Gå til innhold

Kan yoghurt egentlig bli for gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma har alltid sagt at yoghurt holder seg mange mnd etter den har gått ut på dato, iogmed at den allerede er sur og at det ikke kan skje så mye mer med "melka". (Jeg vet at mange vil sikkert være uenige i det men for å forsvare henne: hun har aldri blitt syk av å spise "gammel" yoghurt.)

Mamma er nå utenlands, og jeg har fått lov til å spise det jeg kom over i huset - og det inkluderer et par yoghurter som jeg har siklet etter i evigheter.

De gikk ut på dato 24. Juni, (i år,), og er altså 1,5 mnd for gammel - egentlig. Lokket var ikke oppblåst, og de har stått i kjøleskapet hele tiden. Jeg åpnet den ene, og den så fin ut. Den lukter helt grei også. Jeg smakte på den og den smaker også helt greit.

Men så har jeg en liten hypokonder i meg som forteller meg at jeg ikke skal spise den, da jeg kan bli syk. Så hva tror dere? Kan den være for gammel, selv om den virker helt grei? Vil ikke bli syk. Men samtidig hater jeg å kaste mat. :frown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser, lukter og smaker det greit, er det vel ingenting i veien for at du kan spise det? Om det virkelig er for gammelt får det bare litt fart på magen din og det er vel en av tingene yoghurt skal være bra for, så... En vinn-vinn-situasjon i mine øyne. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

unnskyld at jeg er nysgjerrig, men hva slags yoghurt er så spennende at man sikler etter den i evigheter? :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! :)

Anonym, yoghurten er kanskje ikke så spesiell; Nyt fra Tine. Men iogmed at det var mamma sin, fikk jeg ikke røre - bare se. :sjenert:

Skrevet

Du merker fort hvis de er dårlige, hvis de ser greie ut og lukter greit burde det ikke være noe problem. Jeg har opplevd at yoghurt som akkurat har gått ut på dato har vært muggen, men da har det nok vært skade på emballasjen (uten at jeg oppdaget det).

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg har aldri opplevd at yoghurten er for gammel selvom datoen sier så...

nyt å kos deg ;)

Skrevet

Når den ser, lukter og smaker bra så er den nok bra.

Om lokket er blåst seg opp ville ikke jeg spist den, da er den i mine øyne for gammel. Jeg har opplevd at det har kommet mugg i yoghurten som ikke har vært åpnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...