Gå til innhold

Utsette utdanningen og flytte til utlandet - praktisk umulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Etter planen skulle jeg nå til høsten ta et årsstudium på UIB men er så ekstremt lite motivert. Har ikke noe lyst og det jeg har kommet inn på er ikke noe jeg vil drive med videre uansett så det er kun for å få ett "pluss" på CV`en at jeg tenkte å gjøre det.

Egentlig har jeg lyst til å bare droppe det og flytte til et land hvor det er varmt og grønt året rundt. Har sett flere tråder om dette her på forumet (en skrev om Belize og en annen ville jobbe i Thailand i flere år før studier) og lurer på om noen av dere som skrev om det har tenkt til å gjøre det?

Har tenkt litt på Malaysia og Vietnam, og veldig mye på Mexico. Hadde det vært opp til viljen alene hadde jeg gjort det utvilsomt. Men det er mye praktiske hindringer.

1. Penger.

For å flytte og bo/leve trenger jeg mye penger. Har ca 20 000 kroner nå så et visst utgangspunkt men det strekker jo kun til flybilett ned og en måned på hotell. For hotell er det eneste boalternativet jeg har funnet, har søkt og googlet for å finne en oversikt og leiligheter til leie f.eks i forskjellige byer i Mexico men finner ingenting.

Hadde jeg funnet en leilighet kunne jeg sikkert ha leid for 3000 i måneden så da ville pengene strukket til flere måneder. Noen som vet om en slik side?

2. Arbeid

Hvis jeg kan jobbe vil det jo være lettere ettersom jeg har noe å gå til og jeg kan tjene penger. Men hvordan finne jobb på et slikt sted? Å kontakte tilfeldige hoteller i Kuala Lumpur og høre om de vil ha meg som resepsjonist er vel ingen genial ide? Og får man arbeidstilatelse i slike land? Ellers må jeg jo hjem hver 3.måned.

Dette er virkelig noe jeg brenner for, og jeg blir ubeskrivelig lykkelig hvis noen har noen praktiske tips angående disse tingene.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg har ikke noen tips til deg, men siden jeg er i samme situasjon vil jeg bare ønske deg masse lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Kunne du ikke bare dra ned dit da? Bestille en uke på hotell (og ha cash til å forlenge om nødvendig) og deretter forhøre deg der nede om noen vet om ledige jobber/ledige leiligheter?

Skrevet

I utgangspunktet får du bare 3 måneders turistvisum og å skaffe jobb i Sør-Amerika på forhånd tror jeg er vanskelig. Men det beste hadde vært hvis du hadde klart å samle en del penger? For jeg tror det fungerer slik at du kan f.eks ta 3 måneder i Mexico og deretter reise en måned til f.eks Argentina, og deretter få 3 nye måneder turistvisum? Altså; reis rundt. Problemet er muligens at dyu må administrere å leie leilighet et par steder i flere omganger mem det klarer du nok.

Skrevet

I utgangspunktet får du bare 3 måneders turistvisum og å skaffe jobb i Sør-Amerika på forhånd tror jeg er vanskelig. Men det beste hadde vært hvis du hadde klart å samle en del penger? For jeg tror det fungerer slik at du kan f.eks ta 3 måneder i Mexico og deretter reise en måned til f.eks Argentina, og deretter få 3 nye måneder turistvisum? Altså; reis rundt. Problemet er muligens at dyu må administrere å leie leilighet et par steder i flere omganger mem det klarer du nok.

Tror ikke det fungerer slik... Hun må hjerm til Norge først for å få nytt turistvisum... ellers hadde jo alle bare fløyet frem og tilbake til nabolandet hver 3.måned.

Skrevet

Hei, TS her!

Jeg bør altså legge opp til øyhopping/at jeg er innom flere land? To land fordelt på 6 måneder foreksempel?

Hvis jeg først bor i Mexico i tre måneder - og deretter flytter til f.eks Jamaica, vil jeg da få 3 nye mnd med turistvisum på Jamaica eller må man til hjemlandet først for å få turistvisum?

Skrevet

Tror ikke det fungerer slik... Hun må hjerm til Norge først for å få nytt turistvisum... ellers hadde jo alle bare fløyet frem og tilbake til nabolandet hver 3.måned.

Mange steder fungerer det faktisk slik - for eksempel hvis du er i Panama kan du ta en tur til Costa Rica, komme tilbake og få nytt visum.

Jeg gjorde noe lignende for lenge siden, dro til Latin-Amerika og fikk meg jobb på en internasjonal skole. Det var litt komisk for jeg hadde ikke arbeidstillatelse eller noe men skolen så gjennom fingrene på det, selv om de trakk meg i skatt og andre ting. Da dro jeg jevnlig ut av landet hver tredje måned og det var ikke noe problem - selv om jeg selvfolgelig ikke sa noe på grensa om at jeg jobbet der.

Det er absolutt mulig å gjore dette, så hvis du har lyst, kast deg ut i det! Tenk på om du kan finne et ganske billig land slik at dine sparepenger rekker en stund. Da er det selvfolgelig litt faerre jobber tilgjengelig, men samtidig kan det vaere mangel på folk som kan engelsk og denslags, slik at det kan vaere ditt fortrinn.

Hvis du vil jobbe 100% lovlig kan du jo prove å finne noe i Europa?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...