Smørblomsten Skrevet 8. august 2011 #1 Skrevet 8. august 2011 Har kjøpt EMLA-plaster som skal tas på før blodprøven skal tas på mitt barn Noen erfaringer å dele? Jeg er sikker på at det reneste hysteri vil oppstå når blodprøven skal tas, til tross for dette plasteret...
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #2 Skrevet 8. august 2011 Vi brukte EMLA plasteret når sønnen skulle ha venflon, det fungerte som bare det. Jeg forklarte hva som ville skje, at det var en nål som skulle stikkes inn, men at han ikke ville kjenne det. Han var foresten 3 år.
Milla00 Skrevet 8. august 2011 #3 Skrevet 8. august 2011 Vi har prøvd emla-plasteret, men her fikk frøkna på fem en allergisk reaksjon, kan vel trygt si at det ikke ble tatt blodprøver den dagen. Men nå er heldigvis en slik reaksjon forholdsvis sjeldent, men ellers ut ifra andres opplevelser ved bruk av plasteret er det kun positivt å høre.
pantora Skrevet 8. august 2011 #4 Skrevet 8. august 2011 Har en venninne som er veldig redd for sprøyter, hun er mye på sykehus og får alltid emla-platser før stikk. Hun sier at hun ser vekk når de stikker, og merker ingenting. Man blir helt nummen. Vet ikke hvor gammel ungen din er, men da jeg var liten fikk jeg aldri noe emla-plaster (vet ikke om det fantes den gangen), og jeg synes det var spennende, ville alltid se på!
*Joyce* Skrevet 9. august 2011 #5 Skrevet 9. august 2011 Lillejenta fikk opptil flere emla-plastere før blodprøver og veneflon da hun var innlagt på sykehus i vinter, men de satt rett og slett ikke fast på henne, så jeg tror ikke de hadde så mye effekt. Hun var litt for liten til å kunne gi skikkelig uttrykk for om de virket eller ei. Da vi var inne på sykehuset for en blodprøve i anledning sjekk for allergier for et par måneder siden fikk hun ikke emla-plaster, og det gikk veldig fint. Jeg vil i grunnen påstå at det gikk langt bedre enn da hun var innlagt, men det kan jo ha med både alder og omstendigheter å gjøre. Selv tror jeg det har mye å si hvem som tar blodprøven også... Hun vi var hos ved siste anledning var utrolig flink. Det kan ikke sies om alle vi har vært borti.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 Fungerer fint her, men det fungerer fint uten også... Sist vi var hos legen sa helsesekretærene at de helst ikke ville ha emla-plaster pga det ble vanskeligere å ta blodprøver om man brukte de, noe med blodårene, tror jeg.
Gjest blodprøvetaker Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 Emlaplaster har en god virkning, men med en bakdel. Barn med veldig tynne vanskelige årer kan bli vanskligere å stikke da blodårene trekker seg litt sammen. Det er viktig å ta av plasteret en stund før prøvetaking. Da kommer årene tilbake igjen. Bedøvelsen virker i lang tid etter at plasteret er tatt av så det er lurt å ta det av i god tid før prøven skal tas.
Eske Skrevet 9. august 2011 #8 Skrevet 9. august 2011 Jeg vil tro at om du forklarer godt hva som vil skje, men med beskjed om at det ikke kommer til å gjøre vondt, kommer det til å gå bare fint, for EMLA er VELDIG effektivt. (Jeg brukte det før voksing en gang, og det fungerte helt fantastisk!)
kirstiJ Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Jeg har brukt Emlakrem før brasiliansk voksing og det fungerte fantastisk! Stedatteren har brukt det før blodprøve og det var også suksess.. Hun gråt av redsel litt før, men jeg holdt armen hennes og pappaen tulla med henne så hun så andre veien, så hun merka ikke noe til stikket i det hele tattø. De tok bare et glass, så de var ferdig med å tappe når hun kikka mot den armen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå