Gå til innhold

Skattekort!


Maria M

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp fått skattekort etter at jeg fant ut at jeg har jobba mer enn 40.000kr med frikortet mitt. Problemet nå er at sjefen min har reist på ferie, og derfor ordnet med lønnen vår før hun dro av gårde. Så det vil si at jeg uansett blir trukket fra 50% av lønna i skatt pga hun ikke er her for å registrere skattekortet :(

Men i følge noen av kolegaene mine, så skal jeg ha rett på å få tilbake det de trekker i fra meg nå, til neste månde. Bare at jeg selv må kontakte skattekontoret og infomere om dette. Så jeg lurte veldig på om dette stemmer eller ikke. Og hvordan jeg evetntuelt skal gå frem. Håper på svar fort :)

Endret av Maria M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan spørre sjefen din når h*n er tilbake fra ferie om h*n kan betale deg mellomlegget når h*n er tilbake, eller og betalte ut mellomlegget med neste lønn. Det pleier å gå fint i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spørre sjefen din når h*n er tilbake fra ferie om h*n kan betale deg mellomlegget når h*n er tilbake, eller og betalte ut mellomlegget med neste lønn. Det pleier å gå fint i de fleste tilfeller.

Men er det ikke skattekontoret jeg må kontakte siden det er dem som trekker i fra meg, pluss at pengene går jo til dem :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skattekontoret vet ikke hvilke personer de har fått penger av før lønns- og trekkoppgavene blir sendt inn etter nyttår. Dersom det er betalt for mye skatt til de får du det i juni (eller august) når skatteoppgjøret kommer.

Du kan gjøre slik som jeg beskrev over, og hvis sjefen ikke er villig til det, må du justere skattekortet igjen, slik at du får med det som er betalt for mye. Dette vil da bli med på beregningen av det nye skattekortet. Men første metode er langt enklere og mye kjappere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjefen selv som overfører lønnen til deg eller sender vedkommende tallene videre til ett lønningskontor som så fører over på fast lønningsdag? For om det er siste tilfellet kan du ringe lønningskontoret og gi dem rett trekkprosent og sende kortet direkte til dem. De fleste går med på det. Om det er sjefen som betaler lønnen anbefaler jeg myona sitt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjefen selv som overfører lønnen til deg eller sender vedkommende tallene videre til ett lønningskontor som så fører over på fast lønningsdag? For om det er siste tilfellet kan du ringe lønningskontoret og gi dem rett trekkprosent og sende kortet direkte til dem. De fleste går med på det. Om det er sjefen som betaler lønnen anbefaler jeg myona sitt tips :)

Jqa, jeg ringte nettopp og fikk beskjed om at de hadde sendt kortet mitt til lønningskontoret. Mem hva vil skje nå??? Vil de selv kontakte meg, eller kommer de pengene automatisk tilbake??? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, pengene kommer ikke automatisk tilbake. Du må selv ringe og gi beskjed om hva som er saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringer du i morgen og sier at du har fått nytt skattekort. Få adressen og få det sendt så fort som mulig. Spør om de kan trekke deg prosenten på skattekortet selv om du skulle være uheldig og ikke få det frem i tide, de fleste vil se mellom fingrene og trekke deg oppsatt prosent når de vet at kortet er rett rundt hjørnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...