AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #1 Del Skrevet 8. august 2011 Står virkelig helt fast på hva jeg skal skrive i søknaden. Er en åpensøknad, da ingen stilling er utlyst, men vet at flere steder trenger dem vikarer. Har kommet så langt: Jeg ønsker med denne henvendelsen og søke på en eventuell ledig stilling som vikar hos dere. Jeg er ei jente på 22 år, oppvokst og bosatt i *****. Jeg har tidligere arbeidet som produksjonsmedarbeider hos *******, men pga permitteringer ser jeg meg nå om etter ny jobb. Og benytter derfor sjansen til og prøve noe nytt, og ettersom jeg lenge har hatt et ønske om og jobbe innen pleie og omsorg, søker jeg nå jobb hos dere. Jeg kunne tenke meg og jobbe hos dere av flere grunner. Men den viktigste er at jeg trives veldig godt med og jobbe med mennesker. Jeg liker godt og hjelpe andre, og ser på meg selv som tålmodig og omgjengelig og positiv. Lærer fort og jobber bra under press. Jeg er veldig fleksibel forhold til arbeidstid, da jeg har egen bil og førerkort. -Men jeg føler det blir en veeldig kort søknad. Noen tips? Alt av utdanning (som ikke er relativt for jobb på sykehjem) og arbeidserfaring, interesser og personlige egenskaper står i CV' en.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #2 Del Skrevet 8. august 2011 og, er dette en søknad jeg kan sende til flere steder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #3 Del Skrevet 8. august 2011 Står virkelig helt fast på hva jeg skal skrive i søknaden. Er en åpensøknad, da ingen stilling er utlyst, men vet at flere steder trenger dem vikarer. Har kommet så langt: Jeg ønsker med denne henvendelsen og søke på en eventuell ledig stilling som vikar hos dere. Jeg er ei jente på 22 år, oppvokst og bosatt i *****. Jeg har tidligere arbeidet som produksjonsmedarbeider hos *******, men pga permitteringer ser jeg meg nå om etter ny jobb. Og benytter derfor sjansen til og prøve noe nytt, og ettersom jeg lenge har hatt et ønske om og jobbe innen pleie og omsorg, søker jeg nå jobb hos dere. Jeg kunne tenke meg og jobbe hos dere av flere grunner. Men den viktigste er at jeg trives veldig godt med og jobbe med mennesker. Jeg liker godt og hjelpe andre, og ser på meg selv som tålmodig og omgjengelig og positiv. Lærer fort og jobber bra under press. Jeg er veldig fleksibel forhold til arbeidstid, da jeg har egen bil og førerkort. -Men jeg føler det blir en veeldig kort søknad. Noen tips? Alt av utdanning (som ikke er relativt for jobb på sykehjem) og arbeidserfaring, interesser og personlige egenskaper står i CV' en.. Jeg kan ikke understreke sterkt nok hvor viktig korrekt språk er. Som arbeidsgiver ville jeg kastet søknaden din rett i bosset ene og alene basert på dårlig språk. Når har kanskje en stilling på et sykehjem litt lavere standard, men det er uansett viktig. Det absolutt viktigste du må lære i den sammenhengen er at «og» og «å» ikke er det samme. Du kan heller ikke starte en setning med «og» eller «men». Du må heller aldri bruke forkortelser som «pga» heller. Jeg har uthevet hvor det skal være «å». Mer generelt er et vanlig oppsett av en søknad slik: Søknad på stilling som .................... Viser til annonse på/i ............. og søker herved på stilling som ............. (Motivasjon - hvorfor du søker på stillingen) (Erfaring/bakgrunn/kompetanse/resultater) (Personlige egenskaper) (Avslutning - hvorfor de skal velge og hva du kan tilføre bedriften) Ser frem til å høre fra dere og at jeg med dette får mulighet til å presentere meg personlig. Vennlig hilsen ............. For en åpen søknad må du selvsagt finne på en annen åpningssetning. Har du planer om å ta noen helsefaglig utdanning? Hvis ja er dette noe du absolutt bør ha med for å vise at du er målrettet og har en fremtidsplan der vikarstillingen vil bidra med nyttig erfaring og ikke bare er en tilfeldig jobb. Det er forøvrig ikke slik at du ikke kan ta med ting som også står på CVen. Du kan gjerne trekke ut og utdype deler av det som er mest relevant for stillingen og som viser mer om din erfaring (i den grad du klarer det). De enkle linjene som lister opp din utdanning og arbeidssted/stilling sier tross alt ikke så mye om hva jobben faktisk innebar som er relevant (jeg regner i hvert fall med at du ikke har skrevet noe slikt på CVen, da det ikke hører hjemme der). At du er fleksibel er absolutt noe du bør ha med, men jeg ville omformulert det. Det holder å skrive noe mer ala «Jeg er svært fleksibel og disponerer egen bil». At du har førerkort sier seg selv hvis du har bil (og står vel også på CVen). Når det gjelder lengde tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye over det. En søknad trenger ikke være en roman (og en CV skal vanligvis ikke være over en side). Ikke sleng inn unødvendig mye fyllmateriale bare for at det skal se lengre ut og ikke bruk unødvendig mye luft (tomme linjer/paragrafer). Uansett, lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 8. august 2011 #4 Del Skrevet 8. august 2011 Helt enig når det gjelder språk. Og/å Er krise å ikke ha kontroll på! Den er passe lang, men den må renskrives Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #5 Del Skrevet 9. august 2011 Du får jobb i helse og omsorgssektoren selv om du ikke skriver korrekt norsk, slapp av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #6 Del Skrevet 9. august 2011 Pass på skrivefeilene dine og måten du formulerer deg på. Når de fleste av setningene dine starter med "jeg...", virker søknaden som en lang oppramsing. Prøv deg frem med andre formuleringer. Søknaden trenger ikke være lang. Den bør være kort og presis, én halv side kan være nok. Om arbeidserfaringen din ikke er relevant, er det faktisk det at du har arbeidserfaring som teller. I CVen fører du opp kurs, utdanning og jobb, evt nøkkelkvalifikasjoner e.l. Maks én side. ... Jeg er ei jente på 22 år, oppvokst og bosatt i *****. Tidligere har jeg arbeidet som produksjonsmedarbeider hos *******, men pga permitteringer ser jeg meg nå om etter ny jobb. Derfor benytter jeg sjansen til å prøve noe nytt. Ettersom jeg lenge har hatt et ønske om å jobbe innen pleie og omsorg, søker jeg nå jobb hos dere. [Her kan du skrive at ønsker praksis fra helsesektoren før du starter med en evt utdannelse] Det er flere grunner til et jeg kunne tenke meg å jobbe hos dere. Den viktigste er at jeg trives veldig godt med å jobbe med mennesker. Jeg liker godt å hjelpe andre [her kan du godt skrive en liten setning til om hvorfor helsesektoren virker interessant. ]. Ser på meg selv som tålmodig, omgjengelig og positiv. Lærer fort og jobber bra under press. ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #7 Del Skrevet 9. august 2011 ... Jeg er ei jente på 22 år, oppvokst og bosatt i *****. Tidligere har jeg arbeidet som produksjonsmedarbeider hos *******, men pga permitteringer ser jeg meg nå om etter ny jobb. Derfor benytter jeg sjansen til å prøve noe nytt. Ettersom jeg lenge har hatt et ønske om å jobbe innen pleie og omsorg, søker jeg nå jobb hos dere. [Her kan du skrive at ønsker praksis fra helsesektoren før du starter med en evt utdannelse] Det er flere grunner til et jeg kunne tenke meg å jobbe hos dere. Den viktigste er at jeg trives veldig godt med å jobbe med mennesker. Jeg liker godt å hjelpe andre [her kan du godt skrive en liten setning til om hvorfor helsesektoren virker interessant. ]. Ser på meg selv som tålmodig, omgjengelig og positiv. Lærer fort og jobber bra under press. ... Sånn, måtte bare rette opp en liten feil jeg gjorde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #8 Del Skrevet 9. august 2011 Tusen takk for svar og hjelp! Nå er og/å feil rettet opp! er helt utrolig dårlig på sånt så bra dere hjelper meg! Har fått med at jeg har tenkt på utdanning innen helsefaget, men står litt fast på hva jeg kan skrive på hvorfor helsesektoren virker interessant.. Jeg vet bare at jeg har lyst til og prøve meg jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå