Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått inntrykk av at det er fy-fy å snike på kjærestens mobiltelefon, facebook osv. Både av min mor, dette forumet, venninner og familiemedlemmer. Virken som om ingen gjør dette, fordi det blir sett på som for privat og noe man ikke skal dele med sin kjære.

Jeg og kjæresten har et veldig åpent forhold hvor ingen holder noen ting skjult, og helt siden vi ble sammen har vi sett på hverandres mobiler osv. Ikke for snikingens skyld (vi stoler fullt og helt på hverandre), men .. Tja, jeg vet faktisk ikke hvorfor. Sitter jeg og kjeder meg en kveld, kan jeg godt ta opp mobilen hans for å titte på bildene hans, som til nå kun har vært underholdende.

Spørsmålet mitt er altså; hvorfor holder dere den delen av privatlivet dere skjult for kjæresten? :jepp:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vettu, det samme lurer jeg på.. Jeg brukte å snike på typens mobil før, og han ble DRITSUR og sa at det var for privat osv, så nå har han passord på tlf da..

Jeg føler at den personen som nekter sin kjæreste å se på evnt tlf, pc har noe å skjule..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer selv om spørsmålet ditt ikke er rettet mot meg, fordi jeg har et forhold hvor vi har samme forhold til mobiler og PCer som du har i ditt forhold.

Siden dag 1 har jeg ikke sett noe galt i at han fikk titte på min mobil, rett og slett fordi grunnen til at han gjorde det aldri var at han ikke stolte på meg. Hadde han ikke stolt på meg, hadde jeg nok latt han gjøre det da også, hvis det kunne være med på å få han til å forstå at han hadde ingen grunn til å ikke stole på meg.

For vår del, så innebærer ordet "privatliv" for oss, oss. Altså, jeg deler mitt privatliv med samboeren min, og han deler sitt privatliv med meg. Men det er viktig å vite at dette har vi vært enige om, og det er ikke sånn at den ene tvinger den andre til å gjøre det.

Jeg tenker at hvis jeg skal dele livet mitt, senga mi, pengene mine med en person, så foretrekker jeg å dele ALT med denne personen. Og det gjør jeg.

Skrevet

Hvis han spør om å få se så skal han vel få lov uansett om det er mail, facebook eller telefon selv om jeg ikke ser helt underholdningsverdien. Men jeg aksepterer ikke at det blir gjort uten at jeg er oppmerksom på det. Hvorfor? Hva om jeg har skrevet en mld til venninna mi om hva har får i bursdagsgave etc

• Liker 1
Skrevet

Eneste jeg kan komme på er at en venn forteller deg noe i fortrolighet. Sånn ellers ser jeg ingen grunn til at det skal være så forbaska mye hemmelighets-kremmeri rundt dette med tlf/FB..

Skrevet

Når jeg sender venner sms, meldinger på fb ovs, er det ment for mottager, ikke for mottagers partner. Mulig venninnen min ikke skjuler noe for samboeren sin, men det betyr ikke at at jeg synes det er greit at alt jeg forteller henne også havner hos ham. Det handler om å respektere privatlivet også til de man kommuniserer med.

Mobilen, mailen og fb-kontoen min er min private, ikke noe jeg vil at andre skal lese. Det er ikke alt som er for andres øyne, uten at det betyr at jeg har noe suspekt jeg må skjule.

• Liker 1
Skrevet

Jeg svarer selv om spørsmålet ditt ikke er rettet mot meg, fordi jeg har et forhold hvor vi har samme forhold til mobiler og PCer som du har i ditt forhold.

Siden dag 1 har jeg ikke sett noe galt i at han fikk titte på min mobil, rett og slett fordi grunnen til at han gjorde det aldri var at han ikke stolte på meg. Hadde han ikke stolt på meg, hadde jeg nok latt han gjøre det da også, hvis det kunne være med på å få han til å forstå at han hadde ingen grunn til å ikke stole på meg.

For vår del, så innebærer ordet "privatliv" for oss, oss. Altså, jeg deler mitt privatliv med samboeren min, og han deler sitt privatliv med meg. Men det er viktig å vite at dette har vi vært enige om, og det er ikke sånn at den ene tvinger den andre til å gjøre det.

Jeg tenker at hvis jeg skal dele livet mitt, senga mi, pengene mine med en person, så foretrekker jeg å dele ALT med denne personen. Og det gjør jeg.

Akkurat det samme ligger i mine tanker! Føler det er helt riktig at når man først har bestemt seg for å leve sammen, så deler man ALT. Min mobil er hans mobil, min pc er hans pc osv :jepp:

Og selv om vi som sagt stoler på hverandre, gir det jo en ekstra trygghet å vite at jeg når som helst kan sjekke mobilen hans hvis jeg plutselig en dag skulle bli mistenkelig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ang. meldinger venninner o.l. eventuelt kunne sende meg på mobil/mail som "ikke var ment for hans øyne": Jeg tenker som så (og har gjort mine venner inneforstått med) at meldinger av dypt personlig karakter kommer jeg aldri til å dele med dem via elektroniske hjelpemidler, og jeg håper at de unngår å gjøre det samme til meg. Rett og slett fordi en mobil lett kan havne i feil hender, uten at det nødvendigvis er en nysgjerrig samboer sine hender. Man kan miste en telefon, e-posten kan bli hacka... slike meldinger er det tryggest å dele ansikt til ansikt. Derfor har i hvertfall ikke jeg det problemet å tenke på hvis samboeren min titter på telefonen min (han ser sjelden, muligens aldri på meldingene mine uansett).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt "snike" på mobilen til mannen, lese mail og meldinger fra familie o.l. Sist vi var ute og kjørte bil satt han og skrev meldinger til en felles venn fra min mobil. Så lenge det er greit for begge parter ser jeg ikke noe galt i det.

• Liker 1
Skrevet

Og selv om vi som sagt stoler på hverandre, gir det jo en ekstra trygghet å vite at jeg når som helst kan sjekke mobilen hans hvis jeg plutselig en dag skulle bli mistenkelig!

Og det syntes du gir trygghet i forholdet? Er vel helt motsatt, for jeg syntes det er et tegn på uttrygghet dersom man må sjekke partnerens mobil.

Og så er det vel også slik at de som er utro heller ikke er like åpne lenger hvis de faktisk har vært utro, så man man merker jo at noe kanskje har skjedd dersom man plutselig uten forvarsel blir veldig privat i forhold til pc og mobil dersom man ikke har vært det før.

Dessuten er det jo lett å slette meldinger for å skjule utroskap.

Skrevet

Og det syntes du gir trygghet i forholdet? Er vel helt motsatt, for jeg syntes det er et tegn på uttrygghet dersom man må sjekke partnerens mobil.

Og så er det vel også slik at de som er utro heller ikke er like åpne lenger hvis de faktisk har vært utro, så man man merker jo at noe kanskje har skjedd dersom man plutselig uten forvarsel blir veldig privat i forhold til pc og mobil dersom man ikke har vært det før.

Dessuten er det jo lett å slette meldinger for å skjule utroskap.

Legg merke til at jeg sa HVIS jeg en dag skulle bli mistenkelig.

Gjest regine
Skrevet

Vettu, det samme lurer jeg på.. Jeg brukte å snike på typens mobil før, og han ble DRITSUR og sa at det var for privat osv, så nå har han passord på tlf da..

Jeg føler at den personen som nekter sin kjæreste å se på evnt tlf, pc har noe å skjule..

Dette er bare tull og er faktisk en hersketeknikk. "jasså - jeg får ikke se mobil/pc whatever - ja da MÅ du ha noe å skjule" = man presser den andre til å "vise fram" sine ting.

Både meldigner og mailer ER private - og angår kun mottaker. Dette er nøyaktig det samme som brev - og jeg vet ikke om du ville synes det var greit at kjæresten din åpenet all posten din?

Akkurat det samme ligger i mine tanker! Føler det er helt riktig at når man først har bestemt seg for å leve sammen, så deler man ALT. Min mobil er hans mobil, min pc er hans pc osv :jepp:

Ja - jeg vil leve sammen med og dele livet mitt med mannen min. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke fortsatt er MEG - med mine venner og bekjente og ting jeg vil ha for meg selv.

Jeg stoler på mannen min og vice versa. Ingen av oss har behov for å snoke på den andres elektroniske medium, like lite som vi har behov for å lese hverandres private post.

Elektroniske medium gir uante muligheter ifht. utroskap og annet tull. Men det betyr ikke at kjæresten uansett har rett til å "se" mine private ting. Jeg hadde aldri akseptert at kjæresten insisterte på å ha full tilgang til mine elektroniske konti, et menneske med den typen kontrollbehov vil jeg ikke ha i livet mitt! Ikke fordi jeg har noe å skjule - men fordi jeg har rett på privatliv.

Og de som sier at "Jamen, jeg har ingenting å skjule" - da mener du vel og at det er greit med f.eks. statlig overvåking - for du har jo ingenting å skjule......

• Liker 1
Skrevet

Venninnene mine er heldigvis veldig forståelsesfulle og uten hemninger: de bryr seg faktisk ikke om at jeg deler deres hemmeligheter med kjæresten min, for de vet at det forblir mellom oss og at kjæresten min aldri i verden hadde funnet på å ødelegge for venninnene mine uansett.

• Liker 1
Skrevet

Ang. meldinger venninner o.l. eventuelt kunne sende meg på mobil/mail som "ikke var ment for hans øyne": Jeg tenker som så (og har gjort mine venner inneforstått med) at meldinger av dypt personlig karakter kommer jeg aldri til å dele med dem via elektroniske hjelpemidler, og jeg håper at de unngår å gjøre det samme til meg. Rett og slett fordi en mobil lett kan havne i feil hender, uten at det nødvendigvis er en nysgjerrig samboer sine hender. Man kan miste en telefon, e-posten kan bli hacka... slike meldinger er det tryggest å dele ansikt til ansikt. Derfor har i hvertfall ikke jeg det problemet å tenke på hvis samboeren min titter på telefonen min (han ser sjelden, muligens aldri på meldingene mine uansett).

Det trenger ikke være ting av "dypt personlig karakter" som det er krise at havner i andres hender. Det er tusen småting som det er helt naturlig å dele med nære venner, men som jeg ville synes det var ubehagelig at andre jeg knapt kjente fikk lese/høre uten min vitende. Selv om en venninne får seg partner, er det forsatt hun jeg er venn med, ikke den nye opphøyde enheten Paret, og jeg forventer at hun respekterer min tillit og privatliv på samme måte som før.

Gjest regine
Skrevet

Venninnene mine er heldigvis veldig forståelsesfulle og uten hemninger: de bryr seg faktisk ikke om at jeg deler deres hemmeligheter med kjæresten min, for de vet at det forblir mellom oss og at kjæresten min aldri i verden hadde funnet på å ødelegge for venninnene mine uansett.

Unnskyld at jeg sier det - men dette er ufattelig naivt. Jeg skjønner at det er utenkelig for deg at det blir slutt mellom deg og kjæresten - men hva hvis det likevel skjer? Så sitter han der og "vet" ting om dine veninner som muligens ikke er så greit likevel..... Og hvordan vet du at han ikek forteller det videre - du er jo ikke garantert det.

En annen sak: Jeg hadde aldri i verden fortalt ting til en veninne i fortrolighet når jeg visste at hun fortatle det videre til kjæresten. Da hadde jeg ikke regnet henne som en god veninne lengre, enkelt og greit. Fortrolighet betyr nettopp det - at det ikke utbasuneres til hele verden.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld at jeg sier det - men dette er ufattelig naivt. Jeg skjønner at det er utenkelig for deg at det blir slutt mellom deg og kjæresten - men hva hvis det likevel skjer? Så sitter han der og "vet" ting om dine veninner som muligens ikke er så greit likevel..... Og hvordan vet du at han ikek forteller det videre - du er jo ikke garantert det.

En annen sak: Jeg hadde aldri i verden fortalt ting til en veninne i fortrolighet når jeg visste at hun fortatle det videre til kjæresten. Da hadde jeg ikke regnet henne som en god veninne lengre, enkelt og greit. Fortrolighet betyr nettopp det - at det ikke utbasuneres til hele verden.

Jeg sier da ikke at jeg og kjæresten skal være sammen for alltid? Men han er såpass saklig at han ikke flyr rundt og forteller andre folk om mine venninners hemmeligheter? Vi har slått opp før, og selv om han hadde nok av grunner til å "hevne" seg mot meg og ødelegge for meg, valgte han heller å ignorere hele situasjonen. Tro meg, jeg kjenner han godt nok til å vite at han ikke hadde valgt slike barnslige måter å ha være ekkel på.

Skrevet

Har fått inntrykk av at det er fy-fy å snike på kjærestens mobiltelefon, facebook osv. Både av min mor, dette forumet, venninner og familiemedlemmer. Virken som om ingen gjør dette, fordi det blir sett på som for privat og noe man ikke skal dele med sin kjære.

Jeg og kjæresten har et veldig åpent forhold hvor ingen holder noen ting skjult, og helt siden vi ble sammen har vi sett på hverandres mobiler osv. Ikke for snikingens skyld (vi stoler fullt og helt på hverandre), men .. Tja, jeg vet faktisk ikke hvorfor. Sitter jeg og kjeder meg en kveld, kan jeg godt ta opp mobilen hans for å titte på bildene hans, som til nå kun har vært underholdende.

Spørsmålet mitt er altså; hvorfor holder dere den delen av privatlivet dere skjult for kjæresten? :jepp:

Jeg skjønner ikke det jeg heller. Har fått så mye kjeft av folk her inne pga at jeg ikke synes det er noe galt i det. Jeg og kjæresten er også sånn. Bryr meg ikke i det hele tatt om han snoker litt på mobilen min,eller omvendt, har absolutt ingenting å skjule. Men folk her inne klikker jo i vinkel.. skjønner ikke jeg :s

Skrevet

Jeg skjønner ikke det jeg heller. Har fått så mye kjeft av folk her inne pga at jeg ikke synes det er noe galt i det. Jeg og kjæresten er også sånn. Bryr meg ikke i det hele tatt om han snoker litt på mobilen min,eller omvendt, har absolutt ingenting å skjule. Men folk her inne klikker jo i vinkel.. skjønner ikke jeg :s

Haha, ja. Og selv om noen ikke har det slik i sine forhold, må de da kunne godta at andre velger å ha det sånn..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sniker på hans haha... vet ikke helt hvorfor selv. Først så drev han bare å viste meg hysterisk teite meldinger han drev å fikk fra eksen en periode... også hadde han så kule spill på mobilen... å titter jeg litt på bilder og, om jeg kjeder meg.

Har lest meldingene hans og :P Ikke fordi jeg ikke stoler på han, men bare sånn.... kjeder meg. Kan bare spørre om å få mobilen hans, så får jeg låne den :P

Han har ikke noe interesse av å drive på min da... men den mobilen er eldgammel uansett, og ikke så mye spennende der.

Jeg gidder ikke være sammen med noen jeg ikke kan stole på, og som ikke kan stole på meg. Mobilen min kan fint ligge på nattbordet om han er alene på rommet...

Gjest regine
Skrevet

Haha, ja. Og selv om noen ikke har det slik i sine forhold, må de da kunne godta at andre velger å ha det sånn..

For all del - snik og snok så mye du vil på kjærestens mobil etc., men prøv å forstå at dette har en prinsipiell side som faktisk går utover din nesetipp.

Dersom du på prinsipielt grunnlag mener det er helt ok å overvåke andre - da mener du også at det er ok at staten overvårker deg? Uten at du nødvendigvis vet det - for "jeg har jo ingenting å skjule".

Jeg mener ikke at det er greit - og det er faktisk ganske strenge regler for sånt i Norge. På akkurat samme måten som at privat post er nettopp det - privat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...