Gå til innhold

Bama og moreller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har sett Bama sin reklame om norske moreller? I reklamen viser de lyserøde moreller. På nettsiden til Bama har de bilder av disse lyserøde morellene: http://bama.no/eway/no/baer/morell/index.aspx

Hva er det egentlig Bama driver med? De av oss som er glad i moreller og som faktisk vet hvordan moreller skal være, vet jo at disse lyserøde morellene ikke er søte, slik som det står på nettsiden til Bama. De er sure og harde. De finnes ikke saftige. Årsaken er jo det at disse morellene ikke er modne. Hvorfor bruker Bama umodne moreller som reklamestoff?

I butikkene finner jeg mye av det samme tullet, lyserøde og sure moreller. Jeg snakket med en butikksjef her i området, og han sa at Bama kun tok inn lyserøde moreller, og at butikken hans derfor kun kunne tilby umodne moreller til kundene sine.

Man skulle jo tro at de som styrer rundt på Bama vet at de morellene som norske produsenter har, stort sett er mørke kjøttmoreller. Kjøttmoreller som vanligvis er nesten sorte på fargen, og som smaker himmelsk.

Er det flere som har merket seg at butikkene har kun lyserøde, umodne norske moreller til salgs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nja... Nå skal det sies at de aller fleste kjøttmorellene skal være mer eller mindre svarte i fargen før smaken er på topp, men det finnes noen unntak. Sunburst, f.eks, kan være lyserød og alikevel ha grei smak. Nå skal det jo sies at dette er blant de sortene som kommer tidligst av kjøttmorellene, og da er man jo gjerne litt mindre kresen på smak enn et stykke utpå sesongen.

Bama spekulerer i holdbarhet, og jo lysere bærene er når de kommer fra bonden, jo lenger holder de. Husk at de bærene som kommer i butikken aldri er ferske, og har vært gjennom transport, klorbad, lagring, transport igjen og ut i butikk. Det tar fort vekk 3-4 dager fra plukking til bærene er ute i butikk, og da nytter det ikke plukke modne bær. De holder seg kort og godt ikke lenge nok. Ikke engang Van (som er kjent for å være holdbar) holder så mange dager som moden.

Nei, jeg er glad jeg har fri tilgang på modne moreller gjennom hele morellsesongen. :)

Edit: En titt på bildet på Bama sine sider får meg til å tro at dette er Sunburst. De skal faktisk ha den fargen når de er modne. :)

Endret av SmallTalk
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke lagre umodne moreller særlig lenge heller. Morellene bruker nok 1-2 dager fra plukking til de ligger i butikken, og det skal gå fint, selv med modne moreller. Umodne moreller som lagres får ikke den gode søte smaken som det modne moreller får.

Skrevet (endret)

Man kan ikke lagre umodne moreller særlig lenge heller. Morellene bruker nok 1-2 dager fra plukking til de ligger i butikken, og det skal gå fint, selv med modne moreller. Umodne moreller som lagres får ikke den gode søte smaken som det modne moreller får.

De bruker fort vekk 3-4 dager. Husk at de først skal plukkes, så hentes, så klores, så pakkes, så bringes og så fordeles utover til alle landets butikker. Det rekker man ikke på 1-2 dager, uansett hvor god infrastruktur man har.

Fort vekk så står morellene på til lagring hos bonden i en dag.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Om de bruker 1-2 dager, eller 3-4 dager kommer selvsagt an på pakkemåten. Noen moreller sorteres og pakkes hos bonden, gjerne samme dag som de hentes og de sendes videre samme dag. Da kan morellene være i butikken dagen etter. Moreller som skal pakkes på fruktlager før de sendes vidre, vil kunne bruke mer enn 2 dager før de er i butikken.

Skrevet

Om de bruker 1-2 dager, eller 3-4 dager kommer selvsagt an på pakkemåten. Noen moreller sorteres og pakkes hos bonden, gjerne samme dag som de hentes og de sendes videre samme dag. Da kan morellene være i butikken dagen etter. Moreller som skal pakkes på fruktlager før de sendes vidre, vil kunne bruke mer enn 2 dager før de er i butikken.

Moreller som leveres av Bama skal gjennom de prosedyrene jeg allerede har nevnt.

De stedene hvor man får kjøpt moreller som leveres av bonden selv, der kan man få bær som er kun noen timer gamle.

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på moreller og kirsebær?

Mener jeg så moreller i en butikk nylig og på posene stod det 'cherry...et.eller.annet...'.

Og selges begge deler i Norge?

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på moreller og kirsebær?

Mener jeg så moreller i en butikk nylig og på posene stod det 'cherry...et.eller.annet...'.

Og selges begge deler i Norge?

Forskjellen er at kirsebær er sure, mens moreller er søte. Cherry = kirsebær, sweet cherry = moreller.

Jeg har ikke sett at kirsebær blir solgt i butikkene i Norge.

Skrevet

Moreller som leveres av Bama skal gjennom de prosedyrene jeg allerede har nevnt.

De stedene hvor man får kjøpt moreller som leveres av bonden selv, der kan man få bær som er kun noen timer gamle.

Prosessen som morellene skal gjennom før levering er grei nok, det som er overraskende er at Bama kun skal ha lyse moreller, altså umodne. Andre klarer å selge unna modne moreller, gjerne de som har en modningdsgrad på 5-6, Bama skal ha morellene på rundt modningsgrad 4. Man skulle tro at Bama skulle klare det som de andre klarer, nemlig å levere modne moreller. Morellene som leveres til andre enn Bama, skal også gjennom samme prosess, slik som plukking, sortering, frakting, vasking, ny sortering, pakking og frakting til butikk. Forskjellen mellom Bama og de andre, er at de andre klarer å selge moreller som er modne, og til tross for at modningsgraden på morellene er høyere enn Bama sin standard.

Problemene for fruktbøndene er det at beskjeden fra Bama om lavere modningsgrad, kom sent i sesongen, slik at morellene allerede var såpass modne at de var på en modningsgrad over 4. For oss forbrukere er problemet det at morellene er for lyse, for harde og for sure. Og ingen vil vel kjøpe slike moreller.

Selv er jeg glad for å ha en søster og svoger som kan gi oss modne og gode moreller. Verre er det for kundene som ikke får oppleve de gode, søte, norske morellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...