frå Mjøs

a

ma)

*LER*

Skrevet

Liksom, vet du, forstår du, skjønner du, ...

Skrevet

Jammen kjære dere som holder på "da mann"-teorien: hva hvis den en snakker til er ei dame da? De er da ikke *piiiip* oppi der, selv om de snakker "litt usivilisert"? lol

Skrevet

Jammen kjære dere som holder på "da mann"-teorien: hva hvis den en snakker til er ei dame da? De er da ikke *piiiip* oppi der, selv om de snakker "litt usivilisert"? lol

"Da mann" er jo ikke et uttrykk som nødvendigvis er kjønnsbestemt selv om man sier "mann". Det er jo bare en påslengsfrase. Akkurat som "da gitt", "lissom", "vet du" etc. Uavhengig av kjønnet til den man prater med.

Det blir jo usaklig som å si at de som kaller en dame for nordmann er *piiiip* oppi der. :gjeiper:

Skrevet

Så da er vi egentlig like langt. :klo: Det skulle vel ikke være noen som har en ekte totning i sin omkrets og kan ringe kun for å finne svaret på dette verdensproblemet? :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...