Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:goodbye:

Jeg håper kvinneguidens bok-entusiaster kunne tenke seg å hjelpe meg på jakten etter veldig gode bøker. Har nettopp blitt ferdig med The Lost Symbol av Dan Brown, og er bitt av lese-basillen igjen.

Problemet er at jeg ikke lenger er inn i litteratur, og har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal lese nå. Hvilke forfattere er store om dagen, hvilke bøker er store, og hva burde man overhodet ikke gå glipp av? Jeg er blank, så jeg trenger deres tips.

Er forsåvidt altetende når det kommer til sjanger. Har lest alle bøkene til Dan Brown på engelsk, syns de er gode og liker stemningen, kodeløsingen etc, men vil gjerne prøve noe helt annet også.

Foretrekker å lese på orginalspråk - 'tung' engelsk går bra.

Så fyr løs folkens, hvilke bøker er dine all time favourites?

Hva leses?

Videoannonse
Annonse
Gjest Applecore
Skrevet (endret)

A Song if Ice and Fire-serien!

Otherland-serien av Tad Williams

De Besatte, eller Idioten, eller Brødrene Karamasov, av Dostojevskij (Kan like greit leses på Norsk)

Lord of the Flies av William Golding

1984 av George Orwell

Og, selv om det muligens har blitt en klisjé innen litteraturforslag: Lord of the Rings leses!

Endret av Applecore
Skrevet

A Song if Ice and Fire-serien!

Otherland-serien av Tad Williams

De Besatte, eller Idioten, eller Brødrene Karamasov, av Dostojevskij (Kan like greit leses på Norsk)

Lord of the Flies av William Golding

1984 av George Orwell

Og, selv om det muligens har blitt en klisjé innen litteraturforslag: Lord of the Rings leses!

*noterer*

Tusen takk :rodmer:

Skrevet

Jeg anbefaler Shantaram av Gregory David Roberts.

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Jeg har lagt merke til at flere nevner denne på forum rundt omkring. Har ingen anelse om hva det er med den boken, så jeg tror det må bli en av de første jeg sjekker ut.

Faktisk er jeg redd jeg må google nå, og ta en titt.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du lese 1984, anbefaler jeg på det sterkeste å lese Brave New World av Aldous Huxley. Et framtidsscenario som etter min oppfatning minner mye om vårt samfunn, og veldig godt skrevet.

En annen bok av Dostojevski som jeg syntes var veldig intens er Raskolnikov (Forbrytelse og straff).

Liker også Kafka, de korte fortellingene hans er noe helt eget.

Hm, det var noen klassikere... noe litt nyere kan være Cormac McCarthy, The Road, for eksempel. Mørke greier, men. Jeg har også fått anbefalt Alice Munro, har ikke sjekket henne ut selv.

Skrevet

Les Shantaram, ja! Den er FANTASTISK!

En av de beste bøkene jeg har lest er The name of the Wind, av Patrick Rothfuss.

The end of mr. Y er også en kul bok.

• Liker 1
Skrevet
Les Shantaram, ja! Den er FANTASTISK!

Det er visst mange som synes det. Burde jeg lese den på norsk eller engelsk da tro?

Har forøvrig notert alle andre forslag dere har kommet med - setter stor pris på det :)

Gjest Applecore
Skrevet

En av de beste bøkene jeg har lest er The name of the Wind, av Patrick Rothfuss.

Enig! Gleder meg til bok 3 kommer! :danse:

• Liker 2
Skrevet

Øya av Victoria Hislop

Iskaldt Bedrag av Dan Brown hvis du ikke har lest den? Den er ikke en del av da Vinci-kode serien.

Skrevet

Øya av Victoria Hislop

Iskaldt Bedrag av Dan Brown hvis du ikke har lest den? Den er ikke en del av da Vinci-kode serien.

Er det Deception Point?

Har lest alle av Dan Brown - syns de er OK alle sammen :)

Skrevet

Er det Deception Point?

Har lest alle av Dan Brown - syns de er OK alle sammen :)

Jepp, det er Deception Point :)

Skrevet

Tomorrow, when the war began av John Marsden. Serie på 7 bøker som handler om en gjeng australske ungdommer som er på flukt fra krigen som har rammet australia. Kanskje ikke storslått litteratur, men ufattelig spennende!

Idas dans - den absolutt tristeste boka jeg noensinne har lest. Handler om en jente på rundt 18 år som får kreft, skrevet av moren hennes. Sann historie.

Lolita av Vladimir Nobokov. Klassisker om en mann som blir forelsket i en jente på ca 13 år.

Doppler av Erlend Loe. En helt fantastisk artig bok om Doppler, som blir lei av flinkhet, og flytter ut i skogen sammen med en elgunge... Du kommer til å le deg ihjel.

The complete hitchhikers guide to the galaxy av Douglas Adams - science fiction/humor. Klassiker!

Harry Potter-bøkene må leses hvis du ikke har lest disse. Hadde gitt MYE for å kunne lese disse bøkene for første gang igjen...

Skrevet

:jepp:

Og jeg anbefaler alle og lese Stormenes Tid og I All Evighet av Ken Follet, samt Den Tidsreisendes Kvinne av Audrey Niffenegger.

Elsket disse!!

Skrevet
Idas dans - den absolutt tristeste boka jeg noensinne har lest. Handler om en jente på rundt 18 år som får kreft, skrevet av moren hennes. Sann historie.

Den leste jeg for noen år tilbake, og gråt en liten skvett en god del. :fnise:

Takk for flere tips - notere mer!

Skrevet

Shantaram bør nok leses på engelsk. Det bør også "The Book Thief" hvis du ikke allerede har lest den. "Life of Pi" anbefales i samme slengen.

Ellers liker jeg krim og har fått skikkelig sansen for Jussi Adler Olsen sine bøker om Avdeling Q. Disse er oversatt til norsk fra dansk, men jeg foretrekker dem faktisk på originalspråket.

Skrevet

Enig med Brunhilde angående både "Shantaram" och The Book Thief", de är bägge "enkla" historier att följa med på och kan med fördel läsas på orginalspråk. Slet nylig med "the summer without men" på engelsk, men den hade en del dikt i sig som gjorde att jag tappade tråden en aning.

Kan annars rekommendera "Magikern" (the Magus) av John Fowles

Skrevet

Mange takk!

Shantaram skal bestilles i første omgang. Har tatt meg tid til å sjekke en del av forslagene deres - virker som det er mye bra :)

Skrevet

Mange gode tips mtp klassikere her, så da kommer jeg med litt ferskere lesestoff :)

Siste VIRKELIG gode bøker lest i det siste (bør leses på originalspråk):

White Tiger (drivende spennende, jeg fikk ikke lagt den fra meg. Som en ekstra god krimbok, uten egentlig å være krim):

http://www.themanbookerprize.com/prize/books/358

Other Rooms, Other Wonders (gripende naturalistisk, jeg ble dypt berørt): http://www.dagbladet.no/2011/07/03/kultur/litteratur/anmeldelser/litteraturanmeldelser/bok/16956530/

Sistnevnte er ganske tung på engelsk om du heller skulle ønske den på norsk. Men virkelig verdt å lese!

I tillegg må jeg anbefale Huckleberry Finn om du ikke alt har lest den? Jeg vokser aldri fra den. :)

Skrevet

-"Sort messe" av John Dickson Carr.

-Jeg har ikke lest boken, men sett filmen mange ganger, altså: "Mord på Nilen" av boka til Agatha Christie. En god historie hvertfall, og en klassiker.

-"Et hode kortere" som er en novellesamling av Roald Dahl.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...