Gå til innhold

Haster! Hvordan vaske bunadskjorte?

Fremhevede innlegg

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Jeg har akkurat fått meg bunad, og skal til å vaske skjorta før jeg drar til vestlandet for å feire 17 mai! Men - vet ikke hvordan? Det er en linskjorte, så jeg regner med at Milo går bra. Har ikke ullprogram på vakemaskinen, så må vaske for hånd. Skal den ligge i vann, eller bare skylles og ta opp? Hvordan skal jeg tørke den? Henge den opp eller rulle inn i håndkle først?

Noen som kan hjelpe meg?

På forhånd takk,12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også linskjorte med masse broderier. Klær som må håndvaskes skal ALDRI legges i bløtt. Vask derfor skjorta i lunkent vann med Milo. Jeg pleier å gi den en rask sentrifugering før jeg lar skjorta henge til tørk. Pleier deretter å stryke den mens den fortsatt er fuktig. Bruk strykespray og stryk den på vrangen, da sprayen kan gi brune flekker........

Sverger hvert år på at jeg skal levere den inn til renseri, men glemmer det alltid!

Lykke til icon_smile.gif12

Skrevet

Jeg har linskjorte, men jeg må nok innrømme at jeg sender den i vaskemaskinen ja.

På 30 grader fin program (eller ull hvis mulig), med Milo og ikke minst i vaskepose.

Fungerer bra. Jeg er tredje generasjon på skjorte (og hele bunaden), men nå må jeg ha ny. De andre rådene stemmer jeg i.

Klem12

Skrevet

Er det nødvendig å vaske skjorta igjen dersom eg vaska den etter forrige gong den var brukt? Skal dynke den litt og la den ligge over natta så den blir fuktig til eg skal stryke den.12

Skrevet

Jeg koker min bunadskjorte, med kun litt håndvaskemiddel (Biotex) i kjelen. Rører med tresleiv jevnt. Skyller den deretter, kryster den (dvs klemmer ut vannet uten å vri) og stryker den mens den fortsatt er fuktig.

Hvis skjorta er rein her jeg hørt at du skal dynke den våt, rulle den sammen med et glasshåndkle og putte rullen i en plastpose over natta.

Husk å stryke skjorta på vrangen, i tilfelle jernet setter flekker e.l.

Lykke til!

P.S. (lin er vel den høyeste styrken på strykejernet, mener at det er den tekstiltypen som tåler sterkest varme)

Skrevet

Jeg har også bunadskjorte i lin. Selv om jeg nå har lest mange steder at man skal vaske den for hånd (med syntetisk vaskemiddel) og skylle den mange ganger, så sier vaskeanvisningen 60 grader... Så jeg hiver den i vaskemaskina, og det går jo bra!

Men det er en gul flekk på ene ermet som ikke går bort - tips?

Hater å stryke, kan det ikke. Bruker tipset om å spraye den fuktig og legge den i en plastpose inn i kjøleskapet før stryking.

Det viktige er at man ETTER bruk vasker den og tørker den, men IKKE STRYKER den. Skjorta putter du så inn i et gammelt og utvasket putevar og oppbevares slik til neste gangs bruk.12

Skrevet

Jeg hadde også en brun flekk på armen som ikke gikk bort i vask. Tror det var noe fett som var sølt der, for det setter flekker dersom det ikke blir vasket vekk med en gang (er derfor man skal vaske rett etter bruk...fant jeg ut icon_wink.gif ).

Mamma fikk vekk den brune flekken for meg, men jeg vet ikke hvordan. Kan spørre henne når jeg treffer henne senere i dag.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Litt seint dette, men kan være et tips til neste gang bunadskjorta tas i bruk. Når den er nyvaska, og har vært gjennom en kort sentrifugerung, putt den i en plastpose og legg den i fryseboksen. Når den er gjennomfrosset går det som en drøm å stryke!

Lykke til!

• 7 år senere...
Gjest Sølvi B. Stoum
Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg skal få av de blåe merkene broderiene er sydd etter på den nye skjorta mi?

Skrevet
Jeg lurer på hvordan jeg skal få av de blåe merkene broderiene er sydd etter på den nye skjorta mi?

Jeg mener å huske at mamma lot skjortene våre ligge en stund med kefir på for å fjerne de blå merkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...