Gå til innhold

Montere Ikea Birkeland skuffereol....(antall deler :-)

slask

Anbefalte innlegg

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80200613

http://tinypic.com/r/oavf51/7

Har akkurat begynt å montere en sånn skuffesak. Ikke så store greiene egentlig, men fikk lyst til å telle delene først.

344 deler (sponbiter, plater, stålbraketter, fronter, sidevegger osv).

1 pose småspiker

2 enkle verktøy

Samt et hav av pappavfall, plastposer, papirmellomlegg.

Kommer i totalt 3 pakker som bare er ca 8 cm tykke hver seg.

Lurer på hvor mange som forventer dette antallet der de står og sikler på noe nytt i den pynta butikken.

Vi var dessuten i butikken (Alnabru) 2 ganger og returnerte tomhendte hjem før vi tredje gangen i ferien satsa på at lagerført antall faktisk stemte (på nettet).

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble forresten ferdig med den i går.

Glideskinnene hadde små muttere for høydejustering av hver enkelt skuff (hvert hjørne ut mot rommet kan justeres i høyde). Det jeg ikke skjønner er hvordan det kan bli så mye skjevhet her at det kreves justering, men joda - justering måtte til på flere av dem.

La merke til noen bitte små forbedringer i forhold til tidligere flatpakkesøppel jeg har montert. Skuffefrontene får hver sin bittelille gummiknott til demping mot lukkesmell.

Og under midten av hver av de store skuffene er det et stabiliserings-stag (ei blikk-list) som hindrer at bakveggen buler ut i bakkant og slipper ned bånnplata når man overfyller skuffen - for det gjør man garantert.

Sikkert ikke alle som legger merke til det, men når du ser på bildet så får du inntrykk av at her er det mye plass i en sånn fin kommode (kommode er det ja...) med så mange fine store skuffer, men legg da merke til hvor stor skuffen egentlig er i forhold til frontene. Saken er at det er veldig mye bortkasta luft høydemessig i alle flatpakke-skuffer, samt på sidene. De lurer deg med å bruke stor frontplate som går langt utenfor skuffens egentlige begrensning.

Egentlig hater jeg sånne produkter, som svikter og gynger når du tar i dem. Det fulgte ofte med en limpose på tidlige flatpakker, men det er visst borte. Jeg bruker uansett lim på både treplugger og mange av skruer og innfestinger. Best å låse så mye som mulig. Skal jo aldri tas fra hverandre likevel. Disse vri-mutterne som låser pinneboltene var tidligere av litt for sprø aluminium, men nå er også disse av plast.

Når det gjelder skuffene - det eneste av metall er pinneboltene - i alle fall kjernen av disse. Samt knotten/håndtaket.

Men sånn er det vel når du må bruke like mye penger i "arbeidstid" som hele flatpakka koster å kjøpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste skuffen jeg monterte var av den lille typen. Jeg ble offer for rutinemessig slurv og klarte å snu frontplata feil vei. Oppdaget det umiddelbart, satt den med fronten ned på golvet og dro ut begge sideveggene samtidig. Så klart fulgte den ene trepluggen med ut, og ingen av dem lot seg lirke ut med tang (Leatherman) uten å knuses. Hurra for bruk av lim :)

Så jeg knakk av begge trepluggene og rufsa vekk ustikkende rester med kniv og smokka sammen igjen, denne gangen med litt lim på treflankene som går mot hverandre. Som erstatning for trepluggene brukte jeg heller et par blikk-vinkler innvendig i skuffen. Ingen som legger merke til uansett.

Mulig at den ene pluggen var montert et par-tre minutter før den andre siden jeg bruker trepluggene som "pensel" og ruller på lim på pluggen som allerede er satt inn. I stedet for å la en treplugg liggende med tykkere og tykkere limlag, så setter jeg den i et ledig hull på neste plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...