Gå til innhold

På hvilken finger?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Jeg synes folk kan ha ring akkurat der de vil, har selv flere venner som har den på venstre, og de har ulike grunner til det (eks at de er gift med utlendinger)..

og som sagt.. mange grunner er helt forståelige

Men man trenger jo ingen grunn, for som Tex sier; det skader da ingen..

er forsåvidt i prinsippet enig.. men det skader jo selve tradisjonen.. og det synes jeg er veldig synd i seg selv

Men jeg synes mange unge nordmenn begynner å bli så historieløse, med en holdning om at alt i Norge er så jævla dust og gammeldags i forhold til i andre land. Det provoserer meg.

nemmelig!!!!! :enig:

Fortsetter under...

Men jeg synes mange unge nordmenn begynner å bli så historieløse, med en holdning om at alt i Norge er så jævla dust og gammeldags i forhold til i andre land. Det provoserer meg.

Vet ikke om det er meg du sikter til - men det eneste jeg har sagt jeg synes er bakvendt er dette med ringfingeren.

Og jeg er helt enig med deg om at vi bør holde oss til våre norske tradisjoner - synes det er ganske tragisk med at alt blir så amerikanisert.

Uansett - jeg er ferdig med denne diskusjonen nå. :D

Gjest Anonymous
Vet ikke om det er meg du sikter til - men det eneste jeg har sagt jeg synes er bakvendt er dette med ringfingeren.

en ting her og en ting der..

Og jeg er helt enig med deg om at vi bør holde oss til våre norske tradisjoner - synes det er ganske tragisk med at alt blir så amerikanisert.

og..? er det ikke nettopp det du ikke gjør? du velger jo den ikke norske tradisjonen (du sier jo at du ville valgt det uansett utenlandsk partner)

Uansett - jeg er ferdig med denne diskusjonen nå.  :D

ok.. ha det bra... (jeg fortsetter.. for dette bryr meg virkelig!)

Slik jeg har forstått det bruker man (i følge norsk tradisjon) å ha forlovelsesring på venstre og giftering på høyre. Helt motsatt av mange andre land, ja. Ettersom vi forlovet oss mens vi bodde i Frankrike satte vi forlovelsesringen på høyre hånd, og kommer til å fortsette å ha den der når den blir giftering (og følger norsk tradisjon der). Vi syntes det var hyggelig å markere at vi forlovet oss i utlandet ved å ha ringen på "feil" finger.

Gjest Anonymous
Slik jeg har forstått det bruker man (i følge norsk tradisjon) å ha forlovelsesring på venstre og giftering på høyre.

nope!

man har ringen på høyre hånd hele tiden..

i følge norsk tradisjon altså..

så "planen" deres om å være "unorske" falt nok i grus.. ;)

Vi skal ha samme ring som både forlovelsesring og giftering. Ringfingrene mine på høyre og venstre hånd er i litt forskjellig størrelse (ikke sånn at det syntes...) Siden vi ønsker å følge den norske tradisjonen ved å ha gifteringen på høyre hånd, må vi derfor også ha forlovelsesringen på høyre hånd. Jeg får nemlig ikke ringen på den venstre hånden...

Annonse

Vi har fo9rlovelsesringene på høyre hånd og når vi får gifteringer i tillegg setter han den på samme finger som forlovelsesringene. Vi skal passe på at de passer sammen og jeg setter forlovelsesringen på venstre ringfinger, mens jeg setter gifteringen på høyre hånd! :-) Gleder meg til å ha to ringer!

Jeg klarer liksom ikke å holde meg unna denne tradisjonsdiskusjonen heller. Jeg synes det er direkte trist at så mange dumper gamle, velbrukte tradisjoner fordi de liksom er "bondete", og "gammeldagse". De vil ha nye "trendy" tradisjoner ( :o Trodde liksom poenget med tradisjoner var at de ikke skal være nye, jeg!) og stjeløer tradisjoner fra utlandet og erstatter de gamle med de nye. Slikt gjør meg trist fordi det i tillegg til den stadige ødeleggelsen av det norske språket gjør at noe av folkesjelen, noe av "det norske" forsvinner. Jeg har marerittaktige bilder i hodet mitt av en verden der alle snakker amerikansk og ingen setter ut grøt til nissen fordi det "bondete".

Når det er sagt må jo folk velge selv. Jeg kan jo ikke velge for andre og bestemme hva andre skal gjøre, men du verden det er trist med et historieløst Norge.

Jeg har alliansering som forlovelsesring, og har den på høyrehånden.

Når jeg gifter meg kommer jeg til å sette den på venstre hånd og ha gifteringen på høyre. Vet ikke om det er det som er "riktig" å gjøre, men det er det som passer best for meg ! :D

Gjest Anonymous
Hva med allianseringen?  Høyre/venstre/akkurat det samme?

det er vel ikke typen ring som betyr hvor du har det, det er hva den betyr for deg..

dersom det "bare" er en vanlig ring som du går med av ulike årsaker, så har du den hvor du vil, men er den en forlovelsesring, så går den på høyre hånd :)

Og nå blir jeg provosert - først er det bakvendt og dust med norske tradisjoner, utenlandske er mye bedre. MEN hvis det utenlandske er amerikansk, så er det enda mer dust enn det norske.. Kan du ikke bestemme deg? Ivertfall enten norsk eller utenlandsk, uten å dele opp enda mer?? For søren flate, amerikanisering er noe mye større og viktigere å ha holdninger til enn hvilken finger ringer settes på (noe som dagens amerikaneres forfedre har tatt med seg fra europa..). Ivertfall kan du begrense deg til norsk/høyre vs. utenlands/venstre. Takk.

(jeg blir så provosert av usaklig USA-hets. Det er da nok å være negativ til om man ikke skal finne på ting.. og man kan gjerne være såpass nyansert at man er positiv til det som er bra også!)

Puh, god utblåsning. Jeg vet ikke om jeg skal ha giftering på høyre eller venstre enda, så jeg letet etter gode argumenter i denne tråden. Mannen er amerikaner (overraskelse..) men han synes høyre er greit også. Jeg vet at jeg helst vil ha både forlovelsesring og giftering, og de skal være på hver sin hånd ivertfall. Så det blir vel forlovelse på venstre. Vi har også diskutert et kjappt bytte på flyet når vi skifter kontinent og ringfingerkontekst :ler:

Annonse

(jeg blir så provosert av usaklig USA-hets. Det er da nok å være negativ til om man ikke skal finne på ting.. og man kan gjerne være såpass nyansert at man er positiv til det som er bra også!)

Det er da en kjent sak at Norge er et av de mest amerikaniserte landene utenfor Amerika. Har ikke noe med hets å gjøre.

Gjest Anonymous

Det er da en kjent sak at Norge er et av de mest amerikaniserte landene utenfor Amerika. Har ikke noe med hets å gjøre.

helt enig!!

amerikanisering er noe som opptar meg.. som et problem for norsk kultur..

det er ikke dermed sagt at jeg har noe i mot amerikansk kultur.. (i USA), bare at nordmenn er så uselvstednige at de "dilter" etter den..

Det blir hets når hun går fra å være overstrømmende positiv til den utenlandske tradisjonen med giftering på venstre - til å være udelt negativ til den amerikanske tradisjonen med giftering på venstre.

Slikt provoserer meg, selv om jeg også vet at Norge er blitt veldig amerikanisert. Det er helt greit for meg å bry seg sterkt om norsk filmindustris levekår i møte med hollywood-maskinen f.eks., tema som er verdt å bry seg om i amerikaniseringen. Det over er jo bare tull.

man velger vel ut i fra hvilket land man har tentk å bosette seg i ... tenkte jeg..
Tenkte du ja. Alt er vel åpent for vurdering? Uansett hvilket land vi bor i, bestemmer vi selv hvilket lands tradisjon vi følger, og om vi bytter litt underveis. Hvis du skal trumfe med "ta reglene der du bor" så er det vel mye norsk trangsynthet for meg.
Annonse
Gjest Popelka ulogget

Synes sånne "bevar vår kultur"- diskusjoner er litt teite...kulturer møtes og blandes og er i konstant utvikling. Betyr ikke at man må gjøre noe bare fordi det er en trend eller alle andre gjør det - man kan følge den tradisjonen man vil - men man kan ikke stoppe utviklingen, enten man liker den eller ikke.

Jeg skal forøvrig ha gifteringen å venstre hånd, fordi jeg skal bosette meg i utlandet.

Hilsen Popelka

Interessant diskusjon...har snakket med en kompis som har hovedfag i norsk historie. Han lette litt i bøkene sine (sikkert mer enn litt...) og sa at man i riktig gamle dager i Norge hadde en ring. Når man var forlovet satt den på venstre ringfinger og så byttet man den over til høyre når man giftet seg. Årsak: Forlovelse hadde med følelser å gjøre; venstre hånd nærmest hjerte osv. Høyre hånd når man var gift fordi det var den man løftet når man sverget på ting og tang. Nå er det meget sannsynlig at det var andre tradisjoner før denne og at det i dag er slik at man har både forlovelsesring og giftering på høyre hånd, men jeg synes folk får gjøre akkurat som de vil.

Vi skal ha samme ring som forlovelses- og giftering (tradisjonen med en forlovelsesring og en giftering er forøvrig, så vidt jeg vet, i utgangspunktet fra USA og slett ikke norsk), har den på venstre nå og bytter til høyre når vi gifter oss. Synes dette er helt greit, uten at jeg egentlig har reflektert så fryktelig mye over det før akkurat nå...

Gjest Anonymous
Det blir hets når hun går fra å være overstrømmende positiv til den utenlandske tradisjonen med giftering på venstre - til å være udelt negativ til den amerikanske tradisjonen med giftering på venstre. .

jeg er enig i at det var latterlig.. men mener da at det som var teit med det var å være så negativ til den norske tradisjonen i utgangspunktet.. (amerikanisering liker jeg fremdeles dårlig!)

jeg synes forresten også at dette er et viktig tema mhp amerikanisering (slev om du synes det er bare tull)

triumfere??? kè?

jeg kom med et forslag.. og viste min logikk..

syns ikke at mitt forslag er spesielt "trangsynt" :roll: det er jo bare hvordan jeg tenker.. (og synes det er logisk å tenke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...