Gå til innhold

Hage/plante-spørsmål

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har plutselig fått interesse for hage og planter. Har kjøpt masse forskjellige planter (sånne små til å sette i bedet). Men det blir jo fryktelig dyrt i lengden. Dessuten har jeg lyst på noen små busker her og der. De koster jo mellom 300 og 500 pr stk.

Er det noen her inne som vet hvordan man setter stiklinger og hvordan man kan "stjele" en del av en slik buske for å plante den?

Andre sparetips for hagen mottas også med takk! Øs ut av all din kunnskap om ting som vokser og gror i hagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Min erfaring er at det iallfall ikke er så billig å så planter selv. MAn kan kjøpe frø til flere hundre kroner, også er det bare en eneste liten plante som faktisk vokser opp. Derfor velger jeg heller å kjøpe alle blomstene jeg setter ut, da vet jeg iallfall at de lever! icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk kjøpt endel frø og de spirer nå, men det tar så lang tid! Dessuten husker jeg ikke hvor jeg plantet hva og tør knapt å luke vekk ugress. kanskje det er planter jeg luker bort!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det som er smart er å delta på hagelagenes plantebyttemøter. I vårt hagelag er det et sånt møte i mai og et i august. Folk har med det de kan dele. Noen har mye med andre ingenting. Så setter vi alt utover. En går igjennom hva slags planter det er. Så kan folk ta en plante hver etter tur. helt til det er tomt.

tøbba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, jeg har masse planter nå som jeg selv har sådd, som jeg snart skal plante ut.

Jeg har ikke brukt så mye penger på dette, veldig lite egentlig.

Jeg har "egenproduserte" tagtes, lobelia, jorbær, agurker, tomater, mais, ringblomst, squash, rosenkål, blomkål, purre, selleri, melon, og noen til.

Det er vikig å huske på at en del planter må sås veldig tidlig, noen allerede i februar.

Sår man de tidlig nok, og steller dem riktig, så er sjangsen stor for at du selv kan holde deg med mye av det du vil ha i hagen, av både blomster og grønsaker.

Dette er i hvertfall min erfaring.

Jeg har enda ikke opplevd å bruke flere hundre kroner på frø, uten å få masse planter icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo lurt å kjøpe stauder, for de kommer opp år etter år. Er ofte litt dyrere en sommerblomster, men det er jo en invistering. Etter et par år kan man dele dem, så da får man nye planter også icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her finner du svar på mye og mangt om hage og hagestell.

http://www.hageselskapet.no

Til siste anonym : om du skal satse på å FÅ alle stauder som du skal fylle hagen med, må du være heldig å ha en stor bekjentskapskrets eller en veldig liten hage. Dessuten; blir du virkelig bitt av "hagesyken" kan du ikke la være å kjøpe stadig "nye" sorter. Var selv på besøk i et nyåpnet hagesenter i går sammen med det lokale hagelaget. Skulle ikke handle noe men kom alikevel hjem med 4 nye stauder.... 1212[ Dette Innlegg er endret av: Flo* den 2002-05-24 22:51 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går jo an å kjøpe staude-knoller, mye billigere enn ferdige planter og utrolig gøy når de titter opp. og siden de kommer tilbake hvert år, er det jo en engangsinvestering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...