Gå til innhold

Mimmis knekkebrød

Anbefalte innlegg

Gjest Varpunen
Skrevet

I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage knekkebrød for første gang! Etter litt googling fant jeg en oppskrift på Mimmis knekkebrød, som det virker som har en viss popularitet. Etter et lite søk på div. kaloritellere så jeg også at disse knekkebrødene bare inneholder 181 kcal/100 g (en oppskrift gir 32 knekkebrød som hvert inneholder 84 kcal) så ble jeg overbevist. Disse skal jeg prøve! Og jeg tenkte å dele oppskriften dersom noen flere vil prøve seg.

Jeg lurte også på om noen andre her har prøvd disse tidligere og om de smaker godt (eller om de har noen andre erfaringer fra disse knekkebrødene som de vil dele)?

3,5 dl sammalt rug

3,5 dl havregryn

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkefrø

1 dl linfrø

1 dl kli

1 dl valnøtter

1 st salt

Putt alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin.

1 ts honning

7 dl vann

Bland en teskje honning ut i vannet og hell oppi sammen med resten av blandingen.

Bland godt.

Ta deigen og fordel den utover to stekebrett

slik at de fyller hele brettet. Sett i ovnen 180 grader i ca. 10 minutter. Skjær de to store knekkebrødene i passe knekkebrødstørrelse, med en pizzaskjærer e.l.

Sett tilbake i ovnen og stek i 30 minutter.

Legg knekkebrødene på rist og sett i ovnen med døren litt åpen i ca 15 min. Da får du harde, sprø knekkebrød.

Også lurer jeg bare på en liten teit ting tilslutt... det står at man skal hive alt i kjøkkenmaskinen. Men skal man bruke eltekrok eller visp eller foodprosessor eller hva? (jeg skjønner jo at både eltekroken og vispen er litt uaktuelt og at foodprosessoren kanskje maler alt litt for mye.. men hva skal jeg bruke da?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også sett på denne oppskriften, men jeg har ikke kjøkkenmaskin. Er det mulig å bruke en liten foodprocessor? KJøpte en på tilbud på OBS i forrige uke...

Gjest Varpunen
Skrevet

Det kommer nok helt an på hvor mye tyggemotstand du vil ha på knekkebrødene, men egentlig vil jeg tro at det går helt fint. Det er mulig det går bra å blande det for hånd også om du grovhakker valnøttene litt.

Knekkebrødene var forresten kjempegode :)

Skrevet

Jeg har lagd den oppskriften mange ganger og synes den smaker godt. Jeg hakker nøttene med kniv, og så blander jeg bare alt for hånd med en sleiv. Røra er veldig rennete, så det er ikke noe problem. Har du prøvd å lage knekkebrødene allerede? Ble de gode?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...