Gå til innhold

jeg trenger tips og råd om fôr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg går i tanker om å kjøpe med hund til våren. Og jeg liker å være forberedt på det jeg skal foreta meg, så jeg har lest mye om rasen jeg ønsker meg, og har sett på nett etter forhandler.

Men jeg ser at mange nevner kvalitetsfôr til hunder, og i den forbindelse lurer jeg litt på hva dere mener med det.?

Til katten jeg passer nå, bruker jeg royal canin,

og mener det er bra for den.

Er det et fôr som er bra for en hund også???

Dere som har hunder, kan dere gi et tips eller råd om hva jeg burde satse på.

Endret av shetalks
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt Royal Canin til min hund, og var strålende fornøyd med det. Katteforet også. Det foret produseres i Frankrike, og de har god kontroll på råvarene de får levert.

Kvalitetsfor betyr vel for som kjøpes hos forhandler som dyrebutikk eller veterinær.

Lavkvalitets er Friskies og Pedigree osv som du kjøper på matbutikken tror jeg.

Skrevet

Den første tiden ville jeg fortsatt med fòret oppdretter bruker, så det ikke blir for mye for valpen. Kan være hardt for en liten valpemage å bytte fòr.

Ellers anbefaler jeg V&H på det varmeste, og bruker selv det sammen med Royal Canin. Veldig fornøyd med RC. Er mange fòr der ute, og man må nesten prøve seg frem og finne ut noe som fungerer. Kan jo fint være at hunden fungerer supert på fòret den får fra før av, og da er det ikke noe poeng i å bytte :) Avføring skal være fast, med fin brun farge (ikke lys) og det skal være lite som kommer ut :) Pelsen bør være blank og fin, og den bør ikke røyte mer enn den skal. Poter, snute og tannkjøtt er også steder du kan se om fòret fungerer. Sprukne poter og tørr snute kan være negn på at den ikke får alt den trenger via fòret.

Skrevet

Du burde satse på det oppdretteren forer med så for du ettervært bare se om du er misfornøyd (pels/avføring ect).

Alle merkene som selges i dyrebutikk eller vetrinærer er av samme kvalitet. Det går bare på hva som passer best for deg å hunden.

Lykke til med hund:)

Skrevet

Tusen takk folkens. Så flott å få råd hos erfarne hundeeiere.

Og takk for lykkeønskninger, gleder meg veldig til hunden er i hus. :)

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg har brukt Royal Canin til min hund, og var strålende fornøyd med det. Katteforet også. Det foret produseres i Frankrike, og de har god kontroll på råvarene de får levert.

Kvalitetsfor betyr vel for som kjøpes hos forhandler som dyrebutikk eller veterinær.

Lavkvalitets er Friskies og Pedigree osv som du kjøper på matbutikken tror jeg.

De har også en fabrikk i Tyskland.

De har aldri sekker med fôr på lager, det produseres etterhvert som bestillingene kommer inn i motsetning til andre merker som har fôr liggende på lager i lange tider før det blir sendt ut til butikkene.

Om jeg ikke fôrer rått, så bruker jeg RC.

Skrevet

Lillegutt får royal canin tørrfor som alltid er i skåla, og to ganger daglig får han vom hundemat nr 25. Han er fornøyd og tigger nesten aldri mer. Det hender han får usaltet kjøtt/fisk og kokte grønnsaker.

Må skryte av vom hundemat, han har mindre avføring enn tidligere og bare en eller to ganger daglig på de faste turene. Han spiser mest vom hundemat, som vi kjøper i 500 grams pølser og sager i biter siden han er en liten hund og ikke klare å spise opp så mye.

Det er livretten hans og tigging ved bordet forsvant når foret ble innført.

Skrevet (endret)

Jeg forer rått på en mix av V&H og rå bein/slakteavfall etc. Måtte jeg av en eller annen grunn ha brukt tørrför, ville det blitt Orijen siden det er det tørrfôret uten korn som er lettest tilgjengelig i Norge.

Hund nr. 2 ventes her også til våren igjen og da blir det V&H valpefôr (Med myk overgang fra oppdretters fôringsregime), rå kyllingvinger, myke bein/brusk etc. til å begynne med. Storfehjerte etc. er også fint til valper siden det gir mye å gnage på uten å inneholde noe hardt. Det samme er ribbein med kjøtt på fra unge dyr, f.eks. lam og grisunger.

Endret av Leo
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Leo: blir det ikke mye promp med den typen for?

De hundene vi har hatt opp gjennom årene har blitt helt spinnville i magen av rå bein.

Og er rå kyllingvinger trygt mtp det som sies om at hunder ikke skal spise kyllingbein? Er beina trygge når de er rå og kun fra vingene? (Hmm, dette så veldig kritiserende ut. Jeg spør ikke for å kritisere, men fordi jeg ikke har tenkt på om det kan være noen forskjell. Nåværende hund reagerer dessuten på kyllingkjøtt, så det har ikke vært aktuelt.)

V&H har jeg hørt masse bra om, og har skjønt at det foret har en stor menighet, så det vurderes til neste hund. Orjien skal jeg også undersøke, da jeg også synes kornprodukter i hundefor virker som temmelig unødvendig vomfyll. Ulven går jo ikke akkurat og beiter ned kornåkrene rundt om ;)

PS: Beklager avsporingen, men jeg håper det kommer svar som kan være av interesse for både meg og andre ;)

Endret av Spinell
Gjest Consensio
Skrevet

Rå bein brytes ned på en helt annen måte enn behandlet bein. Sistnevnte har en tendens til å splintre og dermed sette seg fast.

Skrevet

Jeg fôrer rått og kunne ikke tenke meg å fôre med tørrfôr om jeg ikke må/hunden krever det på et eller annet vis. Bruker Vom & Hundemat som hovedfôr og supplerer med bein, avskjær/slakteavfall og grønnsaker av og til.

Skrevet

Leo: blir det ikke mye promp med den typen for?

De hundene vi har hatt opp gjennom årene har blitt helt spinnville i magen av rå bein.

Nope, ingen promp eller dårlig lukt. Hunder som ikke er vant til å spise rå bein etc. derimot har ikke den bakteriefloraen i magen som gjør dem i stand til å bryte ned og fordøye rå bein, så de kan bli dårlige magen. Men det vil gi seg hvis de får bein regelmessig.

Og er rå kyllingvinger trygt mtp det som sies om at hunder ikke skal spise kyllingbein? Er beina trygge når de er rå og kun fra vingene? (Hmm, dette så veldig kritiserende ut. Jeg spør ikke for å kritisere, men fordi jeg ikke har tenkt på om det kan være noen forskjell. Nåværende hund reagerer dessuten på kyllingkjøtt, så det har ikke vært aktuelt.)

Rå bein er trygt uavhengig av hva slags dyr det kommer fra. Det man imidlertid skal være litt forsiktig med er vektbærende bein, altså lår- og leggbein siden de kan ha en tendens til å splintre på langs. Bein med mye marg i bør man heller ikke gi for mye av, spesielt ikke til valper og gamle hunder, fordi det rett og slett blir for fett. Kylling er det relativt mange hunder som reagerer på. Sannsynligvis fordi de fleste tørrfôr inneholder store mengder kyllingprotein slik at de får en "overdose".

V&H har jeg hørt masse bra om, og har skjønt at det foret har en stor menighet, så det vurderes til neste hund. Orjien skal jeg også undersøke, da jeg også synes kornprodukter i hundefor virker som temmelig unødvendig vomfyll. Ulven går jo ikke akkurat og beiter ned kornåkrene rundt om ;)

Orijen er, til tørrfôr å være, et meget bra fôr. I likhet med andre tørrfôr inneholder det imidlertid for lite fett (Fordi det er umulig å konservere) og har muligens noe høyt proteininnhold. Orijen "Regional Red" inneholder heller ikke kylling, så det bør kunne fungere på din hund. (Jeg har en 2,5 kg. sekk "Regional Red" som jeg kjøpte for å ha i "beredskap", men som en av kattene har bitt hull i og derfor bør brukes relativt raskt. Den kan du få og prøve med hvis du sender meg navn og adresse på PM. Vanlig pris er ca. 300 kroner, men jeg er bare glad hvis noen kan få brukt det før det blir dårlig).
Gjest Spinell
Skrevet

Takk for info, Leo (og dere andre også)!

Nåværende hund går på spesialdiett, så der tar jeg ikke sjansen på å utforske nye fortyper, men takk for det sjenerøse tilbudet :)

Og beklager avsporing av tråden!

Skrevet

Kan ikke si det nok, TUSEN TAKK FOR TIPS. :)

Jeg suger til meg alt som blir skrevet her.

Får håpe jeg blir like flink med årene. :jepp:

Skrevet

Anbefaler Norwegian Polar og Vom&Hundmat. Bruker sistnevnte på begge hundene mine nå, og brukte NP før. En ting som er verdt å nevne annet enn at dette er for som er bedre enn tørrfor, er at det er billigere. Jeg betaler 250kr for 20kg. :)

Gjest Survival
Skrevet

Nå kommer det litt an på hvilken rase du har tenkt på, men de fleste hunder kan spise det samme fòret. Det er kanskje mer anbefalt for veldig aktive hunder (jakthunder, sporhunder) å bruke spesialfòr, ikke at det er nødvendig. Skal du ha en vanlig turkamerat kan du gjerne gi den Royal Canin, Vom og Hundefòr, Eukanuba, Norwegian Polar osv. Så lenge du kjøper fòret hos en forhandler som har peiling (dyrebutikk, oppdretter, veterinær) og du kjøper fòret som passer til alder og antall kg på hunden din, er det ikke så nøye.

Jeg har en selskapshund som krever lite mosjon. Hun får en blanding av Royal Canin og Vom og Hundemat. Hun er strålende fornøyd med det, og har ikke hatt noen mage- eller tarmproblemer sålangt. I tillegg får hun kokt fisk og kjøtt, usaltet tørrfisk, biter av lever og tørket griseører og oksehaler i moderate mengder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...