Gå til innhold

Tips til en sunnere hverdag? (Jente 15år)

Brus?  

17 stemmer

1. 1. Har 0.5 liter brus hver lørdag mye å si når du vil holde vekta?

Anbefalte innlegg

Gjest Isabell96
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 15 år som gjerne vil ha noen tips til hva jeg kan føre for å få en veltrent og sunn kropp :)

Her i hjemmet er det sånn at man må spise middag sammen med familien, og man MÅ spise det som blir servert. Det er jo en fin ting at det er sånn, men problemet er at det nesten alltid er noe usunt som blir servert, og etter at vi har flyttet inn sammen med stefaren min har jeg gått opp 2 kg.

Er 163 cm, og veier 52 kg.

Er ikke ute etter å gå ned i vekt heller, men personlig syns jeg at jeg har begynt å få litt ekstra fett rundt magen.

Har tenkt å gå på fjelle hver dag, i og med at plassen vi bor på er vi omringet av fjell over alt, hehe.

Men det er vanskelig å skal komme i form når det blir servert så mye mat og godis hjemme hver dag, det er vell litt opptil meg selv også da, men det jeg egentlig lurer på om er om dere har noen tips til hva jeg kan spise som er litt sunnere?

Frokost, lunsj, IKKE MIDDAG, så tenkte jeg litt fruk, så kvelds..

Må bare legge til at jeg er BRUSOMAN.

Er VELDIG glad i brus, og da mener jeg VELDIG.

Men i det siste har jeg prøvd å kutte ut brus litt :P

Tror dere det har noe å si om jeg drikker 0.5 liter med brus hver lørdag?

Håper det ikke ødelegger for meg..

Takk for at du leste alt, om du gjorde det da:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

Snakk med de som lager mat, og foreslå at dere skal lage middag sammen / lage noe sunnere?

Edit: Og jeg mener du er såpass ung at du ikke skal tenke på vekt og magefett, men å kutte ned på brusen er sunt uansett :) Tenk likevel på at du må ksoe deg i blant.

Endret av Ms. Raggsokk
  • Liker 1
Gjest Isabell96
Skrevet

Snakk med de som lager mat, og foreslå at dere skal lage middag sammen / lage noe sunnere?

Edit: Og jeg mener du er såpass ung at du ikke skal tenke på vekt og magefett, men å kutte ned på brusen er sunt uansett :) Tenk likevel på at du må ksoe deg i blant.

Tusen takk for svar! :)

Skal prøve det..

Skrevet

0,5L brus hver lørdag er ikke farlig! Såpass må man unne seg ;)

Ellers gir jeg samme rådet som ms.raggsokk, kom med forslag til de som lager maten om noe du vil ha! Kanskje dere kan ha en ordning der alle får velge middag èn dag i uken eller to, alt ettersom hvor mange dere er? De dagene det blir pizza/hamburger/lasagne eller noe annet mindre sunt kan du kanskje spise mer til de andre måltidene, gjerne en frukt eller noe grønt rett før middag, så du ikke spiser så mye til middagen? Ellers så kan du foreslå at det blir pizzadeig med fullkorn, hjemmelagde hamburgere av karbonadedeig og med grovt hamburgerbrød, og karbonadedeig og fullkornsplater i lasagnaen osv! Plutselig mindre fett og karbohydrater.

Ellers må jeg også si meg enig med ms.raggsokk at det er altfor tidlig å bekymre seg over vekt og magefett, men sunn mat skader aldri! ;) men husk at det er viktig å kose seg innimellom :)

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Er enig med de andre her, og du må IKKE bekymre deg ang. vekten din du veier ikke for mye. Vil heller råde deg til å foreslå noen sunne middager ovenfor foreldrene dine, eller kanskje lage middagen selv? Lykke til :)

Skrevet

Om der har grønnsaker til middag hver dag, så fyll på med dette og ta heller litt mindre av det andre. Om dere ikke har grønnsaker hver dag, kan du jo snakke med foreldrene dine om det, og eventuelt ta på deg ansvaret for å lage en salat eller woke noen grønnsaker. :)

Synes heller ikke du skal tenke så mye på vekt nå, for det virker absolutt ikke som du er overvektig, men å tenke på et sunt kosthold og venne seg til det er bare bra! :)

Til de andre måltidene bør du passe på å spise grove kornprodukter og magre kjøtt og melkeprodukter.

Og husk fem om dagen: 300 gram grønnsaker og 200 gram frukt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Følg tallerkenmodellen. 1/2 grønnsaker, 1/4 kjøtt og 1/4 ris/pasta/potet.

Prøv havregrynsgrøt til frokost, litt epler og kanel eller blåbær gjør den mer interessant. Metter godt.

0,5l brus en gang i uken kan du nyte med god samvittighet.

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 162 cm og veide 49,9 kilo da jeg var en topptrent friidrettsutøver uten noe fett på meg i det hele tatt. Jeg var rett og slett så tynn at jeg var stygg. Nå har jeg en sykdom og da so gjør at jeg har unormalt høy fettforbrenning. Så etter at jeg brakk foten på idrettsbana, la jeg opp og nå går en fjelltur en til to ganger i uka. Nå veier jeg 60 kilo, og er frisk og fin. I tillegg er jeg mye mindre syk.

Så jeg synes at 52 kilo er nesten i grenseland. Du trenger ikke å gå ned noe som helst.

Men å trene og spise sunt et veldig viktig! Og det er bra at du fokuserer på det! Om du trener hardt en dag er det lurt å spise en brødskive med egg med et glass melk ved siden av for restutisjon. Da bytter du ut fett med muskler. En brusflaske hver lørdag har ingenting å si. Men ikke tell kalorier, da blr du koko etter en stund. Tro meg.

Lykke til med treningen!

-Run fast, run far, just run.

Anonym poster: 2bb28faecda979bbfbf0722eb7c0607d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...