Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt frustrert nå... Etter å ha prøvd ulike tuter og flasker - sukkervann på flaska, mating når hun er våken/trøtt/sulten/ikke så sulten - vil jenta mi fortsatt ikke spise fra flaska. Hun klarer det, og kan drikke littegrann, men så blir hun bare sint og lei og begynner å HYLE. Da er det bare pupp som gjelder.

Jeg vet at jeg ikke kan regne med mye "fri" når jeg ammer, men jeg kunne virkelig tenke meg et par timer for meg selv etterhvert. Problemet er at hun spiser såpass ofte (spesielt på kvelden), så det er vanskelig å vite når hun blir sulten igjen.

Derfor ønsker jeg tips fra dere som klarte å få babyen til å ta flaska til slutt - hva var det som fungerte? Må man bare vente til babyen blir eldre, eller hjelper det å øve?

Nå skal det sies at mammahjertet mitt ikke orker så mye skriking før jeg gir etter og legger henne til puppen. Da blir hun sååå fornøyd :rodmer: Vi har prøvd at pappaen gir også, men da skriker hun enda mer. Aner ikke om det er vits å høre på skrikingen og vente til hun blir enda mer sulten? Føler hun bare blir mer og mer hysterisk dess lenger vi prøver.

Blir veldig glad for råd!

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Har dessverre ingen råd til deg. Her tok han ikke flaske før han var godt over halvåret og fikk vann på. Ville faktisk ikke ha flaske med melk før jeg gav det til ham her en dag og nå er han snart 15 måneder ;)

Men etterhvert vil jo babyen legge seg tidligere sånn at det er mulig å komme seg ut etter leggetid :)

Skrevet

Her har vi nettopp fått det til :hoppendeglad:

Trikset her var å bruke tåtesmokk beregnet på eldre babyer. Jeg har selv sen utdrivning, men når melka først kommer så fosser den ut. Baby syntes det ble kjedelig at det kom så lite om gangen fra de mindre tuttene.

Men umulig å si om dette vil hjelpe for dere.

Du må veie opp hvor viktig det er for deg å få litt tid for deg selv mot hvor slitsomt det er å styre med å øve på flaske med en baby som ikke vil.

Jeg orket ikke å mase med det, syntes bare det ble styr og følelse av mislykkethet å "tvinge" flaske i munnen på en unge som ikke ville. Men nå som han nærmer seg fem måneder og det ikke er så lenge til jeg skal jobbe, så har vi prøvd mer intensivt, og plutselig gikk det.

Må også legge til at jeg mistenker at han ikke liker melk som har vært frossen og så tines i kjøleskapet. Han vil enten ha fersk melk, eller at den frosne melka hurtigtines i kokende vannbad.

Lykke til :)

Skrevet

Har prøvd smokk med både store og små hull, og ulike merker. Har til og med kjøpt en sånn dyr smokk som skal fungere som puppen (må lage vakuum for å få ut melka), men hun liker rett og slett ikke flaska... Hun er heller ikke særlig interessert i narresmokk, så det bruker vi ikke.

Må vel vurdere om det er verdt å stresse så mye med det, ja, etterhvert får hun sikkert mer faste tidspunkt for måltidene. Hun er jo så liten ennå. Men jeg tenker på hva vi skulle gjort hvis jeg hadde hatt for lite melk, f.eks, da måtte hun vel tatt flaske? Hva er det som gjør at de babyene som må ha tillegg alltid godtar flaska?

Håper nå fortsatt på mirakelråd fra dere erfarne :sjenert:

Skrevet

Min drikker fremdeles ikke melk fra flaske og han er 7 mnd. Men vann drikker han derimot masse av fra flasken, så jeg tror rett og slett han ikke liker smaken av melken. Han drikker, oppdager at det er melk og ikke vann og spytter ut igjen.. :sjenert:

Jeg ville ikke stresset med det om jeg var deg. Hun er 1 mnd og burde få puppen om det er det hun foretrekker.

Skrevet (endret)

Har du prøvd med vann eller MME på flasken? Kanskje hun mener at akkurat morsmelk skal komme fra puppen?

Edit: Så nå at du hadde prøvd sukkervann :sjenert:

Endret av chico
Skrevet

Har du prøvd med vann eller MME på flasken? Kanskje hun mener at akkurat morsmelk skal komme fra puppen?

Edit: Så nå at du hadde prøvd sukkervann :sjenert:

Hun drakk faktisk sukkervann fra flaska først, men da var hun ikke så sulten... Da vi prøvde trikset med å bytte fra sukkervannflaske til melkeflaske ville hun ikke ha noen av delene. :sukk:

Skrevet

Googler i vei, og ser at mange anbefaler tommee tippee-flasker. Noen av dere som har prøvd disse med hell? Har jo brukt mye penger på flasker allerede, men er like optimistisk for hver ny type jeg prøver :fnise:

Skrevet

Her funket mm på flaske helt til han var 2 mnd og fikk opptint melk på flaske, da ble det nekt.. Inntil vi ga mme i stede og det gikk helt fint! :) Jeg ville prøvd siden du sier dere prøvde sukkervann og at det gikk.

Skrevet (endret)

Det som funket her var å bruke tutt med stort nok hull. Prøvde lenge med 1-hulls-tuttene til Avent helt til jeg skjønte at det selvfølgelig ikke kom noen verdens ting ut av dem... Da var babyen 3 mnd, vel og merke. Siden jeg ikke hadde andre tutter tilgjengelig, stakk jeg et stort hull i en av tuttene, og det gjorde susen. Vips så skjønte babyen greia!

Edit: det er lite vits å prøve når babyen skriker, du risikerer bare at babyen forbinder flaska med vonde følelser... Prøv når babyen er våken og fornøyd.

Ellers synes jeg du er en smule utålmodig hvis babyen bare er 2 mnd :). Om 1-2 måneder er det stor sjanse for at det er litt rutiner på plass både med tanke på måltider på dagen, og leggetid om kvelden. Da min var 3 mnd satt jeg og ammet dagen lang, og fikk beskjed av helsesøster at vi fint kunne begynne å regulere babyen inn mot måltider hver 3. time. Mange begynner jo å legge seg til fornuftig tid også ved 3-4 måneder. Da er det lettere å slippe fra litt også, flaske eller ei.

Endret av lille katt
  • Liker 1
Skrevet

"Jeg er litt frustrert nå... Etter å ha prøvd ulike tuter og flasker - sukkervann på flaska, mating når hun er våken/trøtt/sulten/ikke så sulten - vil jenta mi fortsatt ikke spise fra flaska. Hun klarer det, og kan drikke littegrann, men så blir hun bare sint og lei og begynner å HYLE. Da er det bare pupp som gjelder."

Jeg kan ikke komme med noen tips, men ville bare si at det der var noe jeg kunne skrevet om min snuppe, bare at hun ville ikke ta puppen.. *sukk* Så hun er et fornøyd lite flaskebarn som har en mamma som fortsatt er litt lei seg for at amming gikk åt skogen. :-)

Skrevet

Googler i vei, og ser at mange anbefaler tommee tippee-flasker. Noen av dere som har prøvd disse med hell? Har jo brukt mye penger på flasker allerede, men er like optimistisk for hver ny type jeg prøver :fnise:

Den har jeg prøvd til snuppa, og det var den hun tok best til å begynne med. Nå skal det sies at hun har tatt de fleste flasker, men det var liksom den hun likte best. Nå er det MAM med antikolikk-ventil som er favoritten ;)

Hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde prøvd med MME :)

Skrevet

Vi hadde aldri prøvd å gitt henne flaske. MEn bestemte oss da hun var rundt 1mnd at vi ville på kino og ut å spise.

Sendte henne til farmor med flaske og en pakke mme, og var veldig spente på hvordan dette skulle gå. Det gikk supert!

Var kun jeg som kom hjem med melkesprent og måtte amme med en gang:p

Gjest Høne Pøne
Skrevet

Vi prøvde tommee tippee tut, og det var den hun likte aller best av dem vi prøvde. Den er formet som en pupp så det er kanskje lettere å lure de med den :)

Jeg ville prøvd om jeg var deg.

Skrevet

Takk for alle svar, da prøver jeg tommee tippee også. :) Er litt redd for at hun skal få mer magetrøbbel av MME, siden hun noen ganger sliter litt med luft... Men det kan jo hende vi prøver det. Både store og små hull i tutene er allerede prøvd.

Er kanskje litt utålmodig, men jeg presser jo ikke i henne flaska da. Er bare ute etter tips, siden det sikkert kan ta litt tid før vi får det til (hvis vi får det til). Det kan hende jeg skal begynne å jobbe deltid etterhvert, og da må vi i så fall finne en løsning på matingen.

Gjest Høne Pøne
Skrevet (endret)

lillemor her var også litt plaget med luft etter hun begynte å drikke av flaske.

Men jeg syns at tommee tippee flaskene var supre, ingen luft i magen. Med de andre flaskene vi hadde prøvd tidligere (mam, avent) så hørte man skikkelige surkle-lyder når hun drakk, noe som tydelig var luft som hun svelget. Med tomme tippee så hørte jeg nesten ingenting, og hun kunne ligge lenge å drikke uten å må ta pause for å få opp luften. noe vi måtte gjøre både når hun ammet og med annen type flaske.

det var lettere å lure min baby ihvertfall, med wide-neck flasker.

Så jeg anbefaler den ja.

gode å holde i er de også, når hun blir større og vil gjøre alt selv hehe :)

Endret av Høne Pøne
Skrevet

Jeg kan ikke komme med noen tips, men ville bare si at det der var noe jeg kunne skrevet om min snuppe, bare at hun ville ikke ta puppen.. *sukk* Så hun er et fornøyd lite flaskebarn som har en mamma som fortsatt er litt lei seg for at amming gikk åt skogen. :-)

Huff, ikke greit... Er selvsagt veldig glad for at det er puppen som er favoritten her. :)

I dag drakk hun litt fra flaske :hoppendeglad: Pumpet 30-40 ml og hun fikk i seg nesten alt. Fortsatt et stykke igjen til å spise et fullt måltid, men det går i alle fall framover! Dessverre kom det mye luft med melka, så hun ble litt urolig etterpå.

lillemor her var også litt plaget med luft etter hun begynte å drikke av flaske.

Men jeg syns at tommee tippee flaskene var supre, ingen luft i magen. Med de andre flaskene vi hadde prøvd tidligere (mam, avent) så hørte man skikkelige surkle-lyder når hun drakk, noe som tydelig var luft som hun svelget. Med tomme tippee så hørte jeg nesten ingenting, og hun kunne ligge lenge å drikke uten å må ta pause for å få opp luften. noe vi måtte gjøre både når hun ammet og med annen type flaske.

det var lettere å lure min baby ihvertfall, med wide-neck flasker.

Så jeg anbefaler den ja.

gode å holde i er de også, når hun blir større og vil gjøre alt selv hehe :)

Da gleder jeg med til å prøve dette merket!

Skrevet

Har ikke lest gjennom alle rådene altså, håper ikke jeg repeterer noen:

Har du/dere prøvd kopp? Sprøyte? Skje?

Vær rolig selv, merker babyen frustrasjonen så smitter det fort som fy :fnise:

Men det er bra dere prøver å venne babyen til flaske, men det er litt tidlig enda så gi det good tid. Vent noen dager igjen før man prøver nytt, kan være lille baby blir forvirret også. Dette løser seg nok, og hvis ikke så går det nok bra det også på et vis=)

Prøv å la pappaen være den eneste, mens du "gjemmer" deg litt, kanskje babyen lukter pupp? Samtidig, hvis babyen kun godkjenner deg som mat, så er det kanskje like langt hvis det er kun du som får gi flaske :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Må bare oppdatere litt, for nå tar hun flaska som bare det! :nigo: Tommee tippee ble redningen - merket med én gang at hun likte den bedre enn de andre. Etter litt forsiktig tilvenning spiser hun nå gjerne et helt måltid fra flaske. Takk for alle råd!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...