Gå til innhold

Masse kalorier i pizzabunn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte å lage meg pizza i dag :) Har kjøpt inn Nå pizzabunn med spelt og fullkorn, go' og mager kjøttdeig, tomatpurré samt lettost. Ifølge vektklubben.no er det nesten 1400 kcal i denne pizzabunne, som er 550 gram. Tenkte å kun lage halve, da blir det 700 kcal. Synes dette høres fryktelig mye ut! Er dette greit å spise midt i uken, og ikke på kosedagen? Ligger vanligvis på 1300 kcal, så dette blir mye over!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er mye kalorier i pizza. En vanlig pizzamiddag er på rundt 2 pizzastykker, så en halv er vel 4 stykker. Det går ann å spise det iblant midt i uken bare man passer på kaloriene.

AnonymBruker
Skrevet

Okei, men aktivitetsnivået har vel noe å si og? :) I dag gikk jeg på fjellet, brukte 2 timer tilsammen. På vektklubben blir dette 408 kcal. Er det slik at jeg har forbrent dette i dag? Så sånn sett kan jeg trekke dette ifra det jeg spiser?

AnonymBruker
Skrevet

Ja du kan spise de 400 kaloriene som du har brent av om du vil.

Skrevet

Mye kcal er en ting, men det er i tillegg et høyt innhold av karbohydrater i slike pizzabunner, som gir en dårlig kombinasjon for vektreduksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Mye kcal er en ting, men det er i tillegg et høyt innhold av karbohydrater i slike pizzabunner, som gir en dårlig kombinasjon for vektreduksjon.

Det er veldig individuelt. Føler ts at hun går ned selv på relativt høyt karboinntak (slik jeg selv gjorde) så er ikke det noe problem.

Skrevet

Det er veldig individuelt. Føler ts at hun går ned selv på relativt høyt karboinntak (slik jeg selv gjorde) så er ikke det noe problem.

Det er sant, og har hun i tillegg gått godt på i fellet bør hun få i seg litt karbs :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel en to uker siden sist jeg spiste pizza, var også hjemmelaget da. Tenker at man må unne seg litt god mat i ukedagene og :) Ulempen dog er at jeg blir veldig oppblåst og mett, føler meg som regel ikke helt god i magen etterpå. Men det har kanskje noe med gjæret og melet å gjøre? Så sant jeg ikke går opp i vekt, skal jeg heller klare meg. Dog litt kjipt hvis dette fører til redusert vektnedgang :(

Skrevet

Det er sammensetningen av kalorier og karbohydrater jeg snakker om. Det finnes karbo-rike retter som har langt lavere kaloriinntak enn andre.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :) Kan jeg f.eks samle opp kaloriene? Altså dette pizzamåltiden blir 1200 kcal. Dersom jeg spiser frokost, pizzamiddagen for så et knekkebrød til kvelds, kommer jeg opp i ca 1600 kcal. Ligger vanligvis på 1300, men føler ikke 1600 kalorier er så veldig gale, eller er det? Og er det dumt å samle på denne måten?

Skrevet

For best mulig forbrenning og en velfungerende tarm bør man spise lite og ofte og fordele kaloriinntaket over flere porsjoner utover dagen. Om man ikke gjør det èn dag så er det ingen krise, men det er slik det bør være mesteparten av tiden.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :) Kan jeg f.eks samle opp kaloriene? Altså dette pizzamåltiden blir 1200 kcal. Dersom jeg spiser frokost, pizzamiddagen for så et knekkebrød til kvelds, kommer jeg opp i ca 1600 kcal. Ligger vanligvis på 1300, men føler ikke 1600 kalorier er så veldig gale, eller er det? Og er det dumt å samle på denne måten?

Funker nok fint det.

Skrevet

Jeg lager ekstremt tynn pizzabunn, nå lager jeg den bare på slump. Men bruker ikke mye mel da jeg lager bunn til en langpanne.

• 11 år senere...
Skrevet

Nesten som å vende på hvar krone i en budjett…. 1300 kcal er ikke nokk. Fleste må spise 1500++ 

Anonymkode: aa8bc...069

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nesten som å vende på hvar krone i en budjett…. 1300 kcal er ikke nokk. Fleste må spise 1500++ 

Du leter opp en 11 år gammel tråd for å svare dette?

Anonymkode: a6835...d8d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Serr? Jeg googlet og denne kom opp. Sitter ikke å leter hva faen

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men vet du hvor mye kcal hjemmelaget pizzabrød er per bit? Langpanne? Vetemel, gjær, vann og salt. Medium tykk bunn, ca 20 biter

Skrevet

Jeg elsker pizza, kan spise det flere ganger i uka. Men bruker lompe som pizzabunn, da sparer jeg masse kalorier.

Litt lettere ost, masse grønnsaker og ev. kylling/skinke, og babyleaf blanding på toppen. Kan tilogmed unne meg litt dressing eller lignende 😋 Bruker også alltid bare knuste tomater som saus i bunn. Færre kcal enn de ferdige pizzasausene.

Anonymkode: 953e1...a3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg elsker pizza, kan spise det flere ganger i uka. Men bruker lompe som pizzabunn, da sparer jeg masse kalorier.

Litt lettere ost, masse grønnsaker og ev. kylling/skinke, og babyleaf blanding på toppen. Kan tilogmed unne meg litt dressing eller lignende 😋 Bruker også alltid bare knuste tomater som saus i bunn. Færre kcal enn de ferdige pizzasausene.

Anonymkode: 953e1...a3a

Lompe eller tacobrød ewww 🤢 

Skrevet
On 8/9/2011 at 10:20 PM, 2shy said:

For best mulig forbrenning og en velfungerende tarm bør man spise lite og ofte og fordele kaloriinntaket over flere porsjoner utover dagen. Om man ikke gjør det èn dag så er det ingen krise, men det er slik det bør være mesteparten av tiden.

Dette er også individuelt - min kropp fungerer definitivt mest optimalt når jeg spiser ett eller maks to måltid til dagen, og faster resten av tiden. Da fungerer forbrenning, hormoner og tarm absolutt bedre enn alternativet du forespeiler. 

Vi er forskjellige ;)

Anonymkode: 64520...33f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...