Gå til innhold

Lys fra IKEA

majan

Anbefalte innlegg

Hei hei jeg lurer på om noen har noen erfaringer med stearinlysene fra Ikea?

Jeg har nemlig et enormt forbruk på stearinlys, kubbelyr og kulelys på denne tiden av året. Må tenne masse lys da det begynner og bli mørkt ute om kveldene. Synes det er så koselig. Så tenkte jeg at det kanskje var billig for slikt på Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg kjøper masse lys på IKEA, og synst dei er av god kvalitet. Dei har kjempebillige luktelys - og eg ELSKAR lukta av dei med vaniljelukt! :roll::wink: Elles har dei òg veldig billige og greie flytelys - i tillegg til dei meir 'vanlege' lystypane, sjølvsagt. Og ja - det ER mykje billegare der enn dei fleste andre stader! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Nille og slike butikker billige lys også da?  Te-lys i alle fall.

Jo. Men Nille har mykje dårlegare utval - i alle fall her eg bur. Og så har eg dårlege erfaringar med lys derfrå - særleg store kubbelys. Får dei ikkje til å brenne fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er billige, men ikke spes. bra kvalitet. Min erfaring er at de lett begynner å renne. Særlig de store kubbelysene. Jeg har hatt et par sjokkopplevelser der bordet plutselig har blitt "fyllt" av stearin fordi ene siden på lyset plutselig revnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg ville ikke ha kjøpt te-lys. Det gjorde vi en gang og de tok sikkelig fyr og vi store problem med å slokke de.

Ellers ingen erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har handlet telys på Ikea i mange år, og har aldri opplevd at de har "tatt fyr" mer enn det de skal. Tvert i mot brenner de mye lenger enn andre "billig-lys", etter min erfaring.

Kubbelysene på Ikea har lett for å renne - jeg har fått ødelagt mange duker fordi kanten har revnet osv.

Har også brukt noen vanlige lys - synes de funker helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKEAlysene har vunnet TV2-hjelper deg sin lys-test!

Vi bruker (nesten) bare IKEAlys, og er veldig fornøyd.

Har heller ikke opplevd at t-lysene har tatt fyr. Skal være obs på det i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kubbelysene varer ikke lenge for de brenner "ned i seg selv" liksom og da er det jo liten vits.

Telys og vanlige stearinlys fra IKEA er glimrende. Og billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jordbær nevner, så har stearinlysene vunnet tester. (Faktisk vinner de i en eller annen test hvert år!)

Te-lysene har i noen tilfeller begynt å brenne, men da (i allefall har jeg hørt) har de stått for nærme hverandre. Uansett hvilke te-lys man kjøper skal de ikke stå nærmere enn 10 (?) cm. (Eller noe...) Har selv bare brukt IKEA te-lys i fem år, og aldri hatt noe problem med dem.

Vaniljelysene lukter kjempegodt, men lukter MYE. Hadde pyntet bordet med dem, uten å tenne dem på, og gjestene luktet det med en gang! (Sparte penger, da, siden jeg ikke trengte å kjøpe nye noen gang! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt te-lysene fra IKEA i mange år, og også testet de fra BIG og Nille innimellom. Er absolutt mest fornøyd med de fra IKEA, de brenner lengst og er dessuten billigst. Eneste jeg ikke liker er at det er så mye "søppel" i posen, man må passe på så den ikke revner for da har man stearinsøppel i hele skuffen eller hvor man oppbevarer dem.

Duftlysene har jeg aldri prøvd, pga allergi er slike ting ikke aktuelt hos oss.

De store firkantede og "ballformede" kubbelysene er jeg ikke så alt for fornyd med, det går som regel ikke å brenne dem helt ned for da renner de ut på ene siden.

Men de litt mindre "vanlige" runde kubbelysene er jeg veldig fornøyd med, de brenner pent og utrolig lenge.

De vanlige er også greie, men der liker jeg best slike rustikklys eller hva det heter... De som er farget tvers igjennom slik at ikke "fargeskallet" sprekker av om man truer dem ned i en litt liten lysestake. Og slike har de ikke på IKEA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skrållan - ikke innlogget

Jeg bruker omtrent bare IKEA-lys, kjempefornøyd med både kvalitet og pris!

Synes 'langlysene' brenner lenge og renner lite, er storforbruker av telys og de er knallbillige på IKEA. Nå har de flytelys også, kjøpte nettopp en pose med... tro om det var 25 stk/20 kr???????

Eneste problemet jeg har opplevd med telys er at de blir plassert i sånne lyskupler/keramikkhus osv osv - det fører til overoppheting og kan dermed overtennes.

Anf kubbelys/kulelys - fikk tips av en venninne som jobber i gaveforretning: på deres (litt dyrere og ekslusive) lys står det faktisk opplyst at de ikke skal stå tent mer enn så og så mange timer (lurer på om det var tre eller fire timer av gangen) før det bør slukkes og stearinen stivne. Først da kan man tenne på nytt. Dette igjen pga overoppheting og lysene brenner 'ned i seg selv'. Etter at jeg begynte å være obs på dette, brenner jeg lysene mine helt ned jeg!

Et tips til andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke på kubbelysene fra IKEA at man skal skjære av dem etterhvert da? Jeg har aldri hatt problemer med kubbelys fra IKEA, men så skjærer jeg stort sett av kanten hver gang de har vært tent også. Da revner de hvertfall ikke i siden.

Bruker bare lys fra IKEA jeg, har alltid et lager med telys og vanlige lys liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker å skjære av kubbelysene etter hvert, og har aldri opplevd at de renner ut for jeg passer på før det skjer. Det jeg mente er at jeg da ofte ikke får brent lyset helt ned rett og slett fordi jeg ser at det kommer tilå renne ut snart, og dessuten ser lyset så skjevt og rart ut...

Men det gjelder vel forsåvidt for de fleste slike kubbelys, har opplevd akkurat det samme både med dyre lys og andre "billiglys".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers (som kun kjøper dyre kvalitetsting) kjøper vanlige stearinlys på Ikea. Det er god nok kvalitetstest for meg :ler:

Hei, leste et sted at slottet også kjøper telys fra IKEA,- er du inngiftet der, Poirot? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kjøper alt av stearinlys på IKEA, og er fornøyd :D

MEN, kjøpte noen små glass til duftelysene (blank med hvite striper), og den ene eksploderte! Bare en liten advarsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper masse lys på IKEA, jeg også. Sist jeg var det tok jeg med en sånn pose med 100 te-lys. Når jeg kommer hjem, så ser jeg at det ligger to poser i skuffen. Nå er jeg den lykkelige eier av 300 te-lys :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...