Gå til innhold

Noen spørsmål rundt giftermål..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!..

Jeg lurer på noen ting rundt giftermål, så jeg tenkte dette var riktig forum å registrere seg på.. :)

Vi(les "henne") har under flere samtaler på sengekanten tatt opp temaet giftermål, hvor vi på en måte begge har konkludert med at vi nok er gifteklare.. Så jeg har en veldig sterk følelse av at samboern går og tripper fælt på om jeg ikke skal fri til henne snart, hehe.. Det har jeg tenkt å gjøre, men jeg har og tenkt at det skal bli i en setting hvor hun har glemt at hun venter på det, slik at hun likevel kan bli overrasket..

Så til spørsmålene: Hva må til for at et bryllup skal være "lovlig"? Altså at man blir som ektefeller å regne rent juridisk. Må man ha forlovere feks? Må man fylle ut masse skjema osv?

Vi skal til Bergen en helg i høst, jeg har veldig lyst til at vi under den turen skulle få til slik at jeg en kveld frir, og dagen etter gifter oss.. Men dette er kanskje ikke mulig? Eller? Dette er eneste måten jeg kan se for meg at jeg virkelig får "tatt henne på senga" om dere skjønner, jeg vil at dette skal sette henne litt ut av spill litt, sånn at ho ikke har følelsen av at ho har "mast seg til å gifte seg".. Og siden begge to har lyst på et så i manges øyne "stusselig" bryllup som mulig, der vi aller helst er bare oss to, for så å sende ut bare et brev til slekt og venner i ettertid med "Hei, vi gifta oss vi... Sorry at vi snøt dere for feste, men den kan vi ta igjen en annen gang! :)", så ser jeg ikke hvorfor vi ikke bare skulle kommet oss på et kontor en lørdag formiddag i Bergen, en by frøkna aldri før har vært i, og som hun gleder seg vilt til å se.. Det ville jo blitt et minne for livet, og Bergen by ville fått et spesielt sted i våre hjerter..

Og til slutt: MÅ man ha ringer..? Jeg mener, frøkna skal selvfølgelig få ring, selv om det ikke blir den mest fancy ringen, men må jeg og ha ring..? Jeg klarer ikke tanken på å ha ring rundt fingern, det må da finnes bedre måter å vise dette på..? Kan jeg tatovere en ring på fingern? :) Kreative forslag mottas med takk! :)

Så, beklager et langt innlegg i første posten på forumet, men håper dere tar dere tid til å både lese og gi gode svar. :)

-Slevin Kelevra-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at et giftemål skal være lovlig er det flere ting som må være på plass.

Dere må fylle ut skjemaer med underskrift fra dere selv i tillegg til en forlover hver og sende inn. Dette kalles å søke om prøvingsattest. Saksbehandlingen kan ta alt fra noen dager til flere uker (tror to-fire uker er vanlig).

Når dere får svar får dere en prøvingsattest som er gyldig i fire måneder. Dere må gifte dere innen disse fire månedene er gått.

I tillegg må dere bestille tid hos den som skal vie dere, enten det er i kirken, på tinghuset, humanistisk, ambassade osv. Det er ikke sikkert det er ledig "tid" på akkurat den dagen dere ønsker. Jeg tror også at tinghus o.l. holder stengt lørdag og søndag.

Å gjennomføre det slik du har skissert her blir derfor vanskelig. Du må i så fall få henne til å skrive under på noe hun ikke vet hva er, og uansett få to andre til p skrive under som forlovere.

Samtidig "snyter" du henne litt for den opplevelsen det er å planlegge, samt det å glede seg fram mot bryllupet. Selv om dere vil gjøre det helt enkelt kan det jo hende at hun ønsker å ha på seg en ny, fin kjole, og trenger litt tid til å finne den.

Ring eller ei bestemmer dere selv. En av dere, begge eller ingen av dere kan ha ring. Staten og loven sier ingenting om dette. Selv om du ikke liker tanken på å ha en ring, så kan det hende at du venner deg til det.

Jeg vil tro at hun blir kjempeglad hvis du i det hele tatt frir, og hvis du i tillegg tilstreber et romantisk frieri som passer perfekt til dere som par, så tar du henne kanskje på sengen der.

Skrevet

hei! dere må desverre fylle ut papirer begge to og dere må ha forlovere som gjør det samme! det tar også ca tre uker i behandlingstid :-\ min forlovede har heller ikke lyst på ring og i min mening trenger han ikke, men det er vel sikkert mange meninger om det :-)

Skrevet

Om man får forloverne til å skrive disse skjemaene og sende inn, må de også være tilstede under selve vielsen?

Det er noen uker igjen til vi skal til Bergen, så det kan være at vi kunne rukket det om vi starter planleggingen..

Skrevet (endret)

Forloverne må ikke være tilstede under selve vielsen nei, men jeg synes likevel at du gjør dette på helt FEIL måte. Og ja, mye av det du ser for deg er ikke praktisk gjennomførbart.

Du gir heller ikke et godt inntrykk av din kommende hustru når du føler at du må snike deg rundt på den måten. Er du redd for at du skal bli en hysterisk brud og ta helt av med kjole og planlegging?

De aller fleste norske kvinner er ikke slik i det hele tatt. Du må ikke se på amerikanske realityserier og tro at virkeligheten er slik :-)

Endret av Pria
  • Liker 1
Skrevet

Forloverne må ikke være tilstede under selve vielsen nei, men jeg synes likevel at du gjør dette på helt FEIL måte.

Du gir heller ikke et godt inntrykk av din kommende hustru når du føler at du må snike deg rundt på den måten. Er du redd for at du skal bli en hysterisk brud og ta helt av med kjole og planlegging?

De aller fleste norske kvinner er ikke slik i det hele tatt. Du må ikke se på amerikanske realityserier og tro at virkeligheten er slik :-)

1. Jeg gjør ikke noen ting, jeg bare lufter tanker og muligheter.

2. Jeg jobber alt for mye til at jeg noen sinne har sett noen av de programmene jeg mistenker du hinter til.

3. Nei, jeg vet at frøkna ikke vil bli hysterisk og gå helt av skaftet under en evt. planlegging.

Grunnen til dette er at vi liksom er blitt enige om å gifte oss, vi har begge gitt uttrykk for at vi er klare for giftermål og begge er fortsatt like forelska som da vi ble kjent, om du skjønner.. Det er så lite romantisk og overraskende som det kan få blitt, derfor har jeg lyst til å overraske henne, få gjort det hele på en litt original og spennende måte, gjerne med adrenalin i form av at "åh, skjer det nå, nå liksom, NÅ!!??".

Driter forøvrig i hva du mener om at jeg gjør dette FEIL eller ikke, jeg skal ikke gifte meg med deg, men med verdens skjønneste jente, og jeg kjenner henne bedre enn noen andre på de måtene to som skal dele resten av livene sine sammen gjør.

• Liker 1
Skrevet

Å bli påkastet et bryllup på den måten er ikke originalt og spennende. Du tar fra henne mye av gleden i tiden FØR selve vielsen/festen.

Jeg mistenker at du har sett/lest deg blind på tvprogrammer der det handler om å "overraske" bruden.

• Liker 2
Skrevet

Personlig ville jeg heller ha blitt overrasket med et skikkelig romantisk frieri, enn å få beskjed om at vi gifter oss imorgen. Nå har ikke jeg gått over skaftet akkurat med planleggingen, men jeg merker at jeg likevel ikke ville vært mine fire måneder med planlegging for uten. Eller opplevelsen i kjolebutikken da jeg fant kjolen jeg skal bruke :rodmer:

Hva med å ordne en skikkelig romantisk dag for henne? en spa dag på hamman spa i Hotell Norge, god lunsj i byen, en tur rundt i byen før dere spiser en bedre middag ute (kan anbefale stragiotti eller Bocca). og så kanskje avslutte kvelden med å overraske henne med at du har fått noen på hotellet deres til å sette roser inn på rommet deres, satt en champagne på kjøling på rommet og kanskje tent noen lys. Jeg vet at jeg personlig ville satt uendelig stor pris på et slikt frieri.

For som de andre alt har sagt, så er det nok ikke mulig å gjennomføre det du ønsker med tanke på bryllup. Tinghuset i Bergen har og ikke så mange vielsesdatoer, slik at de blir fort opptatt. Men det kan jo være du er heldig med akkurat det. Men resten lar seg vanskelig gjøre. Til spørsmålet om dere må ha forlovere der, så må dere det, med mindre vigselsstedet kan stille med vitner.

ja, du kjenner nok frøkna din best :) helt utvilsomt. men vi er ikke alltid like rett frem når det kommer til bryllup, som til andre ting. Men jeg syns absolutt at tanken din var veldig søt! hun er heldig som har en mann som ønsker å overraske henne sånn!

AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg gjør ikke noen ting, jeg bare lufter tanker og muligheter.

2. Jeg jobber alt for mye til at jeg noen sinne har sett noen av de programmene jeg mistenker du hinter til.

3. Nei, jeg vet at frøkna ikke vil bli hysterisk og gå helt av skaftet under en evt. planlegging.

Grunnen til dette er at vi liksom er blitt enige om å gifte oss, vi har begge gitt uttrykk for at vi er klare for giftermål og begge er fortsatt like forelska som da vi ble kjent, om du skjønner.. Det er så lite romantisk og overraskende som det kan få blitt, derfor har jeg lyst til å overraske henne, få gjort det hele på en litt original og spennende måte, gjerne med adrenalin i form av at "åh, skjer det nå, nå liksom, NÅ!!??".

Driter forøvrig i hva du mener om at jeg gjør dette FEIL eller ikke, jeg skal ikke gifte meg med deg, men med verdens skjønneste jente, og jeg kjenner henne bedre enn noen andre på de måtene to som skal dele resten av livene sine sammen gjør.

Jeg ønsker også et kjempeenkelt bryllup, helst kun med mannen, meg og viglser til stede, men kanskje et par tilfeldig forbipasserende som vitner.

Selv om jeg vil gjøre det kjempeenkelt, så ønsker jeg å glede meg til bryllupet. Jeg ønsker også å få tid til å fordøye frieriet og la det synke inn at jeg faktisk skal gifte meg! Å skulle gifte meg (overraskelse!) under et døgn etter at jeg ble fridd til hadde for min del blitt overkill, det hadde rett og slett blitt for mye. Jeg hadde nok også følt meg litt snytt fordi jeg også vil være med og velge hvor vi skal gifte oss (hjemby/annen by/utlandet)

Bare det å bli fridd til på den måte som passer oss som par hadde gitt meg en gledelsesrud, selv om jeg gikk og "ventet" på å bli fridd til.

Jeg vil derfor råde deg til å nøye deg med å fri i første omgang, så kan du heller si at du har veldig lyst å dra tilbake til Bergen om et par måneders tid for å inngå ekteskap. Du kan f.eks. ta med og på forhånd fylle ut alt av papirer, slik at alt som trengs er hennes underskrift. Det som er viktig er at der i fellesskap blir enige om når og hvor dere skal gifte dere, ikke rush det på henne.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt, sats heller på å planlegge et uforglemmelig frieri.

Skrevet

Bare en idè fra meg:

Hva med å fri ved å ta henne med til en brudesalong, og la henne prøve/finne brudekjolen? De må da ha noen skikkelige brudesalonger i Bergen ville jeg tro, og hvis du ikke helt føler deg komfortabel med ring (i tillegg så satte jeg umåtelig pris på å være med å velge ut ringen min selv!), så må jo kjolen være en perfekt erstatter, iallefall for den helgen ;)

• Liker 1
Skrevet

Mange flotte brudesalgonger i Bergen.

Om TS skulle gå for denne ideen er det superviktig å bestille time på forhånd. :)

Brudehuset i Jonsvollsgaten anbefales.

til TS: Masse lykke til, samme hva du bestemmer deg for.

Skrevet

Mange flotte brudesalgonger i Bergen.

Om TS skulle gå for denne ideen er det superviktig å bestille time på forhånd. :)

Brudehuset i Jonsvollsgaten anbefales.

til TS: Masse lykke til, samme hva du bestemmer deg for.

Belle Amie rett bak politihuset ikke langt fra torgallmenningen (="sentrum") går brudehuset en høy gang når det gjelder lokaler og service, så jeg ville anbefalt denne! Snakker av erfaring.

Når det gjelder spm. ditt har du vel fått svar på det med prøvingsattest og at det vanskelig lar seg gjennomføre. Hadde jeg vært bruden (noe jeg såklart ikke er, men du spør jo her), hadde jeg IKKE likt å ikke få den perioden med planlegging. Det var noe jeg koste meg med i det små. Det var en fin periode, og jeg hadde blitt ganske så snurt om jeg hadde fått vite at bryllupet ble dagen etterpå. Du skal mao kjenne jenta GANSKE GODT før du drar dette stuntet (og det sier du jo at du gjør, men vet du virkelig hva hun tenker rundt dette?).

Lykke til!

Skrevet

Bergen tinghus utfører lørdagsvigsel en lørdag i mnd faktisk. Info om hvilke lørdager det er snakk om, finner du på www.domstol.no, på Bergen tingrett sine sider.

Til informasjon :)

• Liker 1
Skrevet

Bare en ting: Jenter glemmer ikke at de venter på et frieri!! ;) Jeg ventet i minst 2 år på mitt! Men når det kommer, blir vi overrasket allikevel! Spesielt hvis det blir gjort når det ikke er opplagt at det skal komme :)

MASSE LYKKE TIL :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Bergen tinghus utfører lørdagsvigsel en lørdag i mnd faktisk. Info om hvilke lørdager det er snakk om, finner du på www.domstol.no, på Bergen tingrett sine sider.Til informasjon :)

Bare en ting: Jenter glemmer ikke at de venter på et frieri!! ;) Jeg ventet i minst 2 år på mitt! Men når det kommer, blir vi overrasket allikevel! Spesielt hvis det blir gjort når det ikke er opplagt at det skal komme :)MASSE LYKKE TIL :klemmer:

Tusen takk for lykkeønskninger :)

Vi har diskutert mye, vi har snakket om "Vegasbryllup", vi vet begge at vi ikke skal ha noe kirkebryllup, og at det egentlig ikke er noen av oss som har noen bastant mening om hvor eller hvordan, bare det blir legitimt og for oss perfekt.

Jeg ser at de ikke har lørdagsvielse i Bergen den helgen vi skal dit, men da tar jeg kanskje heller det tipset med å se på muligheten for et frieri i Bergen by.. Siden det uansett ikke lar seg gjøre å gjennomføre dette "over natta".

Så takk for kommentarer, jeg skal finne ut hva slags skjema og slikt som må fylles ut, så skal vi nok se det blir noe av.. :)

Et annet spørsmål, hvilke endringer blir det når man går fra å være samboere til å være gift? Jeg tenker da på skatt og slikt..

Samboern min har to unger(8 og 12år gamle), disse har "vi" hovedansvaret for, med en 60/40-deling med faren. Kommer vi i en annen skatteklasse når vi er gift? Er det dumt i forhold til skatt og slikt?

Noen som kan forklare litt hva som forandrer seg liksom.. :)

Skrevet (endret)

Kan du ikke bare fri til henne på en søt måte? Hun blir nok veldig glad for det. Jeg er nesten sikker på at hun ville blitt ganske skuffa om hun ikke får være med på bryllupsforberedelsene i det hele tatt (ny kjole,sko, pynt, bilder osv.) selv om det skal være enkelt, er det noe som skjer EN gang i livet, og da kan det være greit å ha fått delta i planleggingen, og i hvert fall føle at man har på seg riktig antrekk.

Om du fortsatt vil gifte deg der og da, så kan kapteiner og ambassadører vie dere også, om du begynner å planlegge nå:)

Endret av altflyter
Skrevet

Kan du ikke bare fri til henne på en søt måte? Hun blir nok veldig glad for det. Jeg er nesten sikker på at hun ville blitt ganske skuffa om hun ikke får være med på bryllupsforberedelsene i det hele tatt (ny kjole,sko, pynt, bilder osv.) selv om det skal være enkelt, er det noe som skjer EN gang i livet, og da kan det være greit å ha fått delta i planleggingen, og i hvert fall føle at man har på seg riktig antrekk.

Om du fortsatt vil gifte deg der og da, så kan kapteiner og ambassadører vie dere også, om du begynner å planlegge nå:)

Les forrige innlegg.. Det blir uansett ikke giftermål i Bergen, så da satser jeg heller på et frieri(kanskje i Bergen, hvem vet) og så får det ta den tid det må ta. Da får ho jo vært med på den evindelige planleggingen dere maser sånn om også.. :P

Skrevet

Da får ho jo vært med på den evindelige planleggingen dere maser sånn om også.. :P

Ja jeg må si du virker giftelysten :-) :ironi:

• Liker 1
Skrevet

Haha, her må man altså omtale alt med høytidelig andaktighet for at dere skal forstå at jeg virkelig elsker min kjære og ønsker å gifte meg med henne? Hahaha, grow up, kids.. :rodmer::ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...