LunaLi Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Hei Har en papillon som det kan virke som har dårlig syn. Har idag vært hos dyrlegen som sa at det så litt grått ut på øyet, og hun anbefalte å dra til en spesialist som kan sjekke det nærmere, noe vi også skal. Men jeg vil gjerne høre om noen har erfaring med hva slags tegn man kan se etter om hunden har svekket syn. Så langt har hun det med å bjeffe på ting og tang som feks; gressklippern og hvis jeg legger klær i en stol så kan hun plutselig knurre mot det og være veldig unvikende + annet i huset. Merker også når typen og jeg er å går tur med hundene (har to) og hvis han går ett lite stykke unna og så mot oss igjen så ser jeg hun virkelig stirrer og lurer på hvem det der er. Hun er ca 2 år. Kan man se noe på selve øynene? Sånn feks at de reflekterer lys? Har lest litt om Progressive Retinal Atrophy (PRA) og håper jo virkelig at hun ikke har det siden det ender med blindhet. Men jah... har noen noe erfaring med dette? Finner jo ut av det når spesialisten dukker opp her jeg bor, men det er ennå en stund til så.
Nebel86 Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Anbefaler deg å gå inn på canis.no sine forum, kanskje det er noen som har erfaring med dette. Vet hvordan det er å bekymre seg for kjæledyret. Håper synet ikke svekkes hvertfall. Ville ikke lest for mye på nettet om hva det kan være. Bikkja mi har hvertfall blitt mindre syk etter at jeg kutta det ut! Blir jo rene hypokonderen på pelsens vegne. Lykke til!
Sulosi Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Vet en hund som er blind, den krasjer i brøytestikker, går forbi mennesker og hunder uten reaksjon (med mindre de lager høye lyder). Han kommer når vi roper men løper forbi oss, stopper og lurer på hvor vi ble av (søting). Har du misstanke ville jeg gått til en spesialist og fått det bekrefta/avkrefta. En hund som ser dårlig/er blind kan kreve en litt annen tilrettelegging i hverdagen. Tilrettelegger du for et handicap hunden ikke har så kan det bli galt det og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå