Gå til innhold

Lønnsforhandlinger når?


Engel

Anbefalte innlegg

Skal ikke lønnsfrohandlinger være nå på våren over alt? Da jeg begynte i jobben her fikk jeg høre at de hadde lønnsforhandlinger hvert år, men har ikke hørt noe mer om det nå. Trodde sånt skulle være avklart før ferien jeg, eller kan de private gjøre som de vil? Er vel ingen regel om at man MÅ ha det kanskje? Må jeg gå til sjefen og kreve det selv?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette praktiseres veldig forskjellig, avhengig av flere faktorer.

Hvis du jobber i et firma der det er organisering og tariffavtale gjøres de sentrale forhandlingene unna, og så forhandler de som har lokalforhandlingsrett lokalt etterpå.

I den overenskomsten jeg tilhører står det at det skal forhandles lønn hvert år lokalt.

Innenfor noen forbund er det vanlig at et forhandlingsutvalg forhandler lønn for sine medlemmer, men for andre er det individuell lønnsfastsettelse.

Der det forhandles individuelt er det også ulik praksis.

I firmaer der det ikke er organisering og tariffavtaler forhandles det nok eventuelt mer etter bedriftsledelsens forgåttbefinnende.

Som du selv sier så er det mest vanlige at forhandlingene skjer på våren, men det er ikke noen fast regel.

Men som jeg sa er det litt vanskelig å si hvordan det er oss deg, siden jeg ikke kjenner til forholdene på din arbeidsplass.

Finnes det ingen tillitsvalgte/organisering å henvende seg til så antar jeg at du må ta det opp med ledelsen selv.

Dette var egentlig det jeg hadde å bidra med.

med vennlig hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...