mysticmoo Skrevet 9. august 2011 #1 Skrevet 9. august 2011 Da pakker jeg snart kofferten og setter kursen mot Italia for første gang. To dager i Roma, og 5 i Sorrento/Napoli. Hva er det viktig at jeg ikke går glipp av? Er interessert i kultur, arkitektur, arkeologi, natur - egentlig det meste. Håper på noen gode tips!
Kvist Skrevet 9. august 2011 #2 Skrevet 9. august 2011 (endret) I Roma er det jo en så lang liste med "må" ting at det absolutt ikke går på to dager uansett, så du må velge. Hadde det vært meg hadde jeg droppa både Vatikanet og Colosseum på grunn av køer og sånt, og heller tatt meg en tur til Forum Romanum og Palatinerhøyden, der har du også flott utsikt til Colosseum, og det er tilnærmet uten kø. Så kan du heller ta Vatikanet og Colosseum neste gang du kommer, for du vil garantert tilbake Gå også innom Pantheon, et utrolig vakkert og historierikt bygg, særlig stilig om det regner Ellers hadde jeg brukt dagene på rusleturer i bygatene, da ender du sikkert opp både ved spansketrappen og ulike kjente fontener. Lunsj på Campo di Fiori er jo bare nydelig! Ta minst en kveld i Trastevere, finn stedene med høylytt skravling på italiensk, de har best mat og definitivt best stemning. Ellers, gjør som de som bor der, gå pent kledd, spis gelato, smil og nyt at du er på et av verdens vakreste steder. Sorrent/Napoli kjenner jeg desverre ikke så godt (enda). Endret 9. august 2011 av Kvist
mysticmoo Skrevet 9. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2011 Tusen takk, Kvist. Pantheon er et must, og det er mye annet også. Jeg satt faktisk stor pris på at du klarte å eliminere bort to av de 'store' severdighetene, og gi meg tips om annet isteden. Det er notert! Gleder meg veldig - har alltid hatt lyst til å dra til Roma.
Kvist Skrevet 9. august 2011 #4 Skrevet 9. august 2011 Bare hyggelig Supermisunnelig på deg som skal til Italia jeg, hehe, så da må jeg drømme meg bort litt. Et lite tips om du ikke har vært i Italia før, les litt om matkulturen deres før du drar. Sånn som rekkefølgen man har de forskjellige retten i, og hva som spises når på dagen. Også greit å få med seg at de fleste steder får du bare kjøtt når du bestiller kjøtt, hehe, tilbehør og sånt er for seg selv. Og det må du ofte huske på å be om selv, servitørene sier sjelden i fra da de regner med at du bestiller det du vil ha. Har glemt meg der og bestillt dagens fisk, fikk en helgrillet liten fisk og to sitronbåter Og de fleste restauranter blir litt fornærmede om du spiser bare én rett til middag, det sees på som om du ikke liker maten og stedet. Orker du ikke en liten forett eller dessert så gå heller på et mer uformelt sted og ta en pizza.
mysticmoo Skrevet 9. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2011 Det visste jeg faktisk ikke, så jeg må helt klart sjekke ut det før jeg drar. Er det dyrt å ta en tre-retters på restaurant i Roma? Har glemt meg der og bestillt dagens fisk, fikk en helgrillet liten fisk og to sitronbåter
gustav Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 (endret) Da pakker jeg snart kofferten og setter kursen mot Italia for første gang. To dager i Roma, og 5 i Sorrento/Napoli. Best of i/rundt Sorrento: * Først og fremst å kjøre skjønne Amalfikysten, enten med lokalbuss eller egen bil. Kanskje stoppe i en eller flere fargeklattbyer for lunsj eller foto. Ser ikke langt ut på kartet men det går virkelig ikke fort på svingete veier i fjellsiden med alle scootere, fiater, busser m.m så beregn en hel dag. * Pompeii. Uten tvil. Sjelden følt meg så ydmyk. Husk flate sko og vannflaske. Herkulaneum skal være en god kort-versjon. * Dagstur til Capri. Går båter fra havna i Sorrento, tror det bare tok 20-30 min over. Vakker innfart og begrepet 'azurblått hav' oppfattes ikke lenger som overdrevet. * for de som liker vulkaner (ikke jeg..): Vesuv. * Napoli. Vært i Sorrento to ganger, aldri Napoli. Synd og skam! * ellers så er jo Sorrento vakker i seg selv da, på hylle over havet. Første gangen vi var der bada vi fra liten sort lavastrand med adgang via heis ned igjennom fjellet. Spesielt, med utsikten til Napoli og Vesuv på andre siden av bukta. Som Kvist skrev: les deg opp på italiensk menyoppsett før du drar. Og spisetider, disse er hellige Med lokale forskjeller spises lunsj ca 1230-1400, og middag ca 1930-2300. Ikke regn med å finne åpne restauranter utenfor dette. Priser på treretters kan være alt fra rimelig til langt over norske priser. Trattoria og Pizzeria er ofte mye og god mat for lite penger. Ristorante-Pizzeria og (H)osteria litt over, og Ristorante oftere høy pris. Med forskjeller også her. Se an betjeningen, tversover og fine dresser kan være varsko på pris. Men så mye god mat!! God tur! Har lyst å dra jeg også.. Endret 9. august 2011 av gustav
mysticmoo Skrevet 9. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2011 *notere igjen* * Pompeii. Uten tvil. Sjelden følt meg så ydmyk. Husk flate sko og vannflaske Helt klart - var utrolig fascinert av hele historien da jeg var liten, og alltid hatt lyst til å dra dit. Ellers tusen takk for mange flotte tips! En god del jeg hverken har hørt eller tenk på - nå gleder jeg meg enda mer
Aranciata Skrevet 10. august 2011 #8 Skrevet 10. august 2011 Roma er alltid fantastisk, men husk at det kan vaere veldig varmt der i august, og at man ikke får sett så mye som vanlig. En del restauranter osv. stenger i august siden det er feriemåneden i Italia.
Schadenfreude Skrevet 12. august 2011 #9 Skrevet 12. august 2011 Vet ikke om du allerede har dratt, men jeg vil anbefale Herculaneum på det varmeste! Ruinene her er mye mer intakte enn i Pompeii. Du kan gå inn i hus og se på de vakre freskene på veggene, blant annet. Men for all del, dra til Pompeii også. Begge byene er veldig spennende om man er fascinert av sånn. Jeg anbefaler også en dagstur til Capri. Det må være det vakreste stedet jeg har vært noen gang Lei en båt og dra rundt øya, få fatt i et kart og trask rundt. Spis is og pizza. Og KOS deg! Det er forresten ikke noe poeng å kjøpe tur-retur-billett med båten, for du sparer ikke penger på det. Det er i tillegg ulike selskaper som har ferjer ut dit, og kanskje passer det deg best å ta et selskap på vei ut og et annet på vei tilbake.
Brud84 Skrevet 12. august 2011 #10 Skrevet 12. august 2011 Amalfikysten utenfor Napoli! Det vakkreste stedet på jord!!
mysticmoo Skrevet 16. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 16. august 2011 Tusen takk folkens! Neeeeida, har ikke dratt. Det er 3.5 uke igjen, så det er god tid formange tips og råd. Jeg har nå, takket være dere, en liste med ting som må sees og gjøres - gleder meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå