Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine tanker om livet og meningen med livet? Synes det er interessant å høre andres tanker rundt dette, det viser hvor forskjellig vår oppfattelse av livet er. Personlig er jeg veldig åpen for det meste, med mindre det kan motbevises. Men jeg tror definitivt at det er en større meningen med livet, et større bilde og at vi er her for en grunn. Jeg synes det er vansklig å forestille meg at vi kun er en del av naturens utvikling og tilfeldigheter, og at bevisstheten kun er knyttet til den fysike kroppen. Tanken om at vi opphører når vi dør virker for meg meningsløst, da virker selve livet meningsløst. Kanskje det er sant, men hvordan noen kan være så sikre er det jeg ikke skjønner.

(Nå tenker nok noen at jeg er litt skrullete i hode, og bare snakker vås, men håper på noen seriøse svar :) )

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker helt annerledes. :) For meg er livet her og nå, de små øyeblikk i hverdagen. Veien er målet. Jeg synes også det er opp til hver enkelt å legge mening til livet, finne ut hva som føles meningsfylt.

Det kan godt hende at det finnes et større bilde, jeg kan ikke avvise det, men for meg er det ikke det som er meningen med livet. For meg er det derimot menigsløst å legge all mening med livet i hva som eventuelt skjer etter døden, for det kan vi ikke vite noe sikkert om uansett.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hehe! Ikke særlig mye respons her nei. Burde kanskje heller postet dette innlegget på et forum hvor det diskuteres filosofi ol. (hvis et slikt norsk forum finnes).

Er enig med deg Freiha! Det er viktig å leve livet her og nå, og sette pris på alle de små gledene, men det kan også være vanskelig hvis livet virker meningsløst. For meg virker livet meningsløst hvis sannheten er at vi kun opphører når vi dør, og det er det.

Endret av Sofie_22
AnonymBruker
Skrevet

Vel, livet er ikke alt. Det er et annet liv, som er evig og det er den som varer for alltid. Et liv som er smertefritt, stressfritt, bekymringsfritt osv. Hadde dette livet vært alt så hadde vi ikke dævva. Men vi dævver, tia går så fort, og man vet ikke når man dør! Hvorfor blir vi født? for å spise, jobbe og feste? nei, det er mening med livet, vi skal handle til neste liv. Det er min mening.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig i at livet virker veldig meningsløst om alt bare opphører når vi dør. Men så tror jeg ikke at alt opphører heller, da. Jeg tror at det finst mer der ute, og at dette livet er bare ett av mange.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig i at livet virker veldig meningsløst om alt bare opphører når vi dør. Men så tror jeg ikke at alt opphører heller, da. Jeg tror at det finst mer der ute, og at dette livet er bare ett av mange.

Tror heller ikke at vi opphører når vi dør, men kan aldri være helt sikker. Håper hvert fall ikke det! Har alltid tenkt at livet er en læringsprosess som forbreder oss på noe annet.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Vi vet jo ikke hva som er meningen med livet, men for å snu det litt rundt rent bokstavlig...så er det vel det i livet som gir mening for den enkelte, og det er jo veldig forskjellig fra person til person...

Det bunner i verdier og virkelighetsoppfatningen til den enkelte. Jeg peronlig tror det finnes en hensikt, at jeg er en del av et veldig stort puslespill...jeg er den ene brikke som bidrar til en helhet... Vi påvirker hverandre og dytter hverandre i ulike retninger. Veien blir til mens vi går...men på den veien møter vi så mangen som bidrar til endringer i livene våre...

Når jeg tenker meg om så lever vi for hverandre for at vi skal være glade og lære av erfaringer.. det er litt av den (STORE) meningen med livet..

Skrevet

Jeg går rundt og venter på en relativt stor ting skal skje for at mitt liv skal bli meningsfult og det er noe som kommer til å skje den dagen jeg ikke tenker så mye på hva som er meningen med livet.

Skrevet

Jeg er veldig enig med TS, jeg tror at vi mennesker og hvert individ er til for en grunn og at ting skjer for en grunn. At oppgaven i livet for en selv er å lære og utvikle seg og leve livet fullt ut og finne sin lykke i livet. For min del så er det viktig for meg å utrette noe i løpet av livet i form av utdanning, det å gjøre en forskjell og å skape noe, stikke meg litt ut og også kanskje inspirere andre :sjenert: . Og å stifte familie er også noe som er veldig viktig og stort for meg og som jeg vil gjøre når den tid kommer. Det gjør meg lykkelig, og det er det som er målet med det hele.

Nå tror jeg også veldig på "hjelpere" eller ånder eller hva man vil kalle det, at man har noen med seg som passer på en. Ofte er det familiemedlemmer eller noen andre nære, så jeg tror at når vi dør så blir det den neste "oppgave" og veilede/passe på en nær venn/kjæreste eller slektning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes noen mening med livet, ut over den mening vi selv velger å legge inn i det. Vi har valget mellom å gjøre det til et bra liv, og bidra til det gjennom våre handlinger, eller å gjøre det til et dårlig liv.

Men jeg har absolutt ikke noen tro på et høyere formål eller en kosmisk plan med våre liv. Og hvem trenger det? Mennesker er sitt eget formål.

Skrevet

For meg er meningen med livet enkelt: Overleve og formere seg.

Det samsvarer med meningen til alt annet kjent liv vi kjenner.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Da jeg var yngre 10 år yngre en hva jeg er i dag trodde jeg at meningen med livet var og bli et med Gud

men i dag vet jeg ikke hva meningen med livet er jeg har ikke lenger noen formening om den saken.

Skrevet

Jeg tenker helt annerledes. :) For meg er livet her og nå, de små øyeblikk i hverdagen. Veien er målet. Jeg synes også det er opp til hver enkelt å legge mening til livet, finne ut hva som føles meningsfylt.

Det kan godt hende at det finnes et større bilde, jeg kan ikke avvise det, men for meg er det ikke det som er meningen med livet. For meg er det derimot menigsløst å legge all mening med livet i hva som eventuelt skjer etter døden, for det kan vi ikke vite noe sikkert om uansett.

Meningen med livet tenker jeg også er hva man gjør det til her og nå, men jeg setter det også inn i et større perspektiv, eller en evighetsting. At det vi møter av utfordringer her og nå har sammenheng med ting som har vært tidligere og må tas tak i for det som kommer. Sånn veldig enkelt forklart.

Man vet jo ikke, men jeg ønsker og vil at det skal være noe sånt, for tanken på alt er tilfeldig og meningsløst og at vi bare skal gå her og tusle og betale regninger til vi dævver og da blir det mørkt, er så meningsløs at da kan jeg jo like gjerne skru av det helvetes lyset nå med en gang. Det er jo ikke spesielt festlig å være her, er det vel? Alle de trivielle, overfladiske tingene vi befatter oss med hver eneste dag livet igjennom... ikke særlig festlig. Folk er ikke særlige festlige. Å jobbe er ikke særlig festlig. Det meste er særdeles kjedelig, spør du meg, og er det ikke noe mer.... da er jo alt bare bortkastet tid faktisk.

Skrevet

Meningen med livet tenker jeg også er hva man gjør det til her og nå, men jeg setter det også inn i et større perspektiv, eller en evighetsting. At det vi møter av utfordringer her og nå har sammenheng med ting som har vært tidligere og må tas tak i for det som kommer. Sånn veldig enkelt forklart.

Man vet jo ikke, men jeg ønsker og vil at det skal være noe sånt, for tanken på alt er tilfeldig og meningsløst og at vi bare skal gå her og tusle og betale regninger til vi dævver og da blir det mørkt, er så meningsløs at da kan jeg jo like gjerne skru av det helvetes lyset nå med en gang. Det er jo ikke spesielt festlig å være her, er det vel? Alle de trivielle, overfladiske tingene vi befatter oss med hver eneste dag livet igjennom... ikke særlig festlig. Folk er ikke særlige festlige. Å jobbe er ikke særlig festlig. Det meste er særdeles kjedelig, spør du meg, og er det ikke noe mer.... da er jo alt bare bortkastet tid faktisk.

Men dine ønsker om at det skal være noe mer har ingenting å si.

Det er likevel ingenting som tilsier at det er noe liv etter døden.

Så derfor er det beste å bare forholde seg til dette livet, og gjøre det beste ut av det :)

Skrevet

Det er jo ikke spesielt festlig å være her, er det vel? Alle de trivielle, overfladiske tingene vi befatter oss med hver eneste dag livet igjennom... ikke særlig festlig. Folk er ikke særlige festlige. Å jobbe er ikke særlig festlig. Det meste er særdeles kjedelig, spør du meg, og er det ikke noe mer.... da er jo alt bare bortkastet tid faktisk.

Jeg synes faktisk livet er fint, jeg. Hver dag behøver ikke være en fest, men jeg finner lykke i de små ting.

Skrevet

Men dine ønsker om at det skal være noe mer har ingenting å si.

Det er likevel ingenting som tilsier at det er noe liv etter døden.

Så derfor er det beste å bare forholde seg til dette livet, og gjøre det beste ut av det :)

Det er helt sant at mine ønsker ikke har noe å si, men det er også helt sant at det finnes forskere rundt om på denne kloden som forsker på om det finnes et liv før og/eller etter dette, og som stadig finner ting som gjør at de går videre med sin forskning. Selvfølgelig latterliggjøres de av forskere på andre områder, men de fortsetter med sitt. Fordi de ikke har noe annet å ta seg til eller?

Skrevet

Hva er dine tanker om livet og meningen med livet? Synes det er interessant å høre andres tanker rundt dette, det viser hvor forskjellig vår oppfattelse av livet er. Personlig er jeg veldig åpen for det meste, med mindre det kan motbevises. Men jeg tror definitivt at det er en større meningen med livet, et større bilde og at vi er her for en grunn. Jeg synes det er vansklig å forestille meg at vi kun er en del av naturens utvikling og tilfeldigheter, og at bevisstheten kun er knyttet til den fysike kroppen. Tanken om at vi opphører når vi dør virker for meg meningsløst, da virker selve livet meningsløst. Kanskje det er sant, men hvordan noen kan være så sikre er det jeg ikke skjønner.

(Nå tenker nok noen at jeg er litt skrullete i hode, og bare snakker vås, men håper på noen seriøse svar :) )

Jeg svinger veldig i hva jeg opplever som meningsbærende. For meg er det å være best noe som gir mening, men når jeg ikke har håp om å gjøre noe best, så blir alt annet i tilværelsen fort meningsløst. Da kan jeg ha det komfortabelt, men jeg har vanskelig for å finne glede. Men jeg drifter igjennom allikevel, selv om jeg ikke har stort håp om å oppnå så mye. Komfort i seg selv, kan gi litt glede, se en film eller spille et nytt spill. Tom hedonisme.

Skrevet

Jeg synes faktisk livet er fint, jeg. Hver dag behøver ikke være en fest, men jeg finner lykke i de små ting.

Det du skriver her er ganske likt det jeg også føler i hverdagen.

Jeg er takknemlig for det jeg har, og gleder meg over det, og lar være å hige etter noe som kanskje kan synes bedre, men også vanskelig å oppnå.

Livet blir godt når en kan være tilfreds med slik en har det.

Jeg tror at meningen med livet er at Gud vil ha selskap med oss alle, at vi frivillig vil komme til Ham, og at vi skal forsøke å få flest mulig med oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...