Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok - jeg har noen spørsmål om kristendom.

Jeg er døpt, men ikke konfirmert (lang historie, jeg hadde sosial angst og turte ikke konfirmere meg :gjeiper: ). Jeg har aldri hatt noe spesielt forhold til kristendommen eller kirken, bortsett fra å ha vært i begravelser, et par gudstjenester, konfirmasjoner, dåp og bryllup. Har selvfølgelig feiret jul hele livet.

Jeg tror ikke på gud som sådan, og jeg tror i alle fall ikke at gud skapte verden. Synes heller ikke at Jesus var en veldig spesiell person. Føler ikke at jeg kan "tilbe" Jesus og føle at jeg skylder ham noe fordi han ofret livet sitt for andre. Jeg respekterer selvfølgelig alt han gjorde, men jeg føler ikke at det påvirker meg på noen måte.

Så... da er jeg kanskje det motsatte av kristen da eller?

Jeg vet ikke hva jeg skal tro, fordi det er jo noen ting som teller for også. Jeg er veldig glad for at Norge har en statskirke fordi jeg føler at det på mange måter gir oss en kulturarv som jeg synes er veldig viktig. Synes den spiller en viktig symbolsk rolle. Jeg kunne aldri tenkt meg å ikke gifte meg i kirken, eller å ikke bli begravet i kirken. Vil gjerne at barna mine skal døpes. Jeg føler også at jeg er enig i veldig mye av det kristendommen formidler av moral, etikk og gode verdier, og jeg synes alt det der er positivt. Jeg synes også det er veldig flott å gå i gudstjeneste, og liker alle seremoniene i kirken. Liker fellesskapet og føler en fin ro. Jeg liker også å høre på hva presten sier i prekener fordi jeg synes de alltid sier så mye fint.

Så er jeg kanskje en kristen light-versjon? Eller kanskje en moderne kristen? ;)

Ønsker ingen debatt om kristendommen i dag og andre avsporinger. Dere som har litt peiling, lurer på hva dere tenker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant problemstilling! :) De aller fleste setter vel pris på tradisjonsverdiene ved kirken, meg selv inkludert. Jeg døpte sønnen min i kirken for ikke lenge siden, selv om jeg er agnostiker og ikke kristen.

Bakgrunnen for kirken i Norge er jo litt sursøt, i og med at landet ble kristnet med sverd; det var tro eller dø. Dermed gikk en kulturarv (åsatroen) tapt, og en ny ble grunnlagt.

Jeg vet ikke hva jeg skal svare på spørsmålet ditt, men enkelte vi si at dersom du er døpt og konfirmert og tilhører den norske statskirke, er du kristen. :)

Skrevet

Jeg tror at man kan tro på gud, men ikke være kristen.

Men man kan ikke være kristen uten å tro på gud.

Jeg vil også ha det slik som deg, og er enig med en del moral og etikk osv, men jeg er hverken kristen eller tror på gud for det.

Som sagt, det er symbolsk. Jeg vil både ha døpte barn, gifte meg i kirken, og begraves der. Det gjør meg ikke kristen av den grunn. Det er bare symbolsk, og jeg syntes det er et fint fellesskap alt i alt.

Skrevet

Du er ikke kristen om du ikke tror på Gud eller om Jesus ikke betyr noe spesielt for deg. Men du er vel det jeg vil kalle en kulturkristen. Det er folk som stiller spørsmålet om hvorvidt Norge er et kristent land. Det er det ettersom vi har en statskirke og mye av kulturen og historien er bygget på kristendommen.

I kristne miljøer kommer ofte spørsmålet om man er personlig kristen opp. Noen svarer ja, andre svarer nei. Om du føler deg hjemme i kirka og liker mye av det kirken står for, men ikke har noen personlig tro vil jeg som sagt kalle deg kulturkristen.

Skrevet

Nei, du kan ikke være kristen uten å tro at jesus var guds sønn.

Da må du også tro at han er den eneste guden som skapte hele universet.

Jeg tror du bare er "kristen" fordi du ikke har tatt noe standpunkt. Du bare "følger" med resten av samfunnet.

At du er døpt har ingenting å si. Det var jo et valg dine foreldre tok for deg.

Jeg vil anbefale deg å lese i bibelen, og virkelig tenke over det du leser, og se det opp mot det vi vet i dag.

Da vil du raskt se at det som står i bibelen, bare er datidens tanker, forklaringer og meninger på hvordan de tenkte seg at universet ble bygget opp, og hva som skjer etter døden.

I dag er vi for opplyste til å være religiøse. En gud ville også sett at flere og flere faller vekk fra religioner, og gitt oss et nytt tegn dersom han fantes.

• Liker 3
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Du er ikke kristen hvis du ikke tror på Gud eller har noe spesielt forhold til Jesus.

At du er døpt har jo ingenting å si, de fleste babyer som blir det har ikke helt reflektert over om de tror enda, det er jo et valg foreldrene tar og reflekterer kun på dem.

At du liker å gå i kirken trenger heller ikke bety at du er kristen, bare at du liker kulturen og felleskapet osv. Jeg kjenner ei som kaller seg for "spiritual" (hun er amerikansk), jeg tror egentlig ikke hun har en sterk tro på noe spesielt, men hun er veldig glad i å gå i både kirker og synagoger og moskeer og templer og delta i diverse religiøse ritualer og skikker. Om man ikke er allergisk mot religion men synes dette er noe fint, spennende og symboliserer bra ting så er vel en gudstjeneste på julaften noe mange kan kose seg gjennom uten at det betyr de er personlig kristne.

Personlig mener jeg man bør ha et litt mindre apatisk forhold til troen enn du har. Jeg synes det er rart du vil stå foran presten og gifte deg eller døpe et barn og sverge troskap til en gud du ikke tror på. Det er faktisk meningsbærende handlinger, ikke bare noe man gjør bare fordi det er litt "fint". Mener jeg.

Skrevet

Nei!

Skrevet

Nope! Kristendommen handler først og fremst om hvor sterk tro du har til gud, ikke alle tradisjonene. Det er tradisjonene som er i kristendommen, ikke kristendommen som er i tradisjonene. Siden du ikke har noen tro til Gud, er du ikke kristen enkelt og greit. :gjeiper:

Skrevet

Hehe, okei, da er jeg ikke kristen :) Men kulturkristen er et dekkende begrep. Har ikke hørt det før, men nå skal jeg heller omtale meg som det.

Men teller det å ha en egen oppfatning om hva/hvem Gud er? Eller må ens oppfatning stemme med en bestemt "mal" innenfor kristendommen? Vedrørende Jesus vet jeg ikke helt hva jeg tror. For min del var han kanskje Guds sønn, men jeg tror ikke at jomfru Maria ble befruktet av Gud sånn helt uten videre :klo: Huff, flaut med sånne dumme spørsmål :sjenert:

Skrevet

I kristendommen så er Jesus Gud, men det er slik at Gud har gått inni Jesus sin kropp. Forstår ikke så mye av det selv.

Er muslim selv og tror på at Gud er Gud, kan ikke ses. Det jeg vet om kristendommen er at Jesus er Guds sønn, men så er Jesus Gud også i forkledning. Forvirrende. For hvorfor skulle Jesus være hans sønn da, hvis Jesus er Gud? Hmm..

Ja, jeg tror at det er lov å være kristen, men samtidig ha en egen oppfatning av hva Gud er. Gud er jo Gud så klart, ingen vet hvem "han" er, så du kan tro hva du vil.

Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke kaldt meg selv for kulturkristen. Det høres bare dumt ut fordi ordet kristen er i den, og du tror ikke på Gud såå... Håper dette hjalp ;p

Skrevet

Du kan tro på gud uten å være kristen, eller i det hele tatt religiøs. Å bare tro på gud, eller en gud kan du kalle deg hva du vil.

Men å være kristen uten å tro på gud blir vel litt vanskelig. Jesus er jo guds sønn i følge den kristne tro.

Skrevet

At du er døpt har jo ingenting å si, de fleste babyer som blir det har ikke helt reflektert over om de tror enda, det er jo et valg foreldrene tar og reflekterer kun på dem.

INGEN babyer har noen som helst mulighet til å reflektere over noe som helst angående dåpen.

De er bittesmå mennesker på noen få måneder som har mer enn nok med å sove, spise, bæsje og finne ut at de har fingre og tær.

Så blir de på et tidspunkt gammel nok til å forstå hva som ble trædd ned over hodet på dem.

Noen ønsker da å melde seg ut av dette og oppdager at det ikke nødvendigvis er så enkelt.

I en god del tilfeller må de igjennom flere omganger før det endelig er i boks.

Neste hinder blir deres barn, som verken er døpt eller konfirmert men som på mystisk vis allikevel er medlem av statskirken, noe barna selv ikke ønsker å være.

Så må man igjennom en mølle nok en gang.

Det er direkte frekt og respektløst av statskirken/systemet at de av oss som ikke er kristne og ikke vil være registrert som det må gå flere runder for å komme oss ut av noe som vi enten har meldt oss ut av eller aldri har meldt oss inn i.

Noe må være veldig feil med medlemslistene til statskirken. Hvorfor blir det ikke satt søkelys mot det og satt i gang undersøkelser i forhold til eventuelt fusk med medlemslistene på lik linje med andre "organisasjoner" som får pengestøtte fra staten?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...