Frøken Smilla Skrevet 7. august 2011 #1 Skrevet 7. august 2011 I sommer har jeg trent litt oftere enn normalt, og merker at intensiteten på øktene har økt: jeg løper uten problem 6-7 km nå, mot å lide meg gjennom 5 km i mai, jeg er sterkere, orker mer og tyngre vekter når jeg kjører styrke. Og det er jo bra, vi liker at formen stiger! Nå har ikke min trening som mål å få meg ned i vekt, jeg er slank nok som jeg er, men jeg har heller ikke noe behov for å gå nevneverdig opp i vekt (i alle fall ikke fettprosent, men kan gjerne bygge litt mer muskler). Jeg prøver å være flink og opprettholde "normale måltider" til hverdags, og også nå i ferien, og spiser ca hver tredje-fjerde time. I det siste har jeg merket at appetitten har økt. Ikke i den forstand at jeg spiser mer til hvert måltid, jeg blir fortsatt mett av samme mengde som ellers, men jeg blir så fort sulten igjen! Det kan gå et par timer fra jeg spiser og til jeg er sulten igjen, skikkelig sulten. Og jeg våkner om natten og er sulten ... Jeg mistenker at det er fordi jeg har økt intensiteten på treningen, men ikke økt matmengden, er det helt på jordet? Eller spiser jeg rett og slett for lite i det store og hele? Slik ser en vanlig dag ut for meg nå i sommer (tidspunktene er ca-tider): 8.00: En lett frokost bestående av ca 100g cottagecheese, 1ss syltetøy og 1/2 eple. 9.00-10.00: Trening. 11.00: Lunsj, bestående av to knekkebrød med pålegg (gjerne salat, skinke og gulost, med agurk og paprika på) og en yoghurt (Tines sommerfrisk er sommerens favoritter!) 15.00: Mellommåltid, stort sett bestående av frukt eller grønnsaker(eple, nektarin, banan, gulrot el.l). 18.30: Middag med mannen, vanligvis fisk (laks) eller kylling med mye grønnsaker. Vi spiser også mye salater om sommeren, med tunfisk, røkelaks, kylling eller skinke, og da gjerne med litt brød til (ca 1 skive). 23.00: Kveldsmat, bestående av ett knekkebrød med pålegg, eller frukt eller en yoghurt. Når jeg ikke trener, ordner jeg i hagen, møter venner, har ulike ærend, vasker hus eller liknende. Jeg er mye i bevegelse frem til middag, men fra middag og ut kvelden er jeg stort sett i ro (leser bok, ser tv, holder på ved pc-en). Det er fint hvis noen har et tips til hvordan jeg kan endre kostholdet mitt slik at jeg ikke er sulten hele tiden, det begynner å bli litt slitsomt (særlig siden jeg blir utrolig matlei i varmen).
Supraspinatus Skrevet 7. august 2011 #2 Skrevet 7. august 2011 I sommer har jeg trent litt oftere enn normalt, og merker at intensiteten på øktene har økt: jeg løper uten problem 6-7 km nå, mot å lide meg gjennom 5 km i mai, jeg er sterkere, orker mer og tyngre vekter når jeg kjører styrke. Og det er jo bra, vi liker at formen stiger! Nå har ikke min trening som mål å få meg ned i vekt, jeg er slank nok som jeg er, men jeg har heller ikke noe behov for å gå nevneverdig opp i vekt (i alle fall ikke fettprosent, men kan gjerne bygge litt mer muskler). Jeg prøver å være flink og opprettholde "normale måltider" til hverdags, og også nå i ferien, og spiser ca hver tredje-fjerde time. I det siste har jeg merket at appetitten har økt. Ikke i den forstand at jeg spiser mer til hvert måltid, jeg blir fortsatt mett av samme mengde som ellers, men jeg blir så fort sulten igjen! Det kan gå et par timer fra jeg spiser og til jeg er sulten igjen, skikkelig sulten. Og jeg våkner om natten og er sulten ... Jeg mistenker at det er fordi jeg har økt intensiteten på treningen, men ikke økt matmengden, er det helt på jordet? Eller spiser jeg rett og slett for lite i det store og hele? Slik ser en vanlig dag ut for meg nå i sommer (tidspunktene er ca-tider): 8.00: En lett frokost bestående av ca 100g cottagecheese, 1ss syltetøy og 1/2 eple. 9.00-10.00: Trening. 11.00: Lunsj, bestående av to knekkebrød med pålegg (gjerne salat, skinke og gulost, med agurk og paprika på) og en yoghurt (Tines sommerfrisk er sommerens favoritter!) 15.00: Mellommåltid, stort sett bestående av frukt eller grønnsaker(eple, nektarin, banan, gulrot el.l). 18.30: Middag med mannen, vanligvis fisk (laks) eller kylling med mye grønnsaker. Vi spiser også mye salater om sommeren, med tunfisk, røkelaks, kylling eller skinke, og da gjerne med litt brød til (ca 1 skive). 23.00: Kveldsmat, bestående av ett knekkebrød med pålegg, eller frukt eller en yoghurt. Når jeg ikke trener, ordner jeg i hagen, møter venner, har ulike ærend, vasker hus eller liknende. Jeg er mye i bevegelse frem til middag, men fra middag og ut kvelden er jeg stort sett i ro (leser bok, ser tv, holder på ved pc-en). Det er fint hvis noen har et tips til hvordan jeg kan endre kostholdet mitt slik at jeg ikke er sulten hele tiden, det begynner å bli litt slitsomt (særlig siden jeg blir utrolig matlei i varmen). Jeg tror det er kroppens naturlige svar på at du har høyere energiforbruk enn inntak. Nå har ikke jeg vurdert hvor mye du spiser ut i fra det du oppgir men generelt kan man si: Hvis du spiser mer enn nå så går du mindre ned i vekt, eller ikke ned i det hele tatt. Men for all del, det er ikke meningen at du skal spise for altfor lite. Du må nesten kjenne litt på det selv og se an vektutviklingen. Jeg kan også tipse deg om at sunt fett og proteiner metter mer. Et par nøtter som mellommåltid, litt mer fisk/kjøtt til maten, kanskje litt mer olje på salaten.
Frøken Smilla Skrevet 7. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2011 Jeg kan også tipse deg om at sunt fett og proteiner metter mer. Et par nøtter som mellommåltid, litt mer fisk/kjøtt til maten, kanskje litt mer olje på salaten. Takk for tips om nøtter, det skal jeg bli flinkere til å spise. Andre?
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #4 Skrevet 8. august 2011 Spis mer! Jeg hadde vært halgval av sult om jeg skulle spist så lite som det du gjør. Spis mer til frokost, og mer til lunsj. Om man spiser for lite på starten av dagen fører det ofte til ulvehunger senere på dagen. To knekkebrød er veldig lite mat til et hovedmåltid (som lunsj er), samme med frokosten din. Som en kompis av meg sier: knekkebrød er laget for å erte sultne folk... Takke meg til tykke skiver helgrovt brød med proteinrikt pålegg. 4
Frøken Smilla Skrevet 9. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. august 2011 Spis mer! Jeg hadde vært halgval av sult om jeg skulle spist så lite som det du gjør. Spis mer til frokost, og mer til lunsj. Om man spiser for lite på starten av dagen fører det ofte til ulvehunger senere på dagen. To knekkebrød er veldig lite mat til et hovedmåltid (som lunsj er), samme med frokosten din. Som en kompis av meg sier: knekkebrød er laget for å erte sultne folk... Takke meg til tykke skiver helgrovt brød med proteinrikt pålegg. Hum, nå blir jeg jo mett av to knekkebrød med pålegg + en yoghurt, da, men kanskje jeg skal bytte ut knekkebrødene med brød, da? Jeg synes bare brødmat er så kjedelig hvis ikke brødet er helt ferskt ...
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #6 Skrevet 9. august 2011 Hvis du fort blir sulten igjen etter å ha spist de to knekkebrødene dine, så har du ikke spist nok. Lunsjen skal holde deg mett i minst tre-fire timer. Om du blir sulten igjen etter en-to timer, må du rett og slett spise mer. Selv om du føler deg mett der og da, så er du ikke "mett nok" når du blir fort sulten igjen. Det er ikke behagelig å gå rundt og være sulten hele tiden, og det er helt unødvendig når du ikke har som mål gå ned i vekt. Det er heller ikke bra for tennene om du blir gående og småspise hele dagen.
Sequax Skrevet 9. august 2011 #7 Skrevet 9. august 2011 Prøv med en porsjon havregrøt til frokost, og en omelett laget av tre egg til lunsj, så skal du se at hungeren dempes!
Gjest "gjest" Skrevet 9. august 2011 #8 Skrevet 9. august 2011 Når jeg har de der dagerne hvor jeg går sulten hele tiden; så handlet det som oftest at jeg ikke spiste en god nok frokost.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Jeg var konstant sulten da jeg spiste så lite / magert som deg. Nå har jeg byttet ut en del karbohydrater med mer fett og proteiner, f.eks. egg istedenfor knekkebrød og en litt fetere saus til middagen istedenfor pasta (eller brød som du nevner). Det gjør at jeg er mettere lenger og slipper den gnagende sultfølelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå