Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Linnea 5
Skrevet

Jeg gikk ut at videregående skole i år med et snitt på 3,6. Jeg er helt ok fornøyd siden jeg har slitt en del på skolen de siste årene. Jeg er helt fersk når det gjelder studier og karriere osv. jeg vet veldig lite om hvordan ting fungerer, og jeg synes det er vanskelig å finne nok informasjon som er lett å forstå på internett. Jeg har pratet med en veileder på den gamle skolen min, men han visste mindre enn meg, så det var lite til hjelp! Derfor spør jeg om det er noen her som kanskje kan hjelpe meg litt i tankefasen om hva jeg skal studere og hvilke fag jeg har sjangs på.

1. Drømmen min er å bli psykolog. Jeg skjønner at jeg har for dårlig snitt til å oppfylle drømmen min. Men har jeg en mulighet for å komme inn på Psykologistudiene hvis jeg velger å utdanne meg som barnepsykolog isteden for å gå hele veien og få tittelen som psykolog?

Jeg har noen andre alternativer også:

2. Kunne gjerne tenkt meg å jobbe innen politiet, men har jeg sjangs til å komme inn på politihøyskolen med et snitt på 3,6? Jeg fikk 3 og 4 i norskfagene.

3. Jeg kan også tenke meg å jobbe som flyvertinne, kan jeg komme inn med et snitt på 3,6 og en høyde på 1.64?

4. Jeg er også åpen for barnehagetante og lærer. Dette er det siste jeg ville valgt i forhold til de punktene over her. Men det er vel mulig å jobbe i barnehage eller som lærer med snittet mitt på 3,6? Fikk 3 i matte.

Hvilke muligheter over her har jeg sjangs på? Hva burde jeg se nærmere på? På forhånd takk for all hjelp :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En barnepsykolog er en videreutdanning som psykolog, så du må først må bli psykolog.

Jeg vet ikke hva snittet på politihøyskolen er nå, men det er sikkert ikke så vanskelig å finne ut av. De har i tillegg til karakterene også fysiske krav som må oppfylles. Det står om det på sidene deres.

Flyvertinne er bare kurs. Ikke noen spesifikk utdanning.

Lærer eller førskolelærer er en mulighet, se på samordnaopptak sine sider hva kravene var i år. Det er forskjellig på de forskjellige skolene. Alt avhengig hvor populært det er.

AnonymBruker
Skrevet

Vet du? Ved flere universitet i landet som tilbyr profesjonsstudium i psykologi, er opptakskravene basert på karakterer fra et obligatorisk årsstudium/grunnfag i psykologi. Blant annet i Tromsø. I tillegg er det mange studieplasser på årsenhetene. Så hvis du kommer inn på et årsstudium, og jobber ræva av deg, kan du faktisk komme inne på profesjonsstudiumet i psykologi :) Det bør nevnes at du som regel må ha toppkarakterer fra årsstudiumet, derfor er det også mange som bruker både 2 og 3 år for å komme seg inn. Men hvis det er noe man vil, må man jobbe for det, og belønninga blir jo at man har klart å følge drømmen sin.

Å komme deg inn på førskolelærer, tror jeg du har mulighet til. Men er du interessert i å arbeide med og oppdra barn?

Læreryrket vil jeg ikke anbefale hvis det er så langt ned på listen din. Det er et krevende yrke, som krever mye motivasjon.

Politihøgskolen vet jeg ikke mye om annet enn at, JA, det er vanskelig å komme seg inn. Det stilles både faglige og fysiske krav. Mange søker år etter år før de kommer seg inn. Men er det noe du vil, er det ikke umulig. Hva med ett år i forsvaret?

Flyvertinne vet jeg ikke noe om.

Ellers kan du jo ta opp fag fra vgs for å forbedre snittet ditt. Er det en mulighet? Enten som privatist, eller ved privatskole (det er dyrt, rundt 10 000 kr per fag).

Så har du jo også tilleggspoengene du får når du søker hos samordna opptak. Fra det året du fyller 20 år får du 2 alderspoeng, maks 8 poeng tilsammen. Har du fra 30-59 stp innen høyere utdanning - ett tilleggspoeng, 60 stp - 2 tilleggspoeng. Disse ekstrapoengene dine regnes med i skolepoengene dine. Merk: har du tjent opp ekstra poeng, og er over 21 år, regnes du som en søker i ordinærkvoten. Søkere under 21 år (er vel til og med det året man fyller 21), er du en primærsøker. Forskjellen er at søkerne i ordinærkvoten er forbedret snittet sitt ved å ta opp fag fra vgs, og samlet seg tilleggspoeng, derfor er snittet for disse søkerne høyere enn for primærsøkerne som har et "urørt" vitnemål.

Ta kontakt med en studieveileder på en studieplass i nærheten av deg. Evt reis til det universitetet du vil studere på, og snakk med noen der.

Lykke til :)

Gjest shirleys-secret
Skrevet

Da jeg var på utdanningsmesse sa politiet der at det var lettest å komme inn på politiutdanning i Bodø. Om jeg ikke husker helt feil tror jeg man trengte minst 3.8 i snitt. Du kan jo melde deg opp som privatist for å forbedre noen fag for å forhøye snittet ditt?

Som flyvertinne må du gå igjennom noen intervjuer osv før du får lov å bli med på kursene. Det er tydeligvis ganske vanskelig å komme igjennom intervjuene.

Skrevet

Når det gjelder psykologyrket er den eneste måten å bli psykolog på å fullføre et profesjonsstudium, som i de fleste steder i landet har blitt omgjort til integrerte masterprogram, men det er samme greia. Det er sant at UiT har ordningen med årsenhet og inntak på profesjon etter resultater på årsenheten. Uansett er det sånn at når alle plassene på årsenheten er fylt eliminerer man studiesøkere etter karaktersnitt fra vgs. Det sies forresten at UiT skal endre opptaksreglene og kravene for psykologi fra neste høst(?), og da er det vel snakk om at også her skal det bli inntak rett fra vgs og inn på psykologi integrert masterprogram. Da kan du på ingen måte komme deg inn med bare 3,6 i snitt.

Det eneste du kan gjøre er å prøve å søke deg inn på psykologi bachelor hvis psykologifeltet interesserer deg. Det kvalifiserer deg ikke til å bli psykolog etter endt studie, men du kan arbeide med psykologi på andre måter.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt opp fag og prøvd å forbedre vitnemålet hvis jeg var deg. Da har du tid til å tenke deg mer om i forhold til hva du vil bli, samt at du har større sjanse til å komme inn på det du vil. Du er ung, du har god tid :)

Skrevet

Jeg synes ikke lærer er noe man skal bli sånn i forbifarten fordi andre muligheter var uoppnåelige eller ikke passet. Er du i god fysisk form og motivert synes jeg du skal søke Politihøgskolen. Og ja, barnepsykolog er selvsagt ikke noe man kan bli FØR man er 'vanlig psykolog', på samme måte som at man ikke kan bli kirurg fordi man ikke kom inn på medisinstudiene. :)

Skrevet (endret)

Når det gjelder psykologyrket er den eneste måten å bli psykolog på å fullføre et profesjonsstudium, som i de fleste steder i landet har blitt omgjort til integrerte masterprogram, men det er samme greia. Det er sant at UiT har ordningen med årsenhet og inntak på profesjon etter resultater på årsenheten. Uansett er det sånn at når alle plassene på årsenheten er fylt eliminerer man studiesøkere etter karaktersnitt fra vgs. Det sies forresten at UiT skal endre opptaksreglene og kravene for psykologi fra neste høst(?), og da er det vel snakk om at også her skal det bli inntak rett fra vgs og inn på psykologi integrert masterprogram. Da kan du på ingen måte komme deg inn med bare 3,6 i snitt.

Det eneste du kan gjøre er å prøve å søke deg inn på psykologi bachelor hvis psykologifeltet interesserer deg. Det kvalifiserer deg ikke til å bli psykolog etter endt studie, men du kan arbeide med psykologi på andre måter.

Det stemmer :jepp: Siste sjans til å komme inn på grunnlag av profesjonsstudium er visst neste år, om jeg ikke husker helt feil.

Politihøsskolen er vanskelig å komme inn på, både mtp karaktersnitt, også er det ganske harde fysiske opptaksprøver. Et år i forsvaret kan være en god kickstart for å komme inn :)

Endret av Envy
Skrevet

Når det gjelder psykologyrket er den eneste måten å bli psykolog på å fullføre et profesjonsstudium, som i de fleste steder i landet har blitt omgjort til integrerte masterprogram, men det er samme greia.

Må bare pirke litt... Psykologstudiet er ikke gjort om til integrerte masterprogram, programmet fører fortsatt til graden cand.psychol, ikke mastergrad. Men i Oslo og Trondheim, samt Tromsø om 1 år til, er det er 6-årig integrert løp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...