Gjest *Røyskatt* Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Jeg kan virkelig for lite om den økonomiske situasjonen i Norge, og hodet mitt klarer dessverre ikke å få inn infoen heller. Men jeg ser jo at vi, som ofte tidligere, nå har fall på børsen. Og som så ofte tidligere svartmaler media og snakker om kriser. Og her kommer da mine manglende kunnskaper inn, for jeg klarer egentlig ikke å se forskjell på dette, og de mange gangene det har skjedd tidligere. For meg virker det som at hver eneste gang det hikker litt i verden, får vi beskjed om at det er krise på gang, og at vi burde binde renta. Men så begynner jeg jo å lure på om det faktisk er noe i det? Renta er lav nå, og det er regelrett hyggelig å betale huslånet, men dersom dette som nå skjer fører til stigninger vil det ikke bli like koselig lenger. Og jeg vet ikke om disse problemene med euroen og dollaren vil føre til økning i renta. Blir bekymret da jeg skal ut i fødselspermisjon om en måned med lavere inntekt. På en måte hadde det vært fint med forutsigbarheten i fastrente, men samtidig har jeg vel egentlig aldri hørt om noen som faktisk har tjent på det med huslån. Tips og råd mottas med takk. Hilsen en forvirret røyskatt.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 Jeg vet heller ikke. Sist gang da det var krise i økonomien i verden, gikk jo renta ned, ikke opp. Hadde håpet at det samme vil skje nå hvis det går mot nye krisetider. Men leser i avisene at den like gjerne kan stige som synke...
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #3 Skrevet 9. august 2011 Jeg kan vel heller ikke gi noen gode råd, men slik jeg har forstått det er det spesielt to ting som kan avgjøre: * lavere utenlandsk valuta i forhold til den norske krona (som er sterk fordi vi er en råvareøkonomi og dermed ikke rammes så hardt av krisa), kan bety at Norges Bank ikke kan øke renta noe særlig selv om de har lyst, da høyere rente fører til sterkere krone. * bankene kan likevel ha behov for å sette opp rentene for å dekke inn tap pga de dårlige tidene i Europa og USA. Vanskelig å si foreløpig. Uansett må vi regne med urolige tider og kanskje høyere arbeidsledighet (dårligere eksportmarked). Det kan kanskj være lurt å binde renta av den grunn?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Hvis økonomien din ikke tåler en renteøkning til rundt 8%, bør du binde renten. Men for de fleste, som tåler at renten svinger litt, vil det ikke lønne seg å binde renten. 2
Sissan9 Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Jeg binder ikke renta nå. Uroen i verdensmarkedene gjør sannsynligheten for videre renteoppganger (etter i morgen) relativt lav. Samtidig har nok mange banker fremdeles fastrentetilbud priset etter en mer optimistisk økonomisk situasjon enn det vi kan få - dvs. vesentlig høyere fastrente enn flytende rente pr dato. Signalene de siste dagene/uka har vel vært at rentene vil holde seg lave til ut i neste år. Hvis jeg hadde hatt trang økonomi og ønsket å binde rente for forutsigbarhet, ville jeg ventet med dette til ut på høsten en gang. Men jeg binder ikke renta. I det lange løp lønner det seg ikke. Jeg har forøvrig venner som har tjent stort på dette tidligere (nær 20 år siden). De bandt i riktig tid, og levde med 3,5% rente, mens vi andre hadde både 8 og 10% rente. Så det er mulig. Men jeg tror ikke det vil bli slik i nær fremtid nå.
Gjest Spinell Skrevet 10. august 2011 #6 Skrevet 10. august 2011 Jeg binder ikke renta, da flytende rente lønner seg i det lange løp. Hvorfor ikke heller betale ned litt mer på huslånet hver måned nå som renta er så lav? Ordne det slik i banken din at jo mer du betaler, jo mer kortes nedbetalingstiden. Da får du en buffer å gå på i trangere tider, ved at du kan be banken forlenge nedbetalingstiden på huslånet ditt igjen.
SmallTalk Skrevet 10. august 2011 #7 Skrevet 10. august 2011 Så lav som renta er per dags dato så stemmer jeg heller for å øke avdragene på nedbetalingen enn å binde renta.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Å øke avdragene er en ting, det er ikke problemet. Problemet er vel at dersom renten begynner en kraftig stigning så vil vi ha problemer pga endret økonomisk situasjon pga permisjonen min. Økning av nedbetaling nå hjelper oss ikke når økonomien minskes mens barna er små.
Snill Skrevet 10. august 2011 #9 Skrevet 10. august 2011 (endret) Det er totalt enighet om at binding av renta EDIT: IKKE lønner seg på sikt. Å betale ned ekstra når man har råd er jo en anbefalt sparemåte av bl.a. Dine Penger (dersom man ikke har dyr gjeld type forbrukslån eller kredittkortgjeld). Det forutsetter jo at man har mulighet til å forlenge nedbetalingstiden ved en eventuell (stor) renteoppgang, for en kortere periode, slik noen over nevnte. Det er altså dyrt med binding, men samtidig forutsigbart. Du betaler kanskje 1 p.p. mer for binding i 10år, men da vet du også nøyaktig hvordan økonomien i lånet er for denne perioden, så du trenger ikke svette ett sekund om det skjærer seg i Spania eller andre steder. Dette er derimot dyrere enn å forlenge nedbetalingstiden. For å vite hva du skal gjøre er det bare å finne bindingsrenten, teste lånekalkulatoren framlengs og baklengs og snakke med banken hva de anbefaler eller har for ordninger. Første skritt bør uansett være å finne billigste bank, sette avdragene til samme som du har i dag og kanskje tjene noen år, dersom du ikke har gjort det. Endret 11. august 2011 av Snill
Gjest *Røyskatt* Skrevet 10. august 2011 #10 Skrevet 10. august 2011 Vi har testet med lånekalkulato nå, og forskjellen utgjør ca 500 i måneden om vi går for fem års binding. Femhundre i måneden for å kjøpe oss sjelefred med tanke på renta er for meg ganske greit. Så i morgen skal vi kontakte bankene og se.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #11 Skrevet 11. august 2011 Det er totalt enighet om at binding av renta lønner seg på sikt. Eh, nei, de fleste økonomer sier derimot at det i de aller fleste tilfeller (dvs. uten at man vet noe spesifikt om tilfellet) så lønner det seg ikke å binde renta, fordi man normalt sett "tar igjen" toppene når renta igjen er lav i forhold til å ha en "flat" fast rente. Fast rente er kun bra for forutsigbarhet, økonomisk sett lønner det seg som regel ikke. 1
Snill Skrevet 11. august 2011 #12 Skrevet 11. august 2011 Eh, nei, de fleste økonomer sier derimot at det i de aller fleste tilfeller (dvs. uten at man vet noe spesifikt om tilfellet) så lønner det seg ikke å binde renta, fordi man normalt sett "tar igjen" toppene når renta igjen er lav i forhold til å ha en "flat" fast rente. Fast rente er kun bra for forutsigbarhet, økonomisk sett lønner det seg som regel ikke. My mistake! Vet jo, selvsagt, at fastrente som ligger høyere enn flytende ikke lønner seg (med mindre man vel får en laaaang renteoppgang?). Hvor den ikke´en ble av vet jeg ikke
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #13 Skrevet 11. august 2011 Dere bør binde renta dersom økonomien deres ikke tillater høyere rente enn den dere kan få fast. I motsatt fall går dere for flytende rente
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #14 Skrevet 11. august 2011 Hvorfor ikke binde renten nå som man vet den går opp, og antakeligvis vil stige i 5 år fremover?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #15 Skrevet 12. august 2011 Hvorfor ikke binde renten nå som man vet den går opp, og antakeligvis vil stige i 5 år fremover? Har du i det hele tatt fått med deg hva som foregår i finansmarkedene for tiden? Stigende rentekurve er en gammel prognose, akkurat nå er det ingen som vet hva som skjer om en måned engang.
Gjest Bjørn82 Skrevet 12. august 2011 #16 Skrevet 12. august 2011 (endret) Har du en "ok" økonomi, og et lån hvor det er tatt utgangspunkt i at du skal beherske en rente opp mot 8% så vil det i disse tider være ugunstig for deg å binde renta. Særlig med tanke på at det er ustabilitet i finansmarkedet og banken vil være sikre på at de ikke taper penger på at man binder renta. Ergo vil deres fastrentepris øke i takt med usikkerheten. Jeg anbefaler ingen å binde renta i disse dager. Derimot om man har en ustabil økonomi og ser at en rente oppimot smertegrensa vil kunne føre til en vanskelig økonomi vil jeg anbefale å få en prisoversikt på rentenivået, og vurdere fast rente på deler av lånet. Endret 12. august 2011 av Bjørn82
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #17 Skrevet 12. august 2011 Hvorfor ikke binde renten nå som man vet den går opp, og antakeligvis vil stige i 5 år fremover? Vet den går opp? Har du i det hele tatt fulgt med på hva som har skjedd den siste uken? På grunn av store problemer i USA og Europa valgte sentralbanksjefen å beholde dagens styringsrente, all den tid han på forrige møte hadde en klar målsetting om 2-3 økninger denne høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå